Annons:
Etikettavel
Läst 1844 ggr
Misun
5/7/15, 9:56 AM

Hur gör ni uppfödare?

Hejsan!

Jag har funderat på hur man gör om man skall ha en kull ungar på en hona som är först föderska och hur pass man måste vara tillhands de sista dygnen när hon skall föda. Det är ju lite svårt då man arbetar och dessutom måste sova lite under nätterna. En hona kan ju få sin kull på ca dag 65 - dag 70, vilket räknas som normalt. Det är ändå 5 dygn och kan vara svårt att vara tillgänglig hela tiden. När man sover kan man ju stänga in sig i sovrummet med honan så hon är nära, men är ändå orolig om man sover för hårt och inte märker när hon föder. Detsamma då om man är på jobb. Vad jag förstått så finns det först föderskor som inte förstår att ta bort fosterhinna eller bita av navelsträngen rätt och då kan det ju gå helt fel.

Så hur gör ni uppfödare?

Undrar också om det föds gravt missbildade som måste avlivas direkt. Hur gör ni uppfödare vid en sådan situation?

Tror det är frågor många undrar över som funderar på att ta kull. Det finns ju mycket information annars om uppfödning och hur man tar hand om kattungar osv vid förlossning.

Annons:
kalindas
5/7/15, 11:23 AM
#1

Jag tog helt enkelt ledigt när katterna skulle ha. Då jag inte ville lämna de ensamma. Känns väl lite som att om man jobbar så mycket så kanske man ska fundera om man bör ta en kull. Du kanske behöver stödmata ungarna varannan timme i flera veckor eller så händer nåt annat under födseln.
Mitt tips är att om du funderar på att ta en kull. Se till att ta några veckors semester…

Ang. avlivning när det gäller svagare ungar så är det antingen veterinären eller det enda godkända tillvägagångssättet man får avliva små djur på.

Nedan citat från Jorbruksverkets hemsida.

"Hundar och katterDen vanligaste metoden att avliva hundar och katter är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. Det är också tillåtet att skjuta djuret under vissa förutsättningar. Hundvalpar och kattungar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom slag mot huvudet."

Obs! Skjuta får man bara göra om man har jägarlicens.

/Elisa

Mewz
5/7/15, 1:45 PM
#2

Det är lag på att man inte får lämna födande hona ensam, så det är övervakning som gäller. Och det vaket börjar man lämpligen några dagar för bf (dvs kanske dygn 62) tills dom är födda så ja, det kan bli upp emot en vecka om honan föder sent. Ställa klockan nattetid är det som gäller mao.

En unge som måste avlivas direkt vid födsel får man helt enkelt "ta hand om" och det omgående. Hårt slag mot huvudet är den enda metoden man får använda sig av hemma som "vanlig" lekman, dvs som inte är jägare, djurvårdspersonal osv.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

MissMaven
5/7/15, 3:54 PM
#3

Tar semester/jobbar hemifrån några dagar innan förväntade födseln. På nätterna brukar vi har larm på varje timme, vaknar och kollar katten. 

Är hela tiden med under födseln, avnavlar och hjälper till med allt. Har desinfekterade sax, tvättsprit, tussar för desinfektion, många rena dukar osv.  Ha mjölkersättning och druvsocker hemma.

Hoppas verkligen att ni som köper katter som ska användas i avel och inte har erfarenhet från förut  kan få hjälp och stöd från kattens uppfödare när som helst. Det anser jag är ett måste.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Misun
5/7/15, 6:21 PM
#4

Tack för svar. Förstår ansvaret men att ställa klocka 1 gång om timmen på natten låter överdrivet. Jag skulle inte kunna somna om och om igen så många gånger under en natt, och att ha det så i upp till en vecka går ju inte för någon, inte om man lever ensam. 

Men förstår att man nog får ta sem/ledighet eller jobba hemifrån. Men hur gör ni som har många kullar om året, det måste ju bli svårare med sem så ofta. Skulle man ha oturen att kattungarna måste stöd matas i flera veckor, måste ju ställa till problem för många. Jag kan ta semester och planera det i tid men inte helt plötsligt säga till min chef att jag måste vara hemma några veckor. Då måste man hitta en amma eller få hjälp av vänner osv.

Detta handlar inte om att jag är en novis och vill ta en eller fler kullar kattungar. Jag är mer nyfiken på det rent praktiska och hur ni gör när ni får problem. Jag har haft många kullar i barndom och ungdom med huskatter. På den tiden var det inte samma regler som nu . Huskatter idag (på landet) bondgårdar osv får i många fall själva ta hand om sin förlossning. Undras hur lagen gäller då?

Tack för era synpunkter. Verkligen intressant att se hur andra gör och tänker.

S*Cupcakes
5/7/15, 6:42 PM
#5

Det är och har varit samma regler på huskatt förr tillbaka också, tyvärr efterlevs de reglerna ungefär lika dåligt nu som då.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kalindas
5/7/15, 6:51 PM
#6

#4
Du kan ju som uppfödare välja att göra som på den gamla goda tiden med huskatter. Dvs. att man låter naturen ha sin gång och att katten sköter det helt själv. Men då förutsätter det att det inte händer nåt med honan.
Själv är jag som #3 och hjälper både till med avnavling och får igång andning mm. Sen även hjälper dem hitta spene. Troligtvis hade man inte behövt göra allt detta utan katterna bör fixa det mesta själva. Men jag känner det är viktigt att kattungarna får en så bra start som möjligt.
Hade gjort samma om jag fått en huskattskull också. 
När man var liten satt man mest och bara tittade på.
Flyter allt på och ungarna äter och växer som de ska och mamman mår bra, så behöver man inte vakta dem flera ggr i timmen när de väl är födda. Men saker kan alltid hända.
När det gäller stödmatning (om mamman dör t.ex. eller ungen är svag) så är det ett val man måste göra. Beroende på orsak tycker jag det är värt ett försök. Sen hade jag personligen inte försökt få en unge att överleva i dagar om jag märker att den är extremt svag, men friska kattungar vill man ju kämpa för!
Kan man inte mata varannan timme då, så får man hoppas att man har bra vänner som vill ställa upp. För valet annars är ju att avliva alla ungarna eller hoppas att det hade fungerat med en amma.
Det är ingen dans på rosor att föda upp katter och man går i total ekonomisk konkurs i de flesta fall. Ändå är katter i många fall lättare att föda upp än t.ex. hundar, som behöver en annan typ av passning, rengöring och miljöträning.

/Elisa

Annons:
Carlitos
5/7/15, 7:04 PM
#7

Jag ser oxå till att var ledig och tar semester om det behövs för att invänta födseln. Ställer oxå klockan på natten med några timmars mellanrum om det är nära. Ibland missar man ju å se om proppen gått, har den det så kommer kattungarna inom ett dygn.

Där emot första dygnet bara MÅSTE jag titta till dem 1 gång i timmen på natten, för att se att alla mår bra och dia. Jag ligger ändå orolig och vaknar vid minsta pip ändå, så klocka hade man nog inte behövt ställa 😉 Gör som dem andra.. avnavlar, torkar dem, suger rent mm.

MissMaven
5/7/15, 9:06 PM
#8

#4 du har rätt, att vakna en gång varje timme per natt vore överdrivet i de flesta fallen. Min man och jag är två, så vi turades om vem som gick upp varje timme (då blev det varannan timme). Jag kunde inte sova mycket ändå, var så orolig. Det med att kolla katten varje timme började med vår kull #4 när mycket gick fel, och mammakatt fick blödningar från dagen #68

Jag var lika närvarande innan den  fjärde kullen, men inte lika stressad och orolig (med all rätt, som visade sig). Det med den fjärde kullen gick bra till slut, mammakatt och den enda kattungen överlevde, men det blev kejsarsnitt.

Vi har bara en kull per år, eller ingen, en gång hade vi två kullar samma året. Jag undrar också hur de som har fler gör.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[SEQJOUZ]
5/7/15, 9:07 PM
#9

Jag är som ovan uppfödare ledig cirka två veckor och tiden före arbetar jag hemma. Kattungar som är sjuka eller inte klarar sig måste man enligt jordbruksverkets regler ta hand om. Matning av kattungar…ja då är det bara att utan gnäll kavla upp skjortärmarna, ställa klockan och skaka välling varannan timma så många veckor dem behöver det. Jag sover knappasta innan och några veckor efter födseln och sover tillsammans med hona och kattungarna. Kan/orkar man inte detta skall man ens inte fundera på att börja med avel för man gör allt för sina älskade katter och det kan kosta mycket pengar oxå med kjejsarsnitt och sjuka kattungar 

[SEQJOUZ]
5/7/15, 10:53 PM
#10

# 7, Mina honor kan gå en hel vecka efter att slemproppen gått så det har jag aldrig vågat lita helt på 😉😊

[SEQJOUZ]
5/7/15, 10:57 PM
#11

#6, Enligt jordbruksverkets regler få vi inte låta naturen ha sin gång 😉 jag har turen att ha 34 semesterdagar, kan arbeta hemifrån ngn vecka, har komptimmar och försöker vissa år tajma in en kull under sommaren när jag har semester men får då snällt stanna hemma 😉

Attacks
5/8/15, 12:33 AM
#12

Har ikke lest alt her,men vil komme med et lite tips sånn som vi gjør det.

Her parrer bare kattene maks 2 dager, da vet vi veldig presis når dag 65 hver. Vi har parret mange bare 1 døgn også, og vi får store kull likevel. Det kommer jo an på hvor mange egg hunnkatten slipper og hannen sin sædkvalitet 🙂

Spør også oppdretter av hunnkatten på hvilke dager mammakatt har født på,  hvis ikke denne så klart har kattene sammen 1 uke. Ev om hun har kattebestemor også, spør om denne også. Store kull kommer ofte tidligere enn hunnkatter som bare har 1-2 kattunger i magen - men det er ikke alltid slikt stemmer 🙂

Vi skriver også opp i en bok på hvilke dag kullene blir født, altså om det for eksempel er på dag 67, og det samme gjør vi med videre kull på samme hunnkatt. Da er det bare å ta frem boken igjen å sjekke når eventuellt datteren skal ha kull.

Jeg tar meg også fri til kattefødsler. Dvs jeg vet jo 6 uker på forrhånd når fødsel kommer, så da kan jeg bytte rundt på jobbvaktene med kollegaene mine. Eller jeg tar meg ferie. Jeg har som regel bare 2 uker ferie på sommeren uansett.

Slimproppen kan man ikke alltid stole på, men den er også viktig å skrive ned i boken, så man kan sammenligne fødsler som skjer ev skjer i fremtiden med samme hunnkatt.

Noen hunnkatter spiser mindre døgnet før fødsel, men jeg har også hatt katter som spiser og spiser til minutter før det skjer.  Men felles for dem alle, er at dem får rykninger nedover bakbena når åpningsfasen er i gang, og skjer det, så går jeg ikke for å sove. Ellers er vekkerklokken min gode venn her også. Ene hunnkatten min i fjor la seg til å sove på fanget mitt, under et teppe. Hun var meget fødeklar ,og hadde hatt rykninger i bena hele dagen. Vi var altså så utålmodige, men naturen bestemmer. Så meg og min venninne tenkte at nei, da vil vi se på en film. Plasj - nei da ville katten føde og vannet gikk i fanget mitt.  😉

Jeg har masse utstyr klart, men jeg vil alltid la hunnkatten prøve først å fikse alt selv. Noen er superflinke mødre og alt dem ønsker er bare at man sitter i nærheten og forteller dem hvor flinke dem er og gir dem masse trøst. Andre hunnkatter trenger litt hjelp. Enkelte hunnkatter trenger mye hjelp. Alt med å få bort fosterposen og bli avnavlet. Men som sagt, jeg gir mine en sjans til å klare det selv. Men enkelte mødre er mer opptatt av egen hygiene så ligger den lille der i posen og venter. Da hjelper man så klart til. 🙂

Hos noen katter plopper kattungene nærmest ut som perler på en snor, og kattemor rekker kanskje ikke å få vasket og stelt alle like godt, da hjelper man så klart til. Så har man hunnkatter som har kjempegod tid. Dem føder hver 2. time, og får massevis med god til til hver eneste bebis.

Jeg tar sjeldent med meg pus på soverommet når vi venter på fødsel, da legger jeg meg på sofaen i stua. Det varierer jo fra katt til katt, men noen hunnkatter har MYE fostervann ,og da er det bedre det kommer andre steder enn i sengen min, selv om det så klart kan vaskes.

Sterkt skadet kattunger som lever har jeg ikke opplevd mange av, heldigvis. 3 stk på 12 år.  Men har man ikke en dyrlegen i nærheten der og da, så må man jo fikse det selv. Et hardt slag i bakhodet, og det går veldig fort. Men jeg pakker jo så klart inn kattungen i en sort pose først.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
5/8/15, 12:58 AM
#13

Min man och jag turas om, men vi är lediga eller ser till att någon kan vara hos katten de sista dagarna inför förlossning. Däremot vill jag påpeka att födelse mellan dag 63 och dag 67 är vanligast. Efter dygn 70 är det dags att snitta ut dem. Själv fick jag nyligen en kull född dygn 57/58, vilket jag verkligen inte kan rekommendera.

Vanligast för oss är att vi ställer klockan på varannan timme, men vi har turen att våra katter oftast väcker oss. Däremot är det alltid svårt att veta vad som händer. Om något går fel är det ditt ansvar som uppfödare att se till att honan får den bästa vård som går att få. Samma sak med kattungarna. Det är tack och lov mycket ovanligt att kattungar föds med grava missbildningar och faktiskt lever. Däremot händer det att kattungar är dödfödda, vilket gör att det tyvärr kan bli svårt för mamman att få ut dem.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
5/8/15, 8:46 AM
#14

#11
Kanske ska förtydliga mitt "Naturen har sin gång" gällde två saker. Det ena är att låta katten sköta hela förlossningen utan hjälp. Dvs. att jag som ägare inte hjälper till med avnavling mm utan katten sköter det själv.
Det andra jag menade var att om kattungarna är svaga, så gör man inget försök att rädda dom, då de i den verkliga naturen inte skulle överlevt.
I min värld finns inte detta, då jag har stenkoll och ser till att allt funkar som det ska. Är en extrem hönsmamma. 😃
Men det var det ovan som jag menade med att "Naturen har sin gång"

Men även om man som uppfödare väljer att göra som ovan så kan/får man inte lämna katten ensam och svaga kattungar får inte tyna bort utan måste i så fall avlivas.
Men varianten används nog gärna på de som ta kattungar på sin huskatt "För kattungar är ju så gulliga…"

/Elisa

Mewz
5/8/15, 9:23 AM
#15

Är man inte beredd att ta sitt ansvar och följa lagar som finns ska man inte föda upp, punkt!

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Asynjas
5/8/15, 9:49 AM
#16

De sista gångerna har jag tagit tempen varje morgon (sista veckan) på mina dräktiga honor - när temperaturen ökar ca 1 grad sker förlossningen inom 24 timmar. Under de trettio åren jag fött upp har jag faktiskt aldrig varit med om att de föder då matte inte är hemma, de verkar vilja ha sällskap. och de väcker mig om det behövs. Oftast märker man på honan att i natt händer det, men ibland har man vakat en natt i onödan -  så jag tycker att ta tempen är en bra lösning.

=) /Helle

www.asynjas.se

(N) Bekmørtnans
5/13/15, 1:05 PM
#17

Vi velger å la kattene parre bare 1 døgn, tar de seg ikke på den tiden forsøker vi neste gang katten har løpetid. Vi følger den drektige katten tett opp fra døgn 60 siden de fleste av våre hunnkatter har født rundt døgn 63/64 blir det for sent å begynne overvåkingen døgn 65. Siden både jeg og mannen min er hjemme har vi ingen problemer i forhold til en arbeidsgiver. Vi har alarm på hver time og bytter på, sånn at vi får ca to timers søvn mellom hver gang vi er oppe og sjekker katten. Vi fortsetter på denne måten i to, tre døgn etter at kattungene er født. Går alt bra, utvider vi intervallene etterhvert som vi tror det er forsvarlig

Upp till toppen
Annons: