Annons:
Etiketthälsa
Läst 2088 ggr
Nayak
2015-06-19 19:56

Behöver cortisonråd vid foderallergi

Hej på er, särskilt Kalindas, Nilla, Alltidsiames, Lejonhjärtas, Sacred Souls och Attacks! Glömde jag ngn:/ ? Ni vet vem jag är, så sorry big time till er jag glömde ! Situationen är foderallergi och jag hittade en gammal tråd som jag dels kan hjälpa till med, dels hoppas på hjälp ang. Jag bidrar: 1. Man kan inte jämföra Betapred och Prednisolon! Helt olika sort. 2. Man kan inte jämnställa biverkningar som cortison ger mellan människa och katt. Eller hund. Helt olika arter är de 3. Önskar erfarenhet av dosering med Betapred mot just bara foderallergi, under lång tid… Hur mycket, hur ofta, hur länge? Ni vet ju själva:( Ha en fin Midsommar! / Monica m.fl Saltsjöbaden

Annons:
kalindas
2015-06-19 20:25
#1

Kan tyvärr väldigt lite om kortison då jag haft turen att sällan slippa ge någon katt det i längre tider. Gav långtidsverkande kortison i spruta till två katter, en med troligt astma och en med inflammerad tarm, detta för det var det mest effektiva då de vägrade ta tabletter. Betapred tror jag är starkare än Predisolon.

Min fundering är dock, varför behöver katten kortison vid foderallergi?
Är inte det enklaste att ta bort orsaken till det?
Har ni fått fram vad katten är allergisk mot?

Tror inte mitt svar gjorde dej så mycket klokare dock. 🙂

/Elisa

Attacks
2015-06-20 00:22
#2

Hei :-)

Jeg tør ikke si noe på dosering eller hvor lenge, det må du diskutere med din Vet. Men jeg vet at katter fungerer og tåler kortison veldig bra - til forskjell fra andre arter. Men så klart er der individuelle forskjeller.

Hva er katten din allergisk mot?  Jeg ville uansett helt klart prøvd å se om man kunne  finne alternativ til kortison. Kanskje jeg kan komme med forslag du kan forsøke hvis jeg får vite hva allergien er 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Nayak
2015-06-20 06:57
#3

Hej igen! Lite mer info: Betapred är mer potent och långtidsverkande än Prednisolon, så man kan kan inte jämföra doseringen / mg utan att konvertera. Vettarna ger olika besked, men sammanfattar att det är oklara kombinationer av ämnen som ingår i kattmat hon är allergisk mot. Så man kan inte ge ngt enkelt besked, ang enstaka ämnen. Inga allergifoder funkar. Hon tål 2 sorter av Gourmet: kyckling och oxkött i tomatsås och havsfisk i bechamelsås. Och smör, grädde och ost. Men inte fisk, kyckling, nöt-, lamm-, vilt- el fläskkött el någon annan kattmat än de 2 Gourmetsorterna. Kokt majs enbart är hon hyperallergisk mot. Jag har testat i ett par år. Katter ska ju tåla cortison bra, inte bli bensköra el få diabetes så lätt som andra, men det känns inte bra ändå. Ingen av de olika Barffodren funkar. De andra går in i ett eget matrum och mumsar allt möjligt titt som tätt (jag jobbar mycket hemifrån)och hon är jättesugen men får inte smaka. Jättetrist situation. Bregott och Prästost:( Vad gör man?

kalindas
2015-06-20 08:59
#4

#3
Förslag nr 1
Köp ZiviPeaks hjort och ge enbart den och inget annat. Fördelen med den är att den innehåller bara hjort. Många andra burkmatsorter innehåller massa annat också. ZP är den renaste burkmaten på marknaden.

Funkar inte det så skulle jag inte ge upp BARF. Men skulle bli väldigt strikt. För de färdiga blandningarna är osäkra.

Förslag nr2
Eftersom hon tål nöt så gör en blandning med nötfärs, nöthjärta(taurine) och nötlever (5-10%). Köp Standardth benmjöl och blanda i om du är osäker på benmjölet (då det kommer från gris) så köp djurkalken från PH-balans http://www.phbalans.com/
Både benmjöl och djurkalken är så att de inte går att överdosera.

Ge bara detta i minst en vecka! Är det att hon kliar sig så försvinner inte det på en dag. Ofta får man räkna med minst en månad.

/Elisa

Nayak
2015-06-21 13:00
#5

Toppen, tack! Nu fick jag nytt hopp:D

kalindas
2015-06-21 15:24
#6

#5
Gå med i Facebookgruppen BARF och färskfoder till  katt, där kan du säkert få bättre råd än de jag gett.
Men börja med en diet liknade den jag skrev ovan. Sen kan du se om det går att blanda i annat för att undvika näringsbrist och för enformig kost. Men i en månad ska han fixa den blandningen utan problem. 🙂

Meddela hur det går.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: