Annons:
Etikettavel
Läst 2400 ggr
annzoo
4/27/15, 5:44 PM

Lovande kattunge?

Hur tidigt ser man om en kattunge är lovad för utställning?

Annons:
AngelsCo
4/27/15, 6:56 PM
#1

Vad anses vara "lovande till utställning"? BIS-katt? Det kan aldrig garanteras, men visst kan man redan vid födseln ana utifrån skallform och öronplacering, längd på näsan hur typen kommer se ut, om man vet hur linjerna man arbetar med utvecklas över tid. Man kan dock aldrig garantera en kattunges utveckling och typ.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Attacks
4/27/15, 8:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Jeg er ikke flink til å se det på helt små, men kan ha antagelser så klart når dem er nyfødte. Men der er noen "merke perioder".

Nyfødt

3 ukers alder

6 ukers alder

9 ukers alder

12 ukers alder

Mellom 0 og 3 uker er det mye som hender, og dem er bare uberhærlige i den perioden der. Rundt 3 ukers alder er der ofte en pekepinn, men så kommer alderen mellom 3 - 6 uker.  Noen er jo meget pene da og utvikler seg kun den veien. Men veldig mange går inn i en periode der ingenting er helt normalt. Dem kan igjen blomstre ved 6 ukers alder, og den perioden frem til 9 uker ser i hvert fall jeg mye.

Men alt avhenger av linjer. Noen linjer trenger lang tid på å utvikle seg. Noen kattunger kan virke wow som små, men etter hvert som dem utvikler seg så blir dem ikke wow som voksne. På andre går det helt motsatt 🙂 Selv foretrekker jeg sene linjer, dem som ikke nødvendigvis er barnestjerner, men som er korrekte og flotte som voksne.

I avl velger ikke jeg nødvendigvis å parre 2 wow foreldre. Jeg velger stamtavler, for jeg vet da hva som ligger der, og hva jeg ønsker å kombinere, for å få frem den kattungen jeg ønsker. Den kommer nødvendigvis ikke i den kombinasjonen, men da er jeg et steg videre til neste generasjon på å få flere av de kvaliteter jeg ønsker.

Jeg pleier å ta bilder hver eneste uke av kattungene mine. Det er moro for nye eiere, men like moro for meg selv å følge med på dem :-) Men så handler det også om smak og behag hva en liker, så vel som avlsplaner.

Her kan du se mine 2 beholdere fra et av kullene fra i år. 3-6-9 og 12 uker ca.  Hva dem ender opp til å bli seende ut som til slutt ,det vet jeg jo ikke før dem blir voksne. Brunpadden er mer flashy akkurat nå, men jeg tror den blå blir best som voksen. Men jeg kjenner jo ikke mammalinjen, så tålmodighet må jeg ha. Dem ble uansett ikke valgt ut etter utseende, dem krøp begge inn i hjertet mitt ved 2 ukers alder fordi dem var så hjertelige glade.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Attacks
4/27/15, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Jeg vil vise en annen hunnkatt jeg også har oppdrettet. Hun var også en sånn glad spirrevipp, og det var valgets kvaler med å velge mellom henne og søsteren. Dem så nesten ut som eneggede tvillinger da dem var små. 🙂  Men dette er en katt med sene linjer, en katt som bare blir mer og mer pen, jo eldre hun er. Ved 12 ukers alder var der ikke i mine øyner en flashy wow faktor over henne. Men vakker har hun alltid vært, med gnistrende grønne øyner.  Men nå derimot, liker jeg henne svært godt, og er så spent på fremtidige små, men det kommer jo an på hvem vi velger til henne. Om vi parrer på type eller kvaliteter som jobbes videre med 🙂

3,6,9 og 12 ukers bilde  + litt mens hun vokser opp til i dag.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

annzoo
4/27/15, 11:54 PM
#4

#1 nä det förstår ja.  Det är rent generellt dvs katt som går att ställa ut dvs inge certdragande fel, om katten har öron på rätt ställe mm Då jag är "grön" på siames så vet jag inte vad man ska kolla efter när de är små.

#2 tack för bilderna. I den ras jag föder upp kan man ofta se att de som går bra på utställning som kattunge, går oftast sämre som vuxen och tvärtom.

AngelsCo
4/28/15, 7:37 AM
#5

Inga certdragande fel, dvs färgfel eller defekter kan oftast ses innan leverans. Det händer dock att katter utvecklar knickar sent, och även skador som medför knickar är ju oönskvärt.

Öronen på fel ställe kan ju vara delar av utvecklingen. Siameser är oftast "mindre estetiskt tilltalande" i perioder av sin uppväxttid. Jag tog hem en hane vid 13 veckor och han utvecklades hiskligt… Första utställningen (13.5 vecka) så sa domaren att han såg ut som en fästing för att hans huvud såg så litet ut till hans kropp. Fyra veckor senare var det inte ett problem. Då hade kroppen och huvudet samarbetat och blivit mer… harmoniskt i storlek till varandra. Det är ju så med kattungar. Som vuxen är han fin, även om han gärna leker mer kanin än han är.

Jag skulle inte säga att alla kattungar som går bra blir tråkigt typade som vuxna, men visst finns det sådana också. Extremt flashiga bebisar blir ofta inte lika flashiga vuxna, men de kan ändå vara bra katter. Sen tror jag personligen att en korrekt katt vinner i längden, även om den inte är lika flashig som floppy-ears (som kan vara oerhört showigt, men inte nödvändigtvis lika korrekt). Öronen är en extremt liten del av katten, men det gör väldigt mycket för första intrycket.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
4/28/15, 9:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Har ett speciellt exempel i Bianca. En av Smillas få ungar, pappa var Spidde. På bilden här sitter hon jämte sina syskon som är en vecka yngre. Det finns ingen möjlighet att hon skulle vinna BIR på sin första och enda utställning. Slog där fyra av sina halvsyskon. 🙂 Tror även hon blev Bästa Korthår ungdjur, mot alla andra korthåriga ungdjur.

Här kan vi verkligen tala om Den fula ankungen ❤️
Hon blev ingen supertypad katt, men elegant och vacker.

/Elisa

Annons:
Attacks
4/28/15, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Der er flere ting som skal stemme for en korrekt typet katt, noe som betyr ikke bare størrelse og plassering på ørene. Men dessverre har det vært slik i mange år at mange ekstremt typet katter vinner igjen og igjen. Disse kan for eksempel ha dårlig mønster, dersom det er aguti katter, dem kan ha dårlig øyenfarge, feil øyenform, korte og mer kompakte kropper, bulkete profil. Hadde alle dommere dømt riktig, så skulle dem dømt helheten av alt dette. Men dessverre dømmer mange fra halsen og opp, og ser kun ører.   Når det er sagt, jeg liker den korrekt-typede katten, den som følger rasestandarden OG jeg liker de ekstreme. Men jeg syns det er feil at en katt skal  vinne pga hvor store og hvordan ørene sitter på katten, fordi det ikke  er standarden.   Og mange oppdrettere  verden over, av dem som elsker utstillinger, dem avler gjerne etter dommerens smak for da er sjansen større på BIS'en, i hvert fall innenfor Fife`. ( Men sånn tror jeg det er innenfor de fleste rasene).

Men som jeg skrev over, alt mellom 6- 12 uker så utvikler kattungen seg så pass at man som en erfaren oppdretter vil kunne se  en viss lovende utvikling. Noen kattunger har meget høytsittende ører og og liten topp fra fødselen av. Får jeg sånne kattunger, så kan det være en flott avlskatt, eller en flott kosekatt som man ikke drar med på utstillinger. En slik katt kan også få problemer med å få cert i de høyere klassene.  Så noen ser man  fra start av ikke er lovende i det hele tatt.

Men sluttresultatet ser en ikke før dem blir voksne, og om linjene er sene eller ikke.  Og jeg vil nå heller ha en kattunge som ikke ligner " fugl eller fisk" , men om blir meget riktig som voksen, kontra en flashy kattunge som ikke blir riktig rasemessig som voksen.  🙂

Jeg måtte lete en stund ,men jeg fant nyfødt bilde av  lille Blondie som ble født i feb -15 hos oss. Hun så jeg med en gang ikke ville egne seg til utstilling. Ørene sitter nesten midt oppe på hodet og der er overhode ingen topp i det hele tatt. Nå får hun verdens beste kosehjem i Danmark til sommeren.  Hodet og ører er ikke alt på en katt, men det er hodet man ser potensialet i en kattunge først i. Siden må en se på alle andre ting som er viktig, og lengder,profiler,øyenform ,mønster osv - alt kommer etter hvert i oppveksten. Øyenfargen ser en jo sist, og den kan heller ikke garanteres, for den tar også lang tid 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
4/28/15, 3:04 PM
#8

#7
Tycker Blondie är jättefin! Men gillar ju de klassiskt vackra katterna för de dumbokatterna som varit mode på utställningar de sista åren.
Fast det verkar som det där med extrema öron verkar ha minskat nu.

/Elisa

Attacks
4/28/15, 3:54 PM
#9

Blondie er ikke typet i mine øyner, ikke en klassisk en, en gang 🙂 Men som en avlskatt helt ok, for der er det stamtavlen som teller mest i mine øyner, og hvordan den kombineres. Men hun skal kun være kosekatt, og ingenting er bedre enn det :-)

En pen katt hos meg i mine øyner( for det blir feil syns jeg å dra frem andre sine katter i eksempler, enten det er ris eller ros) , det er Nikita, selv om hun har mange feil også. Skulle blant annet ønsket en rakere profil, lenger neseparti, mer skråstilte øyner og litt mer elegant, for hjelpe meg hun høres ut som en dundrende flodhest og ikke en grasiøs gaselle når hun løper over gulvet 😃Er sikkert mange andre feil også med henne om jeg studerer henne med lupe og blir skikkelig kritisk, for ingen katt er feilfri.  Nikita er ikke ekstrem i det hele tatt, men klassisk i mine øyner.🙂

Kalindas du husker kanskje Fayette, sortsmoke jenta mi? Det var en av mine drømmekatter utseendemessig, som aldri fungerte i avl dessverre. Og hun var nok mye mer CFA typet enn innenfor Fife`. Igjen er der mange supervakre ekstreme også, så jeg er nok som Ole Brum  - ja takk begge deler ❤️ Men jeg mener fortsatt at dem som burde hanke inn BIS'ene på utstillinger, dem skal være så korrekt etter rasestandarden innenfor sitt forbund som mulig.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
4/28/15, 7:30 PM
#10

Åh,  det är också viktigt att tänka på att en utställningskatt inte nödvändigtvis ger bra kattungar. En bra avelskatt kan vara otroligt… oflashigt typad trots att den ger otroligt snygga, korrekta och flashiga bebisar. Min Nessa gav väldigt ojämna kullar hos mig med superfina till…lite mindre utställningsvänliga. Men hon själv är ingen showvänlig katt, trots den fina hakan och profilen hon har.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
4/28/15, 9:40 PM
#11

Jag håller med Attack till hundra procent. Det är väldigt svårt att veta hur en unge kommer att se ut som vuxen. Jag har haft ungar som har BIS-at som ungdjur och sen ser väldigt mediokra ut som vuxna och tvärtom, jag har sålt ungar som sett ut som små kaniner och som jag sen inte kan tro är samma katt när jag ser dem som vuxna. De flesta ungar har sin "bästa" ålder vid 3-6v. Blir sedan "fulare" och blir sen finare igen framåt 14-16 v. Jag upplever att de tyvärr oftast är som fulast vid 12 v ålder då många säljs. De har då ofta växt ojämnt och öronen har "vandrat upp" på skallen oavsett hur bra de satt från början. När jag bedömer mina små kattungar vill jag se en hög topp,bra profil,stark haka och bra placerade öron plus raka linjer från örat och ner till nosen. Dessutom är ögonen enormt viktiga för mig. Kan ge dig lite exempel på vad jag menar genom att visa mina egna kattungar som jag har just nu.

Lejdet
4/28/15, 9:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vänster kattunge har en bra höjd på skallen och en lång rak profil. 3.5 v gammal

Lejdet
4/28/15, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Denna hona har raka fina linjer och lång nos samt bra form på ögonen

Annons:
Lejdet
4/28/15, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Likaså den här honan som har en bra triangel

Lejdet
4/28/15, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Den här hanen är fin men har för raka "horisontella"ögon som tyvärr inte brukar ändras mycket under uppväxten

Lejdet
4/28/15, 9:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Den här honan har inte någon riktigt bra topp på skallen

Lejdet
4/28/15, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Den har bra topp och huvudform men lite väl kort nos

kalindas
4/29/15, 12:24 AM
#18

#9
Kommer inte ihåg Fayette tyvärr. Du har så många vackra katter!
Bild önskas! 🙂

/Elisa

Attacks
4/29/15, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#19

Skal legge inn 2 bilder :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

annzoo
4/29/15, 10:10 AM
#20

#10 det är sant. Det blir nog denna katt som vi är intresserad av om det inte dyker upp några defekter som omöjliggör utställning eller avel. Uppfödaren vet att intresset för både utställning och avel finns.

Det bästa av allt så får vår nuvarande siames sällskapet hon behöver <3

Annons:
kalindas
4/29/15, 10:42 AM
#21

#19

Vacker!

/Elisa

S*Cupcakes
5/2/15, 9:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#22

Jag tycker mig se det redan första veckan, vilka som kommer bli de snyggaste. Kanske för att jag redan från början fått den typ av katter jag vill ha och vet vad jag kollar efter, men ja, svårt att säga. En magkänsla kanske. Jag har inga problem med att SIA om vilka som är mer lovande än de andra, däremot kan jag väl bara utgå ifrån min egen smak och mina egna preferenser för vad jag gillar hos en katt, jag kan ju inte garantera att domarna tittar på samma sak, eller att katten kommer lämna bra avkommor i sin tur, eller att motståndet är "sämre". Men jag kan absolut säga vilka avkommor som lämpar sig bättre för utställning vs vilka som kanske blir bättre som avelskatter eller vilka som bara ska gå till sällskap - utifrån min egen erfarenhet, och utifrån det jag kan och vet om mina egna linjer och katter.

Bifogar bild på nyfödd och vuxen, älskade huvudet redan som nyfödd och fortfarande lite blöt. Blev inte besviken varken under uppväxten eller när katten blev vuxen.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: