Annons:
Etiketthälsa
Läst 1707 ggr
Selmis
2015-04-01 19:48

Mums mat!

Hej, Vår 7-månaders kille är sååå matglad! Han skulle kunna äta vad som helst ( om han fick. ) han är en aktiv, nyfiken och världens gosigaste katt som är med hela tiden. Han äter barf, slickar tallriken. Han äter också gammelkattens specialfoder, och det är väl här jag blir lite fundersam. Båda katterna älskar specialfodret, men det är bara den äldre katten som faktiskt ska äta det. Han hinner dock inte. Han är lite mer sofistikerad och äter smått. Men maten tar alltid slut för lillkatten varit där! De har separata matskålar på olika ställen, men det hjälper inte. Jag har tagit över överviktiga katter tidigare och jag vill verkligen inte att den lille ska bli överviktig. Jag har försökt att få honom att äta annat torrfoder (som komplement) orijen, applaws, nåt annat högprotein, men det ratar han. Nej gammelkattens mat ska det vara. Hur tänker ni när det kommer till maten? Han är nyligen kastrerad. PS special fodret ger vi för att gammelkatten har haft så mkt problem med mage/spyor/bukspotten så vi vågar inget annat, och då han älskar det ser vi inget problem med det heller,

Annons:
kalindas
2015-04-01 20:30
#1

Låt inte ungkatten komma åt torrfodret. Svårare än så är det inte egentligen.🙂
Du får stänga in en av katterna medan den andra äter.
Då skräp (förlåt special) foder ofta innehåller massa olika kolhydrater och kanske majs eller smakförstärkare. Så blir det väl lite extra gott för ungkatten, är ju lite som att äta ostbågar dagligen.
Tror inte du behöver oroa dej så mycket för att ungkatten blir tjock, växer säkert en stund till. Ge han mat som mättar längre så blir han inte så hungrig, undvik torrfoder helt om du kan då det triggar hungern.

/Elisa

Selmis
2015-04-01 21:16
#2

Ja specialfodret är som att äta kalaspuffar. Det är ett hyper-allergenic foder från Purina. Där proteinerna är så nedbrutna så magen klarar av det. Men gammelkatten mår trots allt bra av det. Han har verkligen haft problem innan. Ja får väl kanske separera katterna vid utfodring mer, fattar inte att de gillar skräpmaten så mycket, t o m veterinären var förvånad. Att ha "fri tillgång" funkar ju inte riktigt. 😕

S*Cupcakes
2015-04-02 09:58
#3

Jag tycker alla unga katter är väldigt intresserade av allt man kan provsmaka, men av erfarnhet tycker jag det där avtar när de börjar bli uppåt 1-1½ år gamla :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Selmis
2015-04-03 12:01
#4

Ja S*Cupcakes. Så kanske det är. Det här är första kattungen vi har, har bara tagit över äldre katter tidigare. Lite annorlunda och roligt!!

Upp till toppen
Annons: