Annons:
Etikettomröstning
Läst 3003 ggr
MissMaven
2015-06-16 09:57

Veckans diskussion - Smittorisken på utställningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Ställer ni ut era katter? Är ni rädda för smittor? Vilka smittor i så fall?

Blev era katter sjuka någon gång efter en utställning? Tror man att de fick smitta där, eller var det något som bröt ut i sambad med ev stress pga utställning?

Om ni föder upp katter - ställer ni ut medan ni har kattungar/dräktig hona hemma?

Isolerar ni utställda katter efter utställningen ett tag? Hur länge?

Diskutera gärna!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Lejdet
2015-06-16 12:41
#1

Jag är faktiskt mera rädd för smitta hos veterinären, för där vet man att föregående djur med all sannolikhet har varit där på grund av sjukdom. Självklart smittar ju inte alla sjukdomar, men jag upplever att hygienen är bristfällig hos vissa veterinärer.

Jag har haft rollen som hygiensköterska ett tag under mina år som sjuksköterska och det man håller på med på en utställning är rena skämtet om man kan nånting om mikrobiologi. Bordet torkas bara på mitten, det står en massa grejer och godis till domaren som katterna gärna stryker sig mot. Domaren gör en superslarvig desinficering av händerna och låter dem inte lufttorka innan nästa katt vilket är ett måste för att det ska ha nån verkan. Katterna hålls ofta mot kroppen och där desinficerar man inte alls mellan varje katt. Så jag lovar att gjorde man en odling så kommer man fram till att hela proceduren bara är ett spel för galleriet.

Mewz
2015-06-16 13:44
#2

Jo, jag hoppas att det flesta inser att det är för syns skull, men det var ju ett ramaskri där folk gick i taket för att det var stickprovskontroll i vet.inchek på SW nu i våras, så antar att många tror att det fungerar?

Det finns helt enkelt inte ett säkert, snabbt och effektivt sätt för utställning.

Själv är jag inte rädd för smitta från just utställning, dock så har jag separerat om jag har dräktig hona/ungar hemma, avstår dock inte nödvändigtvis från utställning då. Är man rädd för smitta ska man nog helt enkelt hålla sig hemma, och helst dessutom inte ta emot besök, ha hund som är ute och kan dra in något osv.

Dom gånger jag fått in smitta så har det varit på andra sätt, ex som den gången vi hade besök av personer som hade ringorm hemma och inte berättade något när dom hälsade på hos oss.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

MissMaven
2015-06-17 09:29
#3

Jag ställer ut ibland och är lite rädd för smitta. Men när vi fick in smitta förut, var det inte på en utställning. Jag tror att de flesta smittorna får man via inköp av en ny katt, eller via parningar. Men jag känner personer vars katter fick giardia och calici på utställninar.

Giardia är jag rädd för, en del av utställda katter som var testade i någon studie var det 5-10% som hade giardia, om jag minns rätt.  Jag läste en artikel förra året där en (svensk) veterinär påstod att runt 30% av katter har giardia, men de flesta är symptomfria. Oh, dear. 😮Det har jag fortfarande svårt att tro på, ingen studie jag läst stödjer detta, det kändes som siffrorna tagna lite ur luften.  Giardia har cystform, så den överlever länge i miljö, därför är jag rädd för den.

TF - 30-50% av Katter på diverse utställningar där man testade dem hade  tritrichomonas parasiten, men det är inte alls sannolikt att den smittar på utställningar. Jag är inte rädd för att Tf smittar så. Parasiten är jätteskör utanför tarmarna och överlever  inte länge i vanlig miljö.

Klamydia och mykoplasma är jag inte jätterädd för, de flesta katterna som bär på smittan har symptom och det märker ägare fort. Men de kan vara symptomfria också.

Calici, corona och speciellt herpes är jag något rädd för också. Herpes vill jag verkligen inte ha i min katteri, då skulle jag förmodligen behöva sluta föda upp (också, om jag fick in kronisk calici på någon av mina katter). Jag är osäker hur vanligt förekommande just herpes och calcici är. Alla katter som ställs ut är ju vaccinerade mot kattsnuva, men calici och herpes kan de vara kroniska bärare på ändå och smitta andra.

Samtidigt tror jag på att katter med bra immunförsvar blir så delvis om de kommer i kontakt med diverse virus och bakterier i olika miljöer och att de är mer stresståliga om de tex åker på utställningar och vänjer sig vid olika saker.

Ringorm är inte så vanlig i Sverige, tror jag, eller så pratar inte alla öppet om det så mycket. I vissa fall kan katterna vara symptomfria och ställas ut, men det är inte sannolikt att alla katter i en katteri skulle vara symptomfria, som betyder att ägare skulle märka det och behandla det och inte ställa ut de andra katterna.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2015-06-17 14:37
#4

#3
Herpes är ganska snällt på utställning då katterna bör ha någon typ av symtom under tiden det smittar. Viruset dör även av enklare rengöringsmedel. Fast samtidigt kan ju viruset bli triggat av stressen på utställningen. 🤔
Tror dock risken för Calici är större, då den är svårare att få bort och lever längre utanför katten. Om jag ställde ut ofta så skulle jag absolut satsa på att vaccinera för snuva var 9:e månad.
Corona är säkert inte svårt att få, då rockarna på assistenterna inte rengörs speciellt noga…
Mykoplasma felis kan också ge dolda bärare.

*******************
Herpes är samtidigt ganska svårt att veta var smittan kommer ifrån. När det bröt ut på Skatan så var det ett halvår efter parning och däremellan inte träffat någon annan katt. Däremot hade hon varit hos veterinären pga sin magsjuka. Så exakt veta var smittan kom ifrån är omöjligt att säga. Antingen hade hon herpes sen hon var unge, eller blivit smittad hos hanen och det inte bröt ut förrän långt senare. Eller så kom smittan från veterinärkliniken…
Det enda var att hon i sin tur smittade alla katterna i katteriet som blev sjuka, bortsett från Ellie och Elliot som höll sig friska pga en vaccinspruta. Detta är ju ca 6 år sedan och inga av huskatterna jag tagit in det senaste året har blivit sjuka.
Så Herpes är som sagt lurigt och jag tror att många fler katter bär på det än man vet om.

*******************

Ang. frågan
Vara jätterädd på utställning tror jag inte hjälper någon. Men man ska absolut vara uppmärksam på renligheten vid domarbordet och assistenterna. Även ta med en egen vippa till katten så inte X antal katter tuggar på samma.
Sen tror jag trots allt helvete jag haft med snuvor och andra sjukdomar på katterna, att det inte skadar om det är lite skit i hörnen. För kliniskt så tål de ingenting.

/Elisa

Carlitos
2015-06-17 16:23
#5

Ställer inte ut om jag har en dräktig hona hemma och inte i heller om vi har kattungar. 

Har haft kattungar på utställning där båda blev dåliga efteråt.. samt en gång för många många år sedan då vår Siames tjej blev jätte dålig, trodde inte att hon skulle klara sig.. men som tur var så gjorde  hon det. Men vad det var vet jag inte :( och inte i heller om det kom ifrån utställningen… men jag tror det,  då vi vid ett senare tillfälle fick höra att det var fler katter som blivit sjuka efter den utställningen. Så jag skulle inte ställa ut katter som är yngre än 4 månader, och det är ju ändrat nu från 3 till 4 månader och det är bara bra tycker jag. Dem är så små och känsliga.  För min del så får dem gärna vänta någon månad till ;) Sen kan man ju inte skydda sig mot allt, men som ni säger.. man ska vara medveten om riskerna och kan man så gör man vad man kan för att skydda dem.  

När det gäller herpes så vet jag inte hur det smittar? Jag har hört att både kan och inte kan smitta… men jag antar att det beror på vart Herpesen sitter? 

//Carolin

kalindas
2015-06-17 16:28
#6

#5
Tror den är en typ av kontaktsmitta. Inte att de måste slicka på varandra utan det räcker att en katt nyser och nästa katt nosar där. Samma med calici, klamydia och mykoplasma F tror jag. Tar ca 5 dagar eller mer innan det bryter ut,

/Elisa

Annons:
Carlitos
2015-06-18 08:41
#7

aha.. okej…

Silvestris
2015-06-18 22:33
#8

Ställer inte ut nu men har gjort det och jag är inte rädd för att få hem smittor. Katterna hanteras så oerhört lite så det skulle behövas ordentliga mängder smittämnen för att det skulle bara ett problem.

Ställde dock aldrig ut när jag hade dräktiga honor eller ovaccinerade kattungar.

Upp till toppen
Annons: