Annons:
Etikettavel
Läst 2246 ggr
NatasjaHemby
2015-09-06 18:06

Dansk-svenskt avelsutbyte?

För en Malmöbo som mig känns Danmark väldigt nära till hands (Köpenhamn är ju betydligt närmre än Stockholm t.ex.) vilket får mig att fundera lite över avelsutbytet mellan Sverige och Danmark. Jag har förstått att ett aktivt utbyte mellan Norge och Sverige finns och man finner ju även en hel del finska katter i de svenska katternas stamtavlor, men jag tycker mig inte ha hört om så många svenska uppfödare som använder sig av den danska avelsbasen.

De danska katternas utseende råkar dessutom ofta falla mig i smaken, vilket gör mig extra nyfiken. Rent avståndsmässigt skulle det ju vara enkelt för mig att köpa en dansk katt, men är det krångligt med importen? Är det någon här som har erfarenhet av avelsutbyte över Öresund, antingen i form av import eller lån av dansk hane? Vilka extra vaccinationer och papper skulle behövs? Rabiesvaccin och kattpass?

/Frågvis nybörjare 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
The-Tribes
2015-09-06 18:23
#1

hej jag har importerat en hane från danmark och det var inget krångel han behövde rabiesspruta och eu-pass sen var det klart

NatasjaHemby
2015-09-06 18:28
#2

Det låter ju rätt enkelt. Tar det lång tid att få passet? Och hur lång karenstid är det på vaccinet?

Edit: Hittade att karenstiden efter grundvaccineringen är 21 dagar.

SE*Simbelmynes

kalindas
2015-09-06 18:47
#3

Jordbruksverket KLICKA HÄR och HÄR 
Det senare är nog länken du ska gå efter.

/Elisa

NatasjaHemby
2015-09-06 19:40
#4

Tack för länkarna! Det var där jag hittade info om vaccinet, dock inget vettigt om EU-pass. Gissar att det kanske skrivs ihop på plats hos veterinären, alltså inte förbeställs som för oss människor?

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
2015-09-06 20:21
#5

Jag exporterade en OLH till Danmark i somras och kattungen var redo enligt SVERAKS regler men även vaccinerad mot rabies vid 3 månader med pass som alltid veterinären utfärdar sen väntade vi dem 21 dagarna innan han fick resa över. Kolla upp reglerna kring avmaskning. Jag tror uppfödare som bor närmare danmark har ett mer nära och regelbundet samarbete för oss andra är finland och norge närmare, sen är det vad man söker som styr….jag hämtade min hane i Schweiz andra hämtar i Frankrike, Tyskland b.la. Vad du söker styr. Transfer är borttaget 

FridaSkov
2015-09-06 21:28
#6

#4 Passet fylls i av veterinären direkt när katten vaccineras mot rabies. Den måste vara chipmärkt eller chippas vid samma tillfälle för att rabiesvaccineringen ska gälla. 3 veckor efter katten rabiesvaccineras kan den importeras till Sverige som andra redan påpekat. Katten måste vara minst 12 veckor vid vaccinationen och därmed 15 veckor innan den kan importeras. 

Avmaskning är inte nödvändigt 🙂

Annons:
NatasjaHemby
2015-09-07 12:45
#7

Tack för svaren, det är intressant att höra både ren fakta kring hur det går till och hur andra tänker kring import från Danmark 🙂 Det är bra att veta att det är relativt enkelt att föra katter ut och in ur Danmark, eftersom det bland annat betyder ett utökat utbud av avelshanar.

SE*Simbelmynes

Lejdet
2015-09-07 14:24
#8

Jag har exporterat 3 katter till Danmark. Inga konstigheter alls om man följer de regler som finns. Jag kommer nog även att köpa tillbaks nåt därifrån eller åka ner och para framöver.

[SEQJOUZ]
2015-09-07 22:09
#9

4# Kan hända att regler för avmaskningen är borttaget men för ngr år sedan skulle man göra det och krav fanns att veterinär skulle sköta den i Danmark. All avföring skulle man ta med hem och det vsr tidsbegränsat 😉 men nog borttaget idag men bäst att kolla så man är riktigt säker 😊

NatasjaHemby
2015-09-10 18:35
#10

Tack för alla svar! Nu har jag tagit modet till mig och kontaktat en uppfödare vars katter jag spanat på länge. Uppdatering kommer så fort planerna gått i lås 😃

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: