Annons:
Etikettkattprat
Läst 1905 ggr
Pugge
2015-08-05 19:49

Tips om vem man kan vända sig till?

Hej!

Har som sagt tre vildbasare som är kusinraser, men har alltså funderat på en katt till. Har hela tiden varit väldigt fascinerad av siameser och kanske då allra helst en blåmaskad om man får en möjlighet.

Har kikat runt lite på nätet och även mailat lite här och var och kollat. Var även nu senast och kikade på Speedcats utställning i Sollentuna. Av förklarliga skäl så blir det i de sammanhangen ofta lite svårt att hitta någon som inte är upptagen med annat, men lite mer kött på benen fick jag också där. Det jag upplever som lite svårt (har dock all respekt för att det inte alltid är enkelt att få tid till att uppdatera hemsidor och liknande samt att det nu även är sommar) är att hitta färsk information. Har kikat både på SO-gruppens och Siameslinjens sidor såväl som på uppfödarhemsidor, men det är svårt att hitta något som s.a.s. är på gång och väldigt mycket info är gammal. Det står sedan sällan något om vare sig planer eller annat och många hemsidor är även inaktiva eller fungerar inte alls.

Tänkte därför fråga här om lite tips om hur man går vidare, dvs. om det är någon siamesuppfödare här som eventuellt har planer för hösten, vintern eller våren.

// Niclas

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-08-05 21:07
#1

Mjaa…min hemsida är alltid uppdaterad 😉 www.figgelina64.bloggagratis.se jag hade planer på kull nu i höst men är inte lika säker…kanske blir det en annan kombination än som tänkt. Hur det blir kommer stå på min hemsida. Du är välkommen till min sida på FB som oxå är mycket aktiv. SE* Qjou'z Välkommen och Hälsningar Lisa Prytz SE* Qjou'z 😄

Fielie
2015-08-06 02:27
#2

Jag försöker hålla min hemsida uppdaterad också 😀 http://www.matreiyas.snabber.se

älskaroriental
2015-08-06 13:51
#3

Åhhhh…jag skulle också behöva masor av tips med bra råd när jag letar kattungar oriental och siames. Jag är inte intresserad av avel och att åka på utställning kanske utställning om jag får hjälp och vet hur det är. Söker bra uppfödare som är seriös massor av tips tack!

Lejdet
2015-08-06 22:04
#4

Hej, jag har dåligt uppdaterad hemsida tyvärr, men är en mycket aktiv uppfödare. Maila om ni vill hälsa på och titta på rasen. anna-lena@torparkattens.se

MissMaven
2015-08-06 22:15
#5

Siameslinjens sida är uppdaterad med de senaste kullarna till salu, men hur aktuell informationen där är beror så klar på  hur ofta vi får annonser inskickade från våra  medlemmar.  Vi brukar publicera dem direkt!

Förresten, jag borde verkligen uppdatera egen hemsida, vi har planer för hösten, efter en lång paus.  http://lavoixcats.se/sv/

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Pugge
2015-08-06 22:39
#6

Hej! 

Får tacka alla för svaren. Menade absolut inte att klaga så jag hoppas att ingen tog illa upp. Vet att det är så mycket annat som kräver tid och hemsidor är nog knappast det som kommer först i alla lägen.

Sen är det just på siameser som jag snöat in, men det verkar som dessa har hamnat lite på undantag. De flesta uppfödare jag hittat verkar i alla fall numera fokusera mera på syskonraserna så om man som jag är intresserad av enbart siames så verkar det svårare. Alla uppfödare har ju sedan inte heller hemsidor utan andra kontaktvägar. Jag får nog även skylla mig själv lite för jag vägrar t.ex. att skaffa Facebook och jag känner mig samtidigt ruskigt tveksam till att leta på Blocket eller liknande. Det var lite därför jag undrade om någon här kanske hade lite insidertips om siamesuppfödare som då kanske planerar något till vintern eller kommande vår och som man kunde höra av sig till.

Nu är väl temperamentet detsamma oavsett vilken av raserna man träffar på. Att bara se en katt i en bur på en utställning gör dem sällan rättvisa så det skulle verkligen vara intressant att vid tillfälle träffa på kat.IV-katter lite närmare… men det ger sig nog så småningom. 

😉

// Niclas

Annons:
carinbrack
2015-08-07 09:48
#7

Ett tips är ju att hänga här. Så har jag hittat mina katter.

[SEQJOUZ]
2015-08-08 09:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Siameser föds i blandkullar både inom långhårsaveln och Oriental och siaaveln  vi som föder upp kan mellan långhår och korthår få Sia/Osh som då blir så kallade varianter - långhårsbärare. Önskar du en Siames med endast SIA i är det lite mer sällsynt då dem flesta uppfödare idag på grund av hälsoskäl och bredarexavelsbas väljer att ha både OSH och SIA och det börjar även bli mer vanligt med Variant i stamtavlor och avel. Alla är dem samma katt men med olika mönster. Mina OSH och SIA som är varianter har alltid fått superkritik på utställningarna för sin korta o fina pälskvalite fast det har nog andra OLH uppfödare ocå erfarenhet av   vill man inte få långhår i sina kullar får man bara hålla koll på varianterna i stamtavlan På bild min blåtabby Siahona Humlan…inte så extrem i sin typ då hon ingår i min långhårsavel…är en Variant 😉💗

Lejdet
2015-08-08 18:48
#9

Jag kommer att få siameser och balineser inom 3-4 v. Hon fick 7 förra gången och jag gissar på en stor kull denna gången också. Maila om du är intresserad anna-lena@torparkattens.se

Pugge
2015-08-10 21:04
#10

Kommer fortsätta att hänga här. Skulle verkligen vara kul att träffa en siames eller motsvarande under mera normala former. Hallstavik ryms gott och väl inom min vändradie så mail kommer.

Upp till toppen
Annons: