Annons:
Etikettstandard
Läst 3397 ggr
kalindas
2015-06-02 11:55

Vilket är det korrekta namnet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilket är det nu korrekta namnet på dessa färger nedan? Är det BRUN eller är det SVART. Känns som att det byter namn lite då och då och när jag innan lärt mig svart, så byttes det till brun och nu hörde jag svart igen.

SIA n (självklart brunmaskat)
SIA f (svartsköldpadd eller brunsköldpadd?)
OSH n 24 (svartspotted eller brunspotted?)
OSH f (svartpadda eller brunpadda?)
OSH n 22 (bruntabby eller svartabby?)
OSH f 24 (brunsköldpaddspotted el svartsköldpaddspotted?)

Finns fler liknande, men jag hoppas ni hänger med vad jag frågar om. Vilket är den korrekta benämningen? Svart på solida katter och brun på maskade, eller brun på båda??

/Elisa

Annons:
ChristineL
2015-06-02 12:02
#1

n står väl för svart? Som i franska noir tänker jag. Jag har en skogis som är svartsilver och har alltså färgkod ns.

kalindas
2015-06-02 14:34
#2

#1
Japp. Det gör det. Men då t.ex. Siames kallas för brunmaskad och många har benämnt t.ex. svartspotted som brunspotted, så är det intressant vilket som är det korrekta namnet och vilket de skriver i stamtavlan nu.
Silverkatterna har man vad jag vet alltid kallat SVART
Det är de utan silver och paddorna som kallas brun och jag vet ett tag skulle det heta brun. Men bortsett från den brunmaskade solida katten. Så vet jag inte vilket som är korrekt…

/Elisa

kalindas
2015-06-02 14:36
#3

Ecco på bilden ovan stod som svartspotted i stamtavlan, sen blev han plötsligt brunspotted på en del utställningar. Nu verkar det gått tillbaka till svartspotted igen.
Vet inte om Dagny Dickens läser här, för då kanske hon kan reda ut vilket det ska vara.

/Elisa

Mewz
2015-06-08 13:43
#4

Heter olika i olika förbund och språk och även raser.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2015-06-08 16:35
#5

#4
Ok. Då kör jag på lite blandat efter humör såsom jag gör nu. 😉

/Elisa

Upp till toppen
Annons: