Annons:
Etikettstandard
Läst 3485 ggr
Jessicahagstrom94
2015-09-13 23:35

Rasstandarden?

Hej! Kan ni lägga upp bilder på siameser som gått långt på utställningar och har en fin typ enligt rasstandarden? Kozmoz ska på utställning 26 september & jag är osäker på om det kommer gå bra öht.. han är alltid vackrast för mig, utan tvekan.

Annons:
Jessicahagstrom94
2015-09-13 23:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kozmoz :) vad tror ni? Öronen är för högt ställda vet jag.

Jessicahagstrom94
2015-09-13 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

:)

Jessicahagstrom94
2015-09-13 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

:)

Jessicahagstrom94
2015-09-13 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hela han

Fielie
2015-09-14 02:54
#5

Ta det lugnt :-) tycker han ser fin ut och du kommer att få en trevlig utställningsdag och träffa massa människor och katter

kalindas
2015-09-14 09:12
#6

Ser fin ut. Klassiskt vacker. 😍
Beror helt på domaren hur de vill att deras katt ska se ut. Ett tag var det mycket öron, men tror att den trenden har vänt även i Sverak och att de ser mer på helheten nu.
Tänk inte så mycket på hur det går för katten rent tävlingsmässigt, se hur han gillar att visa upp sig och passa på att träffa massor av likasinnade och prata katt. 🙂

/Elisa

Annons:
MissMaven
2015-09-14 11:11
#7

Han är väldigt fin. 🙂

Vad betyder det för dig att det ska gå bra på en utställning?

Personligen blir jag jätteglad om någon av mina katter är en eller flera domarens favorit, men det viktigaste är att vara där, umgås med andra kattmänniskor, spendera tid med sin katt och se andras vackra katter.

Jag är framför allt kattägare (eller är det tvärtom), men också är jag uppfödare, och tycker att det är intressant och lärorikt att lyssna på domare och deras åsikter. Jag håller inte med allt jag hör, och tycker att vissa domare är bättre än andra, men lärorikt är det i alla fall. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jessicahagstrom94
2015-09-14 13:24
#8

Klart att huvudsaken är att Kozmoz trivs med att vara där & visa upp sig och har kul, men det vore även kul om det går bra för honom på utställningarna. Annars åker jag nog inte på fler utställningar bara för att träffa folk. 🙂 då kan jag lika gärna åka utan katten.

MissMaven
2015-09-14 14:42
#9

#8, Jag förstår det, men fortfarande är jag lite osäker vad  du anser att "det går bra" innebär (för dig) - att få cert, att få bra kritik, att vara nominerad, eller att tom bis:a? Olika människor ser på det på olika sätt, har sett både och. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jessicahagstrom94
2015-09-14 15:22
#10

Ja jag vet ju inte ens vad han kan få/vinna/bli. Men jag vill att han får bra kritik om jag ska fortsätta med utställning. Han är alltid världens finaste siames i mina ögon.

MissMaven
2015-09-14 15:38
#11

#10 Lycka till. Hoppas att ni får en trevlig första domare och att någon kan hjälpa dig med allt, det kan bli lite förvirrande och mycket att tänka på när man är nybörjare. 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jessicahagstrom94
2015-09-14 17:32
#12

Tack :)

(N) Bekmørtnans
2015-09-14 22:21
#13

For det første - uansett hva dommeren sier om han på hans første utstilling må du ikke ta det for alvorlig, smaken er forskjellig fra dommer til dommer og viser du han til 10 forskjellige dommere kan du kanskje begynne å se en helhet i bedømmingene, en linje på en måte. Vi har en standard, men den tolkes av hver enkelt dommer og i tillegg vektlegger en dommer andre ting enn en annen dommer gjør.

En annen sak som du må være oppmerksom på er at noen katter er barnestjerner og gjør det veldig bra på utstilling - dvs at de blir nominert og Best in Show.  Andre katter trenger mer tid på å modnes og utvikle seg, og en katt som "bare" har fått middels bra på sine sommersedler som liten, kan bli helt super som voksen!

Nå som kattunge kan han få Excellent 1 om dommeren mener han er bra nok til det. Er det to kattunger i samme farge,  vil en av dem få Excellent 1=EX1 den andre EX2. Hvis han får EX1, skal han møte de andre kattungene som denne dommeren har for at dommeren skal plukke ut den kattungen dommeren synes er best, denne kattungen blir da nominert= NOM til Best in Show panel. Og synes dommerne som har hatt kattunger den dagen til bedømming, at din er den flotteste, ja da blir han Best in Show= BIS

Når han er fylt 10 måneder regnes han som voksen og da kan han begynne å ta sertifikat. Det første heter CAC, og får han CAC på 3 utstillinger, har han fått tittelen Champion. 

Om du ikke får det resultatet du drømmer om på de første utstillingene med kattungen din, og han liker å vise seg fram, er trygg og rolig både i buret sitt, mens du bærer han opp til dommeren til vurdering,  og ikke minst på dommerbordet så kom deg over skuffelsen og start med friske kort på neste utstilling!

Lykke til, utstilling er gøy! Og blir du virkelig bitt av basillen kommer du til å elske muligheten til å snakke katt dagen lang med andre som er like kattegal som du er!

Annons:
Jessicahagstrom94
2015-09-15 11:35
#14

Vilken bra kommentar! Naturligtvis har olika domare olika smak :) jag har redan anmält Kozmoz till en utställning i november också - då går han som junior. Nu är han bara 6 månader och går som ungdjur. (Kastrerad). Jag vet att det kommer minst en till siames i hans ålder och det är hans kullbror som är chokladmaskad och bor hos min mamma. Dom två kommer tävla mot varandra, va? Om det inte finns en till rödmaskad där i hans ålder, kan han fortfarande alltså få exellent 1? Eller? Kan han bli best in show även om det nu bara skulle vara han och hans bror som tävlar mot varandra? Och när han är kastrat heter det något annat än champion? Har jag fått för mig. Mycket frågor från en nybörjare! Hehe. Han är min första siames. Men inte sista. Vilken fantastisk ras! Nästa blir en blåmaskad :)

Myzakatt
2015-09-15 22:10
#15

I nomineringen kommer han gå mot alla i klass 12 både honor och hanar hos sin domare. I Borlänge kommer det ganska många bebisar

Jessicahagstrom94
2015-09-15 22:13
#16

Okej.. jaja han är världens vackraste för mig, han har väl ingen chans mot katter som är mer rastypiska.

Myzakatt
2015-09-16 11:40
#17

Din kille är jättefin och man vet aldrig vilken katt domaren föredrar

[SEQJOUZ]
2015-09-16 12:02
#18

Din katt är rastypisk mer än väl 😊 det handlar om mer typade/extrema katter 😉

Jessicahagstrom94
2015-09-16 14:46
#19

Ja, han har för högt satta öron och för runda ögon enligt en del, men det är klart, domaren kanske tycker att han är jättefin :)

[SEQJOUZ]
2015-09-16 18:44
#20

Vill man ställa ut och få många BIS så köper man en mer extrem katt men är man nöjd ändå och inte bryr sig om det är en vanlig rastypisk ordinär katt mysigt och trevligt att ha och att ta med på utställningar när man har lust 😊😉

Annons:
jillan
2015-09-17 07:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Min OSH är av den mer klassiska typen och det har gått jättebra för henne🙂

Hon har några BIS, har titeln Supreme Premier.  

Har varit med om att domare föredrar min tjej som inte har de stora öronen. Men oftast vill domare se de stora öronen.  Lycka till!!

Carlitos
2015-09-17 11:23
#22

Jätte fin #21 😍

Jessicahagstrom94
2015-09-17 13:43
#23

Kul att det har gått bra för din fina katt! Kozmoz är rätt lik din när det gäller öronen :) hoppas Kozmoz domare gillar honom.

Upp till toppen
Annons: