Annons:
Etikettutställning
Läst 2596 ggr
S*Cupcakes
2015-04-09 13:50

Veckans diskussion - Kategoriändringarna 2016

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

01.01.2016 kommer de nya kategoriindelningarna att träda i kraft.
Samtliga kategorier görs om och flera raser byter Kategori.
Bland annat kommer vår egen Kategori IV att se annorlunda ut då den inte bara kommer bestå av orientaliska raser längre, utan även kallas för "Orientalisk och elegant typ, hårlösa och rexar".

Kategori I (tävlande i färg)– EXO, PER, RAG, SBI, TUV

Kategori II (tävlande i grupp) – ACL, ACS, MCO, NEM, NFO, SIB, TUA

Kategori III (tung och mediumtyp från tidigare Kategori III) – BEN, BML, BRI, BUR, CHA, CYM, EUR, KBL, KBS, KOR, MAN, MAU, OCI, SIN, SNO, SOK

Kategori IV (orientalisk och elegant typ, hårlösa och rexar) – ABY, BAL, CRX, DRX, DSP, GRX, JBT, OLH, OSH, PEB, RUS, SIA, SOM, SPH, SYL, SYS

Den här veckan tar vi och diskuterar detta. Det finns många som är emot, och många som är för. Kommer de mindre raserna i Kat. IV att försvinna i mängden nu, eller kommer det bli bättre?
Många har menat att det varit så enkelt i Kat. IV att vinna BIS att det här är bara toppen, andra är mindre positiva av olika anledningar. Det är alla de tankar, funderingar med mera som vi ska diskutera den här veckan.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Annons:
Lejdet
2015-04-09 15:02
#1

Jag är kluven, kan se både för och nackdelar. Fördelen är att det kanske inte kommer att bli samma lilla grupp kat.4 katter som jämt och ständigt vinner på utställningarna längre. Kanske nyttigt för de utställare som inte kan ta ett nederlag utan att bli sura över att deras katt inte vann den här gången också. Fördelen är också att man kanske kommer att lära sig och förstå mer om andra rasers optimala utseende. Det kommer inte att bli som nu att man öppnar katalogen, kollar upp konkurrensen och sen VET man redan på förhand vilka katter som kommer att vinna. Nackdelen är ju såklart rent självisk, det kommer att bli mera väntan, större nomineringar, större panel och statistiskt sett så har ju ens katt sämre chanser ju större konkurrens det blir. Jag har dock full förståelse för att den här ändringen genomförs med tanke på den enorma snedfördelningen i grupperna nu.

Mewz
2015-04-10 08:37
#2

Jättebra! Dock tror jag på det när det väl händer. Lär väl komma ytterligare motioner kring detta till årets GA, precis som förra året.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

S*Cupcakes
2015-04-10 10:58
#3

Jag är mer positiv nu än vad jag var från början (är oxe, så hatar förändringar och är dertill tjurig) men sen jag började ställa Peterbald känns det definitivt som ett plus att få visa för domare som dömer kat3 som den ser ut idag, för de har nog en helt annan approach till Peterbald. Förhoppningsvis kommer det inte premieras katter med stora öron och gula ögon heller, när konkurrensen blir hårdare.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Vixxen
2015-04-10 13:48
#4

Är också positiv!

Men premiering av stora öron torde vi inte komma ifrån genom denna förändring…   …tyvärr.

S*Cupcakes
2015-04-11 09:01
#5

#4 Hm, tänker du på utvecklingen i samtliga raser nu? För både hos rexarna och ABY/RUS tycker jag väl utveckligen gått åt samma håll. Andra rasspecifika egenskaper får stå tillbaka till förmån för ett par överdimensionerade öron..

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

AngelsCo
2015-04-11 19:57
#6

Är varken för eller emot, men förändringar är alltid läskiga. Däremot tror jag att vi behöver lite konkurrens för att öka spänningen lite!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Vixxen
2015-04-12 00:05
#7

#5 Inom de raser du nämnde, men också inom Kategori 4 är det premiering av öronstorlek…

Oriental miracle
2015-04-12 09:35
#8

Visst, nu blir det svårare för oss 😕 , men det är rättvist 👍. Självklart!

Vi kommer snabbt att vänja sig.

S*Cupcakes
2015-04-12 09:45
#9

#7 Ja men öronen i kat4 var liksom så självklar, det var väl där trenden började. Men helt ärligt så börjar till och med de mest extrema skogisarna se ut som orientaler också..

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

LaSadie
2015-04-12 13:07
#10

Jag har NFO och tyvärr går trenden mot öron som är för stora, spetsiga och är för långt ner på skallen tyvärr. Långt från ursprunget där toffsarna på öronen ska ge illusionen av spetsiga öron, för spetsiga öron i vinterklimat är inte så bra. Jag är orolig för vad som kan hända med min ras och vad trenden pekar mot nu och det går hem på utställningar :(

Vixxen
2015-04-12 18:22
#11

# 9, 10 Kan bara hålla med er båda två! 

Ibland blir man lite fundersam över var de olika rasstandarderna är på väg. Ska domarna följa de som finns eller ska de sätta nya trender och ideal på utställningarna som uppfödarna ska sträva mot?

Attacks
2015-04-12 19:31
#12

Jeg håper den nye Kategori inndelingen gjør at dommeren kan dømme etter den rasestandarden som er satt - for alle raser.  Jeg syns mange ekstreme katter er  superflotte, men det er ikke rasestandard, og da bør ikke disse slå ut dem som er "riktige" .  Jeg håper også med ny inndeling at øyenfarge, profil og hake og alt annet  kommer til sin rett  - før 2 stk ører.

Nå stiller ikke jeg så ofte,men det ville faktisk være litt morsomt å prøve en gang når det blir nytt. Men jeg liker i grunnen bedre kattene som er blandet 50/50 Europeisk korrekt og Amerikansk. Så spørs uansett om det ville blitt så bra i Fife`det, utstillingsmessig  :-) Jeg hører ikke med blant oppdrettere som  avler etter hva dommere mener er en verdig BIS katt, det har jeg aldri gjort. Men det er svært mange som gjør det, og det er jo derfor higen etter det ekstreme er  der hos flere raser, fordi dommerene gjør disse til vinnere gang på gang.

Jeg håper vil føre til noe positivt for rasene i hvert fall 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: