Annons:
Etikettavel
Läst 2406 ggr
Lejdet
4/24/15, 1:51 PM

obrukbara spenar?

Sitter här och funderar. Alsace som ju har 7 ungar har endast 4 utvecklade juver med mjölk i. De 4 nedersta. De andra 4 har ju spenar, men de är ytterst små och det har aldrig bildats någon mjölk i trots att ungarna från början försökte att dia från alla eftersom de är så många. De fyra nedersta är förvisso nästan som ett kojuver med mycket mjölk i men jag har fått stödmata 2-3 ggr per dag för att de ska gå upp tillräckligt. Hon tröttnar ju och reser sig när 4 har diat klart och då blir de 3 utan 😦 Detta är första gången som en av mina honkatter inte har mjölk åtminstone i 6 spenar. De i armhålorna används ju oftast inte. Nån annan som har erfarenhet av detta? Eftersom hon i sin första kull fick 7 så kan det här ju bli ett problem om hon får ännu fler ungar nästa gång vilket inte är omöjligt.

Annons:
kalindas
4/24/15, 3:14 PM
#1

När jag hade sju ungar så bet ungarna av spenarna på Nanna. Alla ungarna gick upp i vikt men inte mycket och de var väldigt livliga. Efterklok som man är när sådant händer borde jag ju förstått att det livliga var för att de aldrig blev mätta. 😕

Om hon inte är en väldigt intressant hona stamtavlemässigt, kanske hon är bättre som kastrat? Just för att undvika att hon får problem med nästa kull.
Fast sen kan det ju hända att juvret är tillbakabildat för att ungarna helt enkelt inte velat dia de spenarna och att hon nästa gång får dem att fungera…

/Elisa

Lejdet
4/24/15, 7:24 PM
#2

Usch vilken hemsk bild! Hon är stamtavlemässigt väldigt viktig så jag tänker använda henne igen. Jag kan ju planera in 2 kullar samtidigt så att jag kan lägga över någon/några ungar till annan hona. Har gjort så massor av ggr och det är ultimat egentligen.

kalindas
4/24/15, 7:38 PM
#3

#2
Låter som en idé
Prova att när ungarna precis är födda att massera och stimulera just de juverdelarna som inte fungerar nu. Så kanske de kommer igång. På kor kunde det vara olika från laktation till laktation vilka juver som fungerade. Men ofta var de helt döda.

Ang. Nanna på bilden ovan så hade hon väldigt små och tunna spenar, vilket jag tror orsakade detta. Ska mycket till att bita av spenar annars.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: