Annons:
Etikettstandard
Läst 4963 ggr
MissMaven
6/2/15, 11:53 AM

Seychellois blir siames från 2016

en SYL kattunge, bild taken av Anna-Lena Holmberg-Örtengren

Från januari 2016 blir Seychellois Siames (SYS -> SYS och Seychellois långhår blir balines (SYL -> BAL). (FIFe protokollet är inte tillgängligt online än, men beslutet om det togs i slutet på maj).

Vad tycker ni om det? Diskutera gärna!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
6/2/15, 11:56 AM
#1

Samma ras. Olika mönster.

/Elisa

jillan
6/2/15, 12:21 PM
#2

Tycker det är bra. En sys ÄR ju en siames. Det är bara annat färg/mönster på dom:)

Lejdet
6/2/15, 12:37 PM
#3

Tycker att det är logiskt, men då borde även balines döpas om till långhårig siames eftersom Javanes döptes om till orientaliskt långhår

MissMaven
6/2/15, 2:22 PM
#4

Och oriental blir en fullfärgad grönögd siames? :) Det är också en enda gen som skiljer sig mellan de två, om man tänker så.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/2/15, 2:38 PM
#5

#4
Jo, men där har vi en annan ögonfärg och mask. Så de är ju en annan ras och vitfläcken ingår ju redan i Orientalernas färger.
De som vill kan ju fortfarande hålla sina linjer rena om man vill undvika vitt och långhår.

/Elisa

MissMaven
6/2/15, 2:57 PM
#6

#5, oriental och siames är lika mycket olika raser som Seychellois och Siames, eller så som siames och balines, om man tittar på genotyp. :) Jag tycker att det är en intressant fråga. :)

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
6/2/15, 3:50 PM
#7

Jag tycker också att SYL ska heta långhårig vitfläckig siames, jag brukar ofta förklara det så när människor kommer fram på utställning och frågar om min SYL .

Vad ska då Peterbalden heta?  För att krångla till det, det är ju också en siames med lite eller ingen päls. Jag satt senast med en SYL, en OSH och  en PEB i min bur på utställningen.  SYL en och OSH är syskon och PEB har fått kattungar med OSH.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[SEQJOUZ]
6/7/15, 6:35 PM
#8

Tycker oxå att Balines skall döpas om till långhårig Siames…Siamesisk Långhår…varför alltid krångla till allt 😉

kalindas
6/7/15, 10:10 PM
#9

#8
Hade jag fått välja hade jag hellre låtit Balines vara och tagit in Javanes igen. Var mycket vackrare namn. 🙂

/Elisa

Mewz
6/8/15, 10:15 AM
#10

Jag gillar't!

Varför inte ta det ett steg till och kalla allt siames korthår(SSH)/siames långhår (SLH) som i övriga raser. Allt är ju faktiskt trots allt precis samma ras, bara i olika färgsättning och pälslängd :)

SSL/SLH n = svart
SSH/SLH n 33   = brunmaskad
SSH/SLH n 03 = svart bicolour
SSH/SLH n 03 33 = brunmaskad bicolour
osv, sedan lägger vi till pälskod för PEB ex SSH n 33 83

Att börja prata om "rena siameslinjer" är bara rent snobberi, enligt mig.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Vixxen
6/8/15, 11:39 AM
#11

# 10  Bra förslag!

Samma sak med sibirer och neva! Det är ju samma ras!

Oriental miracle
6/9/15, 6:40 AM
#12

Det är otroligt att i en kull kan födas 2-4 olika raser! Denna olika färgerna på samma katter kan inte vara olika raser. Eller hur?

Men Peterbalder med vanliga pälsen passar inte här! Det är bättre att inte blanda, eftersom det ibland svårt att se den hårlösa gens bärare. Möjligheten till fel.

Men jag var också lite ledsen om siameserna och deras historia.

Mewz
6/9/15, 8:14 PM
#13

Men #12. Genen är väl ändå inte recessiv.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
Oriental miracle
6/10/15, 7:05 AM
#14

Ja. Det är dominant gen. Det finns eller helt frånvarande, men nya uppfödare kan inte ibland se tecken på närvaron av genen.

T.ex.:

Den här katt var registrerades som 82 (fenotypisk oriental), eftersom att det är jätte svårt att se skillnad på pälsen. Kan du se riktigt?

Men jag säker att det är brash form! Den katt har specifika morrhår.

 Ibland bara en kurva ögonbryns hår kan visa närvaron av genen.

Annars måste peterbald uppfödare göra genetisk analys för alla Peterbald som registreras som 82 nu.

http://s012.radikal.ru/i320/1505/f3/50b02bb9e7e0.jpg

Mewz
6/10/15, 7:48 AM
#15

Om det är svårt att se skillnad på brush eller vanlig päls så behöver uppfödarna lära sig och/eller DNA-testa då för då är det ju något som brister.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

MissMaven
6/10/15, 10:58 AM
#16

Jag hoppas verkligen att uppfödare som jobbar med viss ras/mönster/färg försöker lära sig så mycket de kan om det. Det är inte bara att para två katter och sälja kattungar.

Jag vill inte låta hårt, men personligen tycker jag att man har ett stort ansvar som uppfödare, ansvar för nya liv, och för sitt bidrag till en ras och borde göra saker ordentligt. Tyvärr är inte alltid så i verkligheten.

Peterbald är inte en lätt ras att jobba med, som jag förstått. Men kunskap och testerna finns tillgängliga.

Rellaterat till det ursprungliga ämnet - oavsett hur man klassificerar Kategori IV katter i framtiden, borde en uppfödare vilja veta vad hen jobbar med och vad som finns bakom i stamtavlan. Jag personligen bryr mig både om fenotyp och genotyp på katten jag vill köpa och på katterna bakom den i stamtavlan; vad det är för koder och vad raserna heter i FIFe just nu är mindre viktigt.

Men, namn är inte oviktiga; de är viktiga bland annat för köpare som inte är uppfödare - de vill ju veta vilken ras de köper och vad det innebär. "Siames (med vit fläck)" låter förmodligen mycket mer förtydligande än "seychellois".

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: