Annons:
Etikettkattprat
Läst 3145 ggr
Truffles
2015-06-28 22:48

Beslutsångest - katterinamn

Hej! Har läst på Siames i fokus länge men det här blir mitt första inlägg. Vill tacka för all matnyttig information som jag kunnat inhämta här! Jag hoppas på att kunna förvalta den väl. ☺ Jag har beslutat att ansöka om katterinamn. Det var inte det lättaste att hitta tre olika alternativ vilka man ska kunna vara lika nöjd med… Flera alternativ eller snarlika namn är tyvärr redan upptagna (enligt Fife cattery name-sidan) - så det blir nog att dra det ett varv till… Funderade därför kring hur ni uppfödare kommit fram till era katterinamn? Var namnen klara som korvspad eller hur kom ni fram till det namn ni valt? //Truffles

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Annons:
kalindas
2015-06-29 09:16
#1

Du kan väl kalla den för Truffles. Det tyckte jag var en ganska charmigt namn. :-)

/Elisa

Truffles
2015-06-29 21:14
#2

Har funderat på det Kalindas, men är rädd för att det förknippas med "brunt" samtidigt som jag inte har några problem att tänka mig ett stamnamn som innehåller "blue". Superlogiskt tänkande med andra ord. 😂

Ser ju att många använder sitt närområde i namnet - men vårt är inte så trevligt - Grävlinge… Så det är inget alternativ.

Så, kommer att göra en ny förslagsinventering, men tänkte ifall att någon av er uppfödare haft lust att  dela med er hur ni tänkte när ni valde ert namn. Påhittat eller om det är något som betyder något (kanske på ett annat språk), "tjusigt" och välklingande eller mer "rejält", om ni kanske utgått från er första avelshona eller what ever som gjorde att ni valde det ni gjorde? 🤔🤔

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

kalindas
2015-06-29 21:16
#3

#2
Stal min mammas stamnamn. Fick det gratis. ;-)

/Elisa

Truffles
2015-06-29 21:26
#4

Perfekt!
Jag har inte tidigare tagit någon kull, och har förstått att man kan ta en kull utan att vara registrerad, men har efter en del läsande på olika sajter förstått det som att det då blir mycket svårare att hitta en lämplig hane, så har väl tänkt att det ändå är bäst att faktiskt registrera ett.
Men att få det gratis hade såklart varit bra och beslutsångesten slapp du ju också. 😉

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Carlitos
2015-06-29 22:58
#5

Carlitos blev en lite mix av Carolin & Tobbes :-)

Truffles
2015-06-29 23:10
#6

#5
Snygg mix tycker jag!

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Annons:
Millimina
2015-06-30 09:48
#7

När jag skulle välja stamnamn så fick jag tipset att inte ta orten där jag bor, du kanske kommer flytta, välja ett namn du kan leva med hela livet, något du är stolt över, h*n tyckte inte det var smart att kombinera sitt namn med sin partners namn, det kan ta slut och då har du namnet kvar…. Men allt är tycke och smak!

Jag tog mitt smeknamn som jag hade som liten, granntanterna kallar mig fortfarande för Millimina.

Ha inte bråttom! Ta det lugnt och "vänta" ut namnet. Det kommer en dag! 😉Lycka till! 🙂

[SEQJOUZ]
2015-06-30 12:32
#8

Jag valde efter min första avelshane Q och det blev SE* Qjou'z, mitt första val 😊 kansliet sände tillbaka till vår sekreterare men bara för att dem trodde d var felstavat då d inte är ett ord utan lydelse av Q:s namn 😄

Vixxen
2015-06-30 15:21
#9

Blue Truffles !

Robbine
2015-06-30 18:54
#10

Broddans kommer från stället katteriet startade.. alltså Broddbo =)

/S*Broddans - Robbine, Uluwatu, Stella och Bubbles

MissMaven
2015-07-01 10:26
#11

Siameser är en kommunikativ ras, och en av de sakerna som är speciella med dem är just deras röst.
Vårt stamnamn "SE*La Voix" valde vi pga siamesrösten; det blev franska för att det låter fint och passande, tyckte vi. Också minns jag och hedrar genom namnet min bortgångna farmor, som var en stor frankofil och lärare i franska. ❤️

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Truffles
2015-07-01 11:49
#12

#7
Fint och personligt.
Har funderat på det där - om namnet helst ska spegla katterna eller vem/var de kommer ifrån.

#8
Då förstår jag, har faktiskt funderat på vad det stod för och så var det inte svårare än så. :-)<

#9
Har haft namnet i många år och tänker väl själv främst på chokladpraliner när jag hör (chocolate) truffles, men det vore ju synd om omgivningen istället går och associerar till svampen. Visserligen är det en exklusiv svamp - men, en svamp. ;-)
Isåfall tror jag också att det kanske hade blivit "White Truffles", hade kanske fått överge mina blå tankar då. :-D

#10
Många som väljer att göra så har jag förstått.

#11
Förstod att det hängde på att de pratade mycket, och roligt att det blir personligt i och med din farmor. Haft en tanke om att Lena Ernman istället hade inspirerat till namnet. ;-) Fint är det i alla fall och jag är helt ärligt när jag säger (skriver) att mitt intresse för dessa katter grundats i att jag sett så vackra katter från er!

Känns som att det ligger så många bra tankar bakom stamnamnen och förhoppningsvis är det som Millimina skriver att det en dag bara står klart vilket namn som är "rätt"!

Fortsätt gärna att dela med er av hur ni kommit fram till era stamnamn, det är både roligt och intressant att läsa. :-)

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

MissMaven
2015-07-01 14:18
#13

OT: #12 tack, vad roligt att du gillade våra katter. 🙂

Min farmor var en väldigt speciell dam. Jag bodde hos henne när jag var tonåring och hon har betytt mycket för mig.
Hon brukade prata enbart franska med min man Jocke de få gångerna han fick träffa henne. Han förstod inte ett enda ord på franska, men han ville inte göra henne ledsen så han nickade bara och sade "Oui" ibland… 😃Jag försökte förklara för min farmor att Jocke inte kunde franska, men hon tyckte att jag var lite oartig och sade - "Titta hur söt och trevlig han är - så klart att han kan franska!!!".  😃

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Carlitos
2015-07-01 16:31
#14

Jag tycker Truffles är ett jätte gulligt namn. 😃 Jag associerar det till något gott, exklusivt  och sött 😉Och det är ju precis vad våra pälsklingar är.

MissMaven
2015-07-01 16:59
#15

Truffles! 🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Carlitos
2015-07-01 18:28
#16

#7 vi tänker ju lite olika.. Carlitos katter är ju katter som jag fött upp tillsammans med min partner och Tar det slut så kan man ju alltid starta om med nytt namn på egenhand om man nu vill det.. Men för mig spelar det ingen roll, det är bar ett namn ;-) det finns ju en film som heter Carlitos Way :D

Truffles
2015-07-01 23:16
#17

#14 #15 Kanske att det faktiskt är ett bra alternativ! ☺ Det har ju hängt med mig ett par år och jag gillar att det är ganska kort och ni verkar ju tänka på rätt "tryfflar". 😃 Och enligt Fife sida verkar det heller inte redan vara upptaget. Och jag som spånat fram så många andra förslag - och så kanske gå på något "gammalt ". 😂 #13 Absolut. Finns många fina foton och senast är det bilder på Elric jag sett, men innan det var det bilder på några av era FWs som mest fascinerat mig; ALBERT, Blanche och Claire har varit favoriter. Också Belle var också en favorit. Svarade för ett par år sedan på en annons om en FW-balines. Tyvärr var annonsen en stor bluff. Men än idag undrar jag vem den vackra katten "Laila" var och över hennes linjer. Kanske tom att ni här inne skulle känt igen katten/bilderna och kunnat svara på det. Min tanke var nämligen att någon snott någon annans bilder för att just luras. Tyvärr. I samband med detta upptäckte jag era fina katter. 😊 Och med det inte sagt att era andras katter inte är lika fina, utan det var bara så att jag halkade in på FW-spåret och då hittade på La Voixs bilder. ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

kalindas
2015-07-02 09:58
#18

Tycker också Truffles är bra. Tänker inte på brunt utan på choklad

/Elisa

Truffles
2015-08-25 09:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tog ert råd och funderar nu på hur jag ska fira in att katterinamnet nu är godkänt. ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Lilla Alviks katteri
2015-08-25 11:12
#20

Det låter jättebra😀 ett stamnamn ska ju vara lätt att komma ihåg!! När vi skulle komma på vårt stamnamn tyckte vi det var svårt! "Lilla Alviks" blev det från stället vi bor på "Villa Alvik", precis så som man inte ska göra he he Men vi är nöjda och det känns helt rätt!😀

SE* Lilla Alviks

Annons:
kalindas
2015-08-25 16:07
#21

Toppen!

/Elisa

Upp till toppen
Annons: