Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 5822 ggr
nush
2015-08-04 00:23

Oriental, köpa första gången? Tips?

Hej alla! Förälskade mig totalt i en orientalkille som jag tyvärr inte fick, och kan nu inte släppa denna ras. Letat runt som en galning men verkar inte finnas så många till salu just nu? Har tittat här samt på Blocket och även försökt hitta uppfödaren hemsidor, men dessa verkar oftast inte uppdateras alls. Har ni något tips på var jag kan hitta mina drömkatter? Skulle även vilja träffa några på riktigt, ingen i Stockholm som vill visa upp sina orientaler innan jag köper en?;) I övrigt, något viktigt att kolla efter inom just denna ras när jag letar kattunge?

Annons:
Truffles
2015-08-04 06:46
#1

Vad var det med just den orientalen du förälskade dig i? Färg, mönster, ögonfärg eller annat? Det kanske t o m är så att hen finns att länka till på nätet? Kan bli lättare att rekommendera om det är tydligt vad som önskas. Har du redan katt? Om inte är två katter att rekommendera. Utanför Västerås finns just nu en kull fina orientaler som också går att se på Blocket. I Sala finns två vackra och coola flickor som söker fodervärd/ar. Om du har intresse och möjlighet av att ha kullar hemma. Annars så kanske du bara för att "känna på" rasen också kan besöka någon siameskull om det är lättare /närmre att hitta på någon men tänker att varken Västerås/Sala är alltför långt från Stockholm. Du kanske också sett dessa sidor: http://siameslinjen.se/katter/kattungar-till-salu/ http://www.sogrupp.se/annonstorget/kattungar-till-salu/ eller varför inte en lite äldre katt: http://www.sogrupp.se/annonstorget/omplaceringar-vuxna-till-salu/ Lycka till med att hitta en ny vän. ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

nush
2015-08-04 11:36
#2

Den jag förälskade mig i är lilla svart vita Chaplin som även setts här på sidan nyligen :) Kollat sogrupp men den andra sidan har jag inte sett, tack! Finns även en sköldpaddsfärgad hona på Blocket som jag kikat lite på. Vill ju helst ha två stycken så de har sällskap av varandra också.

LENA_HK
2015-08-04 12:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej Jag har en mycket trevlig orientalhane tillgänglig pga ett väldigt sent återbud. Världens trevligaste lilla prins❤️

[SEQJOUZ]
2015-08-04 18:27
#4

Dem finns med lite längre päls och allsköns färger oxå "Orientaliskt Långhår" nästa år kommer jag ha två kullar, hoppas jag på 😉

[SEQJOUZ]
2015-08-04 18:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
[SEQJOUZ]
2015-08-04 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[SEQJOUZ]
2015-08-04 18:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
Denna kommentar har tagits bort.
[SEQJOUZ]
2015-08-04 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
[SEQJOUZ]
2015-08-04 18:30
#13

Och som nakenkatt…Peterbald 😊

Annons:
nush
2015-08-04 18:44
#14

Åh gud vad fina de var Seqjouz! Galet fina, är de ovanligare?

lottaberlin
2015-08-04 22:26
#15

#3 Herreguuud så söt!!!❤️

LENA_HK
2015-08-05 16:03
#16

#15 Tack 😊

Denna kommentar har tagits bort.
[SEQJOUZ]
2015-08-05 16:46
#18

Tack och ja dem är lite ovanligare än korthåren, men likvärdiga dem i typ. Vi är några uppfödare i sverige idag  Min hemblogg är www.figgelina64.bloggagratis.se jag har även en sida på FB man kan begära att få gå komma med i… SE* QJOUZ

Melanie75
2015-08-05 17:37
#19

Orientaliskt långhår är en underbar ras dessvärre finns det ett fåtal som är lika typade som korthårig oriental. En härlig ras är det och pälsen alldeles silkeslen .

Biames
2015-08-05 17:49
#20

Håller med #19 de är en underbar ras , precis som SIA/OSH dock så är det MYCKET få som är lika typade som korthåren dock finns det en och annan snyggt typad BAL/OLH  Melanie 75 ovan har en riktigt fin BAL och en underbar variant gosse . Hon har även gjort en och annan snygging så gå in på hennes hemsida och kika vet jag

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-08-05 21:13
#21

Ja så är det men det är även olika typ inom OSH som vi kan se även här inne  en del är mer extrema i sin typ än andra och så har vi avelshonor som ofta inte är så extrema lika inom både OLH och Osh det är svårt och kräver tid att få fram dem mer extrema och vältypade långhårskatterna både vad gäller Balines och OLH men flera av uppfödarna har lyckats bra med det arbetet så det går framåt vilket är jätteroligt 

[SEQJOUZ]
2015-08-05 21:23
#22

Du kan även med fördel kila in hos SE* Torparkattens och S* Broddans katterier som har spännande kombinationer och kattungar på gång och SE* Utopia Nova som även dem har planäner framåt med otroligt spännande kombinationer och katter 😊 var noga i dit köp av kattunge och läs konsumentköplagen och att kattungarna är testade för patasiter och säljes enligt SVERAKs eller WCFs regler 😊 Lycka till// Lisa

nush
2015-08-05 22:08
#23

Tusen tack för alla svar! Ska genast kolla upp detta!
Har ju haft katt tidigare men inte just orientalen, känns som man ska sätta sig in i så mycket det bara går!
Är det något speciellt som just orientalerna ska vara testade eller så mot?

Melanie75
2015-08-05 22:43
#24

Ja det är viktigt att köpa ifrån en seriös uppfödare vilket jag tror att dom flesta uppfödare är. Vad det gäller tf och giardia så testar jag föräldradjuren. En del uppfödare testar och en del väljer att inte testa. En del säger att även om man fått ett negativt provsvar så kan man inte vara säker. Lycka till i ditt blivande kattungeköp!

[SEQJOUZ]
2015-08-06 05:33
#25

Och jag testar alltid mina kattungar och sänder med kopia av provsvaret från SVA…samt är föräldrarna och dem.övriga katterna i hemmet kontinuerligt testade vilket oxå är viktigt. Är kattungen/dem vuxna i katteriet testade är det ett säkrare kort än en otrstad. Se inlägget som Jelena lagt in här på SIF om BACKYARDBREEDING/OSERIÖSA uppfödare den ger mycket bra att tänka på inför köp 😉 Lycka till 😊

älskaroriental
2015-08-06 12:38
#26

Är de olika i sättet och finns flera som föder upp långhårs Oriental och hur vet man vem som är bra och vem som har rastypiska typiska? Letar två långhår hlst kattungar kan inte bestämma mig för Balines eller Orientalen båda är fina och som ny vill jag ju träffa rätt uppfödare.

[SEQJOUZ]
2015-08-07 12:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Oj…kom på att Broddans har en vacker vältypad blå OLH hane som det finns spännande planer för imom en snar framtid…Kingston efter mina två OLH Yoda och Arizona 

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-08-07 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Och Justus som idag bor i finland flyttade från mig som kattunge för 3 år sedan 💗 så du ser att det finns bra typade långhår hos oss olika upofödare 😊

Robbine
2015-08-07 12:22
#29

Jag bor på Ekerö och du är välkommen hit för besök.. jag äger S*Broddans uluwatu balines S*Broddans Bubbles orientalisk långhår samt S*Broddans Stella.. Går du in på våran hemsida www.Broddans.se ser du alla våra katter.. Undra om det var du som maila mig i förrgår? Hur som står mitt telefonnummer på hemsidan också.. Robbine Bergström.. ring så kan vi prata vidare om du är intresserad av att komma och hälsa på =)

/S*Broddans - Robbine, Uluwatu, Stella och Bubbles

[SEQJOUZ]
2015-08-07 12:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

.och för att få vackra långhår har vi vackra vältypade långhårsbärare i vår avel…som min hane Q 💗

[SEQJOUZ]
2015-08-07 12:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

. Lite mullig efter chipkastreingen 😊😊😊

nush
2015-08-07 23:55
#32

Ja Robbine det var jag som mailade dig igår :D Kommer gärna och hälsar på och träffar dina katter någon dag, återkommer till dig :) 

Både orientaliska långhåren och korthåren är ju gaaalet vackra, jag är helt såld nu! :) 
SEQJOUZ den blå du precis la upp var ju riktigt snygg!

[SEQJOUZ]
2015-08-08 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Tack 😄😄😄 Det SE* Qjou'z Yodas Kingston som idag ingår i Broddans katteri och kommer få några vackra kullar med kattungar tillsammans med Broddans fina honor…blir mycket spännande framigenom 😊😉 det bästa med Kingston är hans fantastiska temperament o underbara personlighet 💗 jag älskar stora, höga, långa men ändå välbalansearde och lagom typade OLH där allt skall vara i balans och inte alldeles för extrema med för stora öron så dem förlorar sitt öppna uttryck och fina tydliga trekant. Det är svårt och en balansgång 😉 Så roligt att du hälsar på hos Robbine 😄 jag bor i Skövde och har du vägarna förbi är du självklart välkommen hit oxå på en fika o kattmys😊

Truffles
2015-08-08 09:39
#34

#33 Kingston är verkligen snygg! ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Annons:
[SEQJOUZ]
2015-08-08 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#33, Tack 😄😄😄 nu har vi en spännande väntan på Kingstons bror valentinos bedömning …är på sin första utställning i Köpenhamn 😊

Upp till toppen
Annons: