Annons:
Etikettkattprat
Läst 703 ggr
AngelsCo
2015-04-17 09:45

Veckans diskussion - tidig kastrering

Att kastrera sina katter kan te sig självklart för de allra flesta raskattsägare, men det har länge förekommit diskussioner om när man bör kastrera sina katter. 

Detta har även varit föremål för diskussion hos veterinärförbundet, vilket resulterat i att det ganska nyligen kom det nya rekommendationer från veterinärförbundet där man ändrade rekommendationen från 6 månader till 4 månader (http://www.svf.se/en/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Rekommendationer-angaende-kastration-av-katt/ 2015-04-17).

Samtidigt har fler uppfödare valt att leverera sina kattungar kastrerade, alltså innan 12-16 veckor. Tidigare har detta varit väldigt kontroversiellt, men börjar bli vanligare även inom våra raser. 

Denna vecka tänkte vi diskutera detta - fördelar och nackdelar, hur ni - våra medlemmar - ser på saken och era tankar och känslor gällande Kastrering innan 4 månader.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Attacks
2015-04-17 14:41
#1

Jeg kastrerer alle kosekattene før dem leveres 🙂Her skriver jeg litt hvordan vi gjør det for mine kattunger , det er ikke er "fasitsvar".

MEN , der er ingen her som flytter 12 uker gamle , uansett  om dem leveres fertile eller kastrerte. Vi starter med første vaksinen rundt 12 ukers alder. Det er ikke alder det kommer an på, men at kattungen er sunn og frisk og har en ok vekt. ( Men vekten alene skal man ikke henge seg sånn opp i, for der kastreres jo små gnagerdyr osv ).

Hannkattungene er  gjennom en mye enklere operasjon, så dem kan godt under kniven 12 uker gamle  om dem veier 1.5 kg . Et kastreringssår på en hannkattunge gror på no-time.  Dette  velger jeg å gjøre hos min hjemmevetrinær som ikke har samme fasiliteter som en stor klinikk.

Hunnkattene kastreres kun via flankesnitt, og det gjøres gjerne rundt 15-16 ukers alder. Snittet er pyttelite, og det gror fint på en liten uke.  Flankesnitt av hunnkattunger velger jeg å få gjort på en klinikk i Kristiansand som har gassnarkose.

Hannkattungene er klar til å flytte 1 uke etter operasjon,mens  hunnkattene gjerne kan vente opp mot 2 uker. ( Men siden dem leveres med 2 vaksiner, så er dem hjemme enda litt til.)

Dermed blir kattungene leveringsklare med begge vaksiner og Kastrering minst 16 uker, om ikke enda litt eldre.

Etter operasjon er kattungene svært raskt opp på bena, og kroppene reagerer ikke som voksne som har vært gjennom en operasjon. Det er gjerne fullt bus 1-2 timer senere.

Jeg har tidligkastrert i noen år nå, først gjorde det det vi kun på hannkattene, siden hunnkattene også. ( Jeg skal innrømme jeg var litt skeptisk først, man er redd for om det skal gå galt). Men i løpet av min tid som oppdretter, er det kun 2 kastreringer som der ble komplikasjoner ut av, ingen alvorlige. MEN, det  var Kastrering av voksne katter 🙂

Vi har ikke merket noen problemer senere når dem vokser opp. og alle kosekattungekjøperene mine er svært fornøyd med å få levert en kattunge fiks ferdig, som ikke trenger flere vet.besøk i nærmeste fremtid av vaksiner og kastreringer .

I mine 2 kull jeg har nå blir det 3 kosekatter i det yngste kullet mitt. 2 gutter og 1 jente. Dem er helt annerledes enn det eldste kullet, så vi starter opp med vaksinering rundt 3 mnd alder, og kastreringen vil skje sist opp mot 2 uker før levering i juni. Kattungene er meget spede og elegante.Veier opp mot 1 kg.  De eldste kattungene mine er av et helt annet kaliber. Dem skal faktisk få sin første vaksine litt senere i dag, dem er 12 uker i dag.  Dem er 10 dager eldre, og for eksempel jentene jeg skal beholde, dem skal så klart ikke kastreres, men dem veier altså nå 1.3 og 1.5 kg allerede.  Kroppslig ligner dem på noen kraftige bulldogger 😃 Skikkelig store feite kattungeplugger.  Snodig det der, med kattunger i ulike kombinasjoner som får helt likt kosthold.

I dag er jeg så glad for at vi velger å kastrere kosekattene. Kattungene kommer seg så utrolig mye raskere etter operasjon, ingen ettervirkninger senere.   Jeg gikk flere runder med meg selv før vi gjorde dette valget, og med full støtte av nære danske oppdrettervenner som har gjort dette i åresvis.  Så mitt valg er ikke blitt valgt ved å lese om det på nettet, jeg har snakket i lang tid med oppdrettere som har valgt samme måte, og som har gjort dette i mange år.

Jeg tenker sånn at hadde der vært mange komplikasjoner, dårlige ettervirkninger for kattene osv - så ville i hvert fall ikke mange oppdrettere valgt å gjøre det. - ikke dem som gjør det for kattens beste i hvert fall.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: