Annons:
Etikettkusinraser
Läst 3294 ggr
Pugge
7/1/15, 9:42 PM

Vildbasare av annan sort tillsammans med siames?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Mitt första inlägg på Siames iFokus. Har iofs. varit medlem på iFokus sedan tidigare, men i huvudsak nöjt mig med att läsa på olika håll. Såg här en annan tråd om vad som passar ihop med siameser, men tänkte att det kanske är bättre att öppna en egen tråd om det.  

Bor i en trerummare på ungefär 80 m² med stor innätad balkong, diverse klösträd mm. samt att i stort sett det mesta här är helt kattanpassat. Detta då jag ’på nåder’ tillåts utrymme med tre karaktärer i form av en russian blue, en burma och en bombay. De två första är fem år och den sistnämnde är tre år. Alla tre är kastrerade hankatter. Egentligen kanske tre busfrön räcker i sig och gänget och jag är väldigt samspelta. Är dock singel och har mycket frihet i mitt jobb och har även förmånen att kunna jobba mycket hemma. Det innebär att jag lika ofta hackar på datorn som att jag får fösa undan katter som envisas med att hjälpa till… vilket istället oftast slutar med att man ligger i en jättehög på soffan och i alla fall försöker få lite jobb gjort samtidigt.  😉

Har ändå funderat på att skaffa en kompis till och har alltid haft ett gott öga även till siameser och speciellt då lila- och blåmaskade. Just nu är jag mest ute efter mer information och skyndar långsamt. Tänkte bl.a. gå på Speedcat i Sollentuna den 1/8 och kika lite mer där. Har förstått det som att mina tre raser skulle fungera ihop med en siames, men frågan är då hur bra? Sedan är det väl en annan femma om hur en liten siames skulle stå ut med att hamna tillsammans med oss… eller om det ens är en bra idé att skaffa en fjärde katt?

// Niclas

Annons:
kalindas
7/1/15, 10:01 PM
#1

Det skulle säkert gå alldeles utmärkt att skaffa en Siames. Speciellt när du redan har tre äldre katter. En ensam siames med andra katter brukar sällan bli rasistisk. Får den bara möjlighet att leka, ligga i hög och vara nära sin ägare så bör de inte bli understimulerad heller. 🙂
Som det ser ut på bilden så verkar dina tycka om det där med att ligga ihop.

Åk du och titta runt lite på utställningar, träffa uppfödare och klappa katter. Så får du känna dej fram om rasen passar i ditt hem.🙂

/Elisa

Ehal
7/9/15, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag var haft siames både med siames och med huskatt. Det är individen som avgör. Så länge icke-siamesen vill sova i hög/sova nära, inte är alltför tillbakadragen samt vill leka så har mina inte brytt sig alls om ras på kompanjonen. Faktum är att de enda två katter jag haft som inte gått ihop (tyvärr) är två siameser, uppvuxna med andra katter. Förresten så många siamesuppfödare har av någon anledning en Svarte Petter i form av en huskatt bland alla siameser ;) På bilden farbror siames med en då 12 v gammal huskattunge. Både siamesen och huskatten älskade att ligga i hög. Älskade varandra högt. Bästa match jag haft. Tyvärr fick huskatten vingelsjuka knappa två år fyllda och gick inte att rädda trots alla tänkbara insatser ;( Farbror har nu siameskompis, men jag tror aldrig han hittar en SÅ perfekt match som huskatten på bilden. Så det mesta hänger på individen verkar det som :)

kalindas
7/9/15, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Även här har det funkat bra med huskatterna.

/Elisa

[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det tror jag skulle fungera super då dem du har liksom Kat IV är lekfulla och aktiva  Förutom Siamesen finns Balines, Orientaliskt Långhår/Korthår och "nakenkatten" Peterbald och även dem i flera olika mönster och färger  Jag kommer den 1 augusti med två OLH, men vet att det kommer flera långhår  så välkommen fram och fråga och titta men inte klappa  Lisa Prytz SE* Qjou"z

[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

.

[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

.

Annons:
[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

.

[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

.

[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

.

[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

[SEQJOUZ]
7/9/15, 10:53 AM
#11

Ovan ett axplock av färger som finns…saknar Peterbald och Balines men det kan nog andra fylla upp med 

Pugge
7/11/15, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Stort tack för svaren och även de trevliga bilderna. Jag har som sagt fastnat lite för just blå- och lilamaskade siameser, men egentligen är det där med färg ganska underordnat. Det viktiga är personligheten och hälsan samt att katten ska få det så bra som möjligt. Det är ju deras behov som ska styra djurhållandet och inte tvärtom.

Jag skyndar som sagt långsamt, men har lagt in utställningen den 1/8 i kalendern. Det är ju för min del bara två stationer med pendeln så det är nästan perfekt att åka dit för att se och fråga. Klappa gör jag dock bara om utställaren händelsevis skulle säga att det är OK. Föreställer mig att det nog är tillräckligt påfrestande för många deltagare (såväl två- som fyrbenta) att bara vara med så jag har full förståelse för att utställarna inte vill att kreti och pleti är framme och ska röra katterna.

Lägger med en bild till på min "Wild Bunch"…  som en eventuell nykomling då skulle få utöka om allt stämmer. Gänget har några favoritplatser här och var där det tydligen är extra bra att knöka in sig alla tre. Sen beror det ju alltid lite på omständigheterna. Speciellt ryssen brukar ibland ha lite mer krav på att få vara solo, men så var han först och kan kosta på sig lite divalater…  😉

Truffles
7/12/15, 1:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8
#13

Kan fylla på med min blåmaskade pälskling som jag hoppas ta en kull på runt årsskiftet. Lite svårt att välja en bild bara… 😉

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Annons:
Upp till toppen
Annons: