Annons:
Etiketthälsa
Läst 3035 ggr
kalindas
2015-04-03 21:24

Androcur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca ett år sedan började Elliot markera inne. Han hade haft tendenser redan innan att ställa sig mot väggar och låtsasmarkera, men nu kom det kiss!
Det som triggade honom var en kombination av att jag flyttade och sen tog in alla dessa hittekattungar. Något som Elliot i början hade svårt att acceptera, då han var minstingen i gänget och enligt han själv herre på täppan.
Provade i desperation alla olika preparat och tips som ibland fungerar och ibland är helt värdelöst.

  • Feliway - Gjorde ingen som helst nytta

  • Zylkene - Kunde lika gärna gett sockerpiller

Jag testade Saroten (antidepressiv medicin) enligt den dosen som veterinären rekommenderade.
Enda som hände var att katten blev hög som ett hus, plus att den smakade illa. Tanken att pina i Elliot det i flera månader tog emot…

Började bli desperat! Ville inte vara den som avlivade en katt pga att han stressmarkerade och omplacera en markerande katt är ett lotteri.
Elliot blev mer och mer stressad och pupillerna på honom var som tefat.

Hade hört om Androcur av min veterinär för ett antal år sedan. Innan kastrerings chippet fanns så använde en del uppfödare medicinen för att kemkastrera sina fertila hankatter. Fördelen med Androcur jämfört med chip är att katten blir fertil nästan direkt när man slutar använda det.

Så på vinst och förlust fick jag ett recept. 
Medicinen är dyr, 50 tabletter kostar omkring 400kr. 
Doseringen är 1 tablett 7-8 dagar i rad och sen en tablett i veckan.

Provade att ge honom i 8 dagar och sen ett par veckor efter det. Tyckte inte jag märkte någon skillnad. Så jag slutade…
Efter ca 1-2 veckor började han vanka och yla igen. Så trots jag inte tyckte jag märkt någon skillnad, så hade medicinen gjort nytta!
Så jag började ge honom i 8 dagar igen och han har sen fått en tablett i veckan i minst 7 månader.
Elliot har slutat kissa! Han är som vanligt, men inte så skrikig eller uppe i varv. Kollade blodvärdena på honom, då medicinen kan påverka lever mm.
Alla värden var bra!
Men nu började tabletterna tryta och jag gjorde ett test. För två veckor sedan fick han sista tabletten…

Men idag fick jag börja igen. Märkt tendenserna på stress och idag började det jamas och vankas mer än vanligt. Risk att han skulle börja kissa igen var stor.

Så för att knyta ihop säcken i detta långa inlägg…
Har ni en kastrerad hankatt (och kanske även honkatt) som markerar inne och utstrålar oro och stress. Där inte Zylkene eller Feliway gör nytta.
Prova Androcur!
Kanske slipper du funderar på omplacering eller avlivning och kan behålla din katt.

Men något som är väldigt viktigt!
Detta gäller alltså katter som tydligt markerar och man bör göra en noggrann hälsokoll på njurar och urinblåsa innan man börjar behandla katten.

Men själv är jag väldigt nöjd och jag tror Elliot håller med!

/Elisa

Annons:
S*Cupcakes
2015-04-06 14:43
#1

Androcur ska ju även fungera på fertila hanar, jag har hört talas om det och jag ska absolut provköra på mina fertila hanar istället för att chippa dem :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

kalindas
2015-04-06 20:12
#2

#1
Japp. 🙂
Det är just till fertila det används mest på. Är ju en fördel då man slipper vänta 1-2 år innan de blir fertila igen med chippet. Absolut värt att prova för er med fertila hanar. 
Biverkningar finns såklart, men de kan de få av chip också.

/Elisa

Attacks
2015-04-17 15:19
#3

Dette vet jeg var brukt mye før i tiden. Vi fikk en av våre Kristiansand-vetrinærer til å undersøke for oss, hvis dette kunne være et krise alternativ for eksempel om vår forkatt skulle bli meget fertil.

Men vetrinæren frarådet det på det sterkeste. Hun kjente også til det fra kattemiljøet, men Androcur er meget kreftfremkallende, hannkattene kan få svære oppsvulmede jur på kort tid. Enkelte kan ta raskt skade på lever og nyrer.  Så det var ingen positive nyheter hun kunne fortelle. Lever og nyrer er jo vår rase sarte på i utgangspunktet.   Vetrinæren sa at p-piller  var et sikrere kort å bruke i perioder på hannkattene, dersom man skulle velge mellom "pest og kolera".

Så nei, her i huset blir kattene først tatt blodprøve av, tåler dem suprelorin chip får dem den, ellers får dem bli tidligere kastrater i stedet. 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2015-04-17 15:59
#4

#3
Ja, det är inget man ger katten för skoj skull.  Vet risken för både cancer och leverproblem är ganska stor. Tog blodprov på honom för ett tag sedan och värdena var bra. Vill ju gärna behålla honom ett tag till.
I Elliots fall är det Androcur eller att jag måste ta bort honom. 😕
Försökte avsluta behandlingen med det tog två veckor och sen var han igång igen och vrålade och markerade. Går ju tyvärr inte att kastrera en redan kastrerad katt. 😕
Nu mår han bra och är sig själv.

När det gäller svullna juver så har jag läst att Supelorin också kan ge detta på vissa djur.

Men har man en kastrerad katt som markerar inne och man inte hittat något annat som kan få katten att sluta så är det ändå värt att prova.

Men hälsokoll att det inte finns någon annan orsak är viktig att göra.

/Elisa

Attacks
2015-04-17 17:46
#5

I ditt tilfelle er det litt anderledes, Kalindas. Vi kunne vært i samme fortvilende situasjon med Hidalgo, men det ordnet seg jo på en annen måte for han.   Men som bruk for å roe ned fertilitet på fertile hannkatter, så er det smart å se etter andre løsninger, så må man veie positivt opp mot negativt og se om det kan være riktig løsningen for sin egen katt så klart.  Men for mine hannkatter blir ikke dette riktig løsning 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

S*Cupcakes
2015-04-20 09:19
#6

Bra att få veta lite om de negativa effekterna, tack Attacks. Jag hade planerat att testa det här på en hankatt som det är aktuellt för nu, men det blir nog Suprelorin istället. Jag kommer dock bara ge Suprelorin för att kunna fortsätta ställa ut honom som fertil ett tag till, han bor hos sin husse som inte vill ha hemmet nerkissat 😜 Just nu går han med Pampers i mitt sovrum och väntar på att tjejen ska börja löpa, men sjävklart löper de aldrig när man själv önskar.. 😉

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: