Annons:
Etiketthälsa
Läst 2223 ggr
Herseruds
2015-04-11 18:04

Kastrering och temperament?

Hej samlade erfarenheten på SiF! Vad har ni för erfarenhet av Kastrering i olika ålder? Blir senare kastrerade katter, dvs efter att de gått könsmogna längre tid i tex avel, slutgiltigt annorlunda i temperamentet än de som kasteras tidigare? (Då menar jag med tidig kastering när de är färdigväxta och relativt nyligen könsmogna.) Skillnad honor/hanar? /Hanna

Annons:
kalindas
2015-04-11 21:18
#1

Något jag märkt på en del katter är att om man väntar lite för länge med att kastrera och de hinner bli könsmogna. Så kan de få lite osäkerhets idéer.
Flera av mina och andras katter har gått från att vara super sociala till fegisar på bara några veckor.
Lite kommer tillbaka när de blir kastrerade men inte allt.
Andra märker man inget alls på.

/Elisa

Carlitos
2015-04-11 21:44
#2

har bara haft en fertil hona och en fertil hane. Resten har jag kastrerat tidigt. Min hane var osocial och feg när han var fertil, mycket därför vi kastrerade han och nu har han blivit mer social och lugn. Min hona har jag inte märkt någon skillnad på förutom att hon inte löper såklart. ;) men som sagt.. Har bara haft mest kastrater :)

AngelsCo
2015-04-11 23:08
#3

Jag har inga tidigt kastrerade katter hemma, men min upplevelse är att de som är tidigt kastrerade gärna blir lite mjukare och vänligare. De hinner aldrig börja hävda rang och vara fertilstressade. Det finns ju de avelsdjur som gått fertila så länge och lärt in sig att pinka revir till den grad att de liksom inte slutar pinka revir.  

Hade mitt mål inte varit att få kattungar hade jag aldrig utsatt mig själv eller mitt djur för stressen att ha löpande honor och skränande hanar hemma, och fertildoften… usch och fy! Kastrater är helt underbart.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Herseruds
2015-04-14 17:10
#4

Tack för svaren! :) Ter sig även honorna annorlunda vid tidigare kastration tycker ni?

kalindas
2015-04-14 17:46
#5

Kan bara jämföra med Skatan där. Hon var hypersocial och vaktig när hon flyttade hem till mig. Sen blev hon könsmogen och började gömma sig och var inte alls lika social. Nu när hon är kastrat igen så är hon nästan sitt gamla jag igen. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: