Annons:
Etiketthälsa
Läst 2904 ggr
[postmortum91]
3/29/15, 2:54 PM

Skriker på natten

Ni måste hjälpa mig!

Jag bor i en väldigt lyhörd lägenhet, man hör när de under oss pratar och de hör oss ännu bättre än vad vi hör dem. De är jättebra grannar men jag är faktiskt orolig för vår katts jamande. Hon är alltså kastrerad men skriker och jamar KONSTANT hela natten/morgonen. Kanske vill hon sova med oss, för hon skriker på dagen också så fort hon vill ha uppmärksamhet men på dagen gör det mig ingenting för det är inget jättejobbigt skrikande i vaket tillstånd. Inatt dock hade vi en gäst över så katterna fick vara i trappen som separerar vår sovalkov till själva lägenheten och den ena katten skrek och skrek och skrek jag låg och fantiserade om hur jag bäst skulle strypa katten efter att jag slumrat till 300 ggr och direkt efter vaknat av hennes jamande. 

Hur sjutton ska vi få bukt med det här? På dagen får hon jama bäst hon vill, men på natten måste hon vara tyst. Jag klarar inte av att sova med katter då de tar plats, börjar tvätta sig mitt i, spinna, flytta sig omkring, leka mitt i natten etc. 

Hon brukar jama tidigt på mornarna, men eftersom hon då är i själva lägenheten så hörs det inte alls lika tydligt för oss, men för grannarna hörs det ju säkert oavsett. Inatt hade jag även öronproppar intryckta så långt i öronen så jag knappt fick ut dem, inte ens det hjälpte.

Annons:
VildaVittra
3/29/15, 2:59 PM
#1

Du får väl aktivera dig bättre på dagarna så du sover djupare på nätterna, inte bara motionera utan även mental aktivering. 😉

Har du provat öronproppar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
3/29/15, 3:05 PM
#2

#1 Det står i 0 att jag hade öronproppar intryckta så långt att jag knappt fick ur dem och ändå funkade det inte. Sedan är ju grannarna ett bekymmer också, de lär ju höra minst lika bra som oss.

MonicaLagerquist
3/29/15, 3:30 PM
#3

Har ni bara en katt? Hon känner sig säkert ensam. Siameser brukar vilja ha en kattkompis.

Stolt ägare till fem La permer

[postmortum91]
3/29/15, 3:44 PM
#4

Nej vi har såklart 2 katter, jag skrev ju även i 0 "den ena katten skrek och skrek".

Snälla läs inlägget ordentligt först, för hittills har ni skumläst bara. Jag behöver verkligen BRA tips, för 2 katter har jag redan, öronproppar har jag redan och jag har även grannar som man måste tänka på.

Edit: Båda är siameser.

VildaVittra
3/29/15, 4:07 PM
#5

Har de möjlighet att gå ut på balkongen eller liknande? I så fall kan du ju sätta en kattlucka ut dit så kan de roa sig därute.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
3/29/15, 4:16 PM
#6

tyvärr inte, vi har inte ens någon balkong alls. Låg och tänkte på det imorse om det finns nått ställe att ha henne på, men tyvärr inte. Jag måste få henne att sluta jama, iallafall på natten

Annons:
VildaVittra
3/29/15, 4:18 PM
#7

Öppna ett fönster i ett rum på vid gavel (gärna mot något träd eller liknande där det sitter fåglar) och sätt ett stabilt galler så de inte kan ta sig ut. Så har ni kissarna där på natten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
3/29/15, 5:00 PM
#8

Jag förstår inte riktigt hur du menar, hur ska det få tyst på henne?

VildaVittra
3/29/15, 5:12 PM
#9

#8 Det är mer intryck med ett öppet fönster än ett stängt, det kommer in mer ljud, dofter och så kommer hon nog försöka fånga fåglar genom gallret.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[postmortum91]
3/29/15, 5:15 PM
#10

Hmm tack, ska testa det.

Siameshona
3/29/15, 8:21 PM
#11

För ngt år sen mjauade Otto oavbrutet. Efter tips här köpte jag Feliway och pluggade in i kontakten & efter ngr dagar så tystnade han. Så testa

[SEQJOUZ]
3/29/15, 8:26 PM
#12

Det där får du aldrig bukt med bara om hon får komma in i sovrummet för att känna sig trygg och få sova med dem hon älskar…mina sover alltid med mig det är det goaste och mysigaste jag vet med dem…du får nog öppna sovrumsdörren det är d hon vill 💗

kitte
3/29/15, 8:44 PM
#13

Att stänga in katterna i ett rum med ett öppet fönster på vid gavel är väl inte någon bra ide'! Det blir ju iskallt i rummet! Siameser vill ha värme och ligga under täcket, jag har hängt upp en värmelampa över en stor mysig bädd så att några kan ligga där om det är upptaget under täcket. Hoppas verkligen att det löser sig för dig! 😊

Annons:
kitte
3/29/15, 9:02 PM
#14

Jag tror att hon blir stressad av att bli utestängd och inte få vara med i sovrummet, dom vill ju vara där du är. Alla mina fyra katter ligger i min säng om nätterna, man vänjer sig! Det är så mysigt! Lycka till! 😊

[postmortum91]
3/29/15, 10:38 PM
#15

Jag är orolig att hon kommer kissa i sovrummet, för jag vill gärna stänga eftersom de har tendenser till att leka som dårar på natten och så. Jag får kanske ge med mig med sovandet i sovrummet, men det känns inte som den optimala lösningen. 
#11 Det lät intressant, hur länge håller en sån grej och hur funkar det? gör det inget att min hund också antas in dessa fermoner eller vad det är?

[SEQJOUZ]
3/30/15, 5:58 AM
#16

Varför skulle hon kissa i ditt sovrum….kissar hon i övriga lägenheten? Du får fostra katterna det har jag gjort med mina och dem sover på natten. Jag blir ledsen och lite upprörd när jag läser ditt inlägg och tycker synd om din siames. Att ha djur och speciellt katt och siames är att vilja ha dem med sig och runt sig hela tiden inte stänga dem ute frpn sig om man inte är allergisk. Kanske har du valt fel familjemedlem att leva med för man stänger inte ute. Och som Kitte skriver är förslaget med öppet fönster och instängd i ett rum en mycket dålig ide 😕

Siameshona
3/30/15, 9:14 AM
#17

Kommer ej ihåg. Men ca3-4 vec.tror jag det var. Du köper en adapter & sen feliway som du sätter i denna. Adaptern är en engångsgrej.

Köp denna, låt katterna vara i sovrummet så ska du se du får en glad & harmonisk kisse

kalindas
3/30/15, 9:43 AM
#18

Feliway håller i ca en månad. Men sen behöver du bara köpa en refill vid behov. Det kan räcka att den är på i en månad och sen har hon brutit det beteendet. En del katter blir väldigt stressade om de inte får vara med. 
Sen får du försöka göra så att katterna lär sig att på natten så sover man. Om de inte sover lika mycket på dagen så blir de tröttare. Vill du inte ha dem i sängen så gör det som en vana att du bäddar ner dem i ett rum där de har bädd och låda för hela natten. Så kan de inte springa omkring och leka.
Men hade jag varit dej så hade jag haft dem i sovrummet och satt in en låda där också på nattetid.
Men Feliway tror jag kommer fungera.

När hon vrålar på natten så uppmuntra henne inte. Gå inte upp och skäll på henne eller vråla "håll käften" (vilket man gärna känner för att göra). Allt som gör att hon märker du är vaken. Även tråkiga reaktioner är trevligt om man slipper vara ensam, brukar katterna tycka…

/Elisa

S*Cupcakes
3/30/15, 11:43 AM
#19

Mina katter är vana vid att sova i sängen och sovrummet men det är inte alltid det är själva sovandet i sängen som är problemet - utan den stängda dörren!
Jag har en katt som i flera timmar kan försöka öppna dörren på mornarna om den är stängd, men om dörren är öppen ligger hon lugnt och sover i soffan.
Ibland stänger vi dörren, t.ex. när katterna behöver delas på för att någon löper eller som nu: jag har mina fertila honor i sovrummet på natten för då får de äta lite extra kaloririk mat under nätterna så att de får i sig ordentligt nu när det är mycket löp (årstiden).  Så länge vi för det mesta har dörren öppen så är det helt okej för katterna att den ibland är stängd.
Jag frågar dessutom mina kattungeköpare om katterna får sova i sovrummet - för mig är det jätteviktigt att katterna ska få vara med överallt hela tiden, ,och i synnerhet den närhet man bygger med sin katt när man sover med den. Så öppna sovrumsdörren, tycker de att det är kallt om ni har t.ex. fönstret öppet (det har vi) så lägger de sig någon annanstans, och mina katter har sovtider när vi har sovtider, för de är integrerade i vårat dygn och inte utestängda.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

carinbrack
3/30/15, 12:31 PM
#20

Min katter sover när jag sover, däremot kan de busa när jag ligger och läser eller just har släckt och försöker sova. Om jag vaknar på natten vaknar de också, kollar med mig om det är morgon, genom att jama eller krafsa lite på mig, och om jag vänder mig för att somna om somnar de också om. Att sova med katterna tycker jag är en av de allra största fördelarna med att ha katt, det är så mysigt. Är du säker på att de skulle busa om de fick sova i sovrummet?

Annons:
Maria29
3/30/15, 12:45 PM
#21

Alla är vi olika och har olika behov katter som människor, mina kissar inte inne och jag skulle aldrig kunna sova utan dem. Feliway skulle jag testa om jag var dig precis som de andra säger så kan det vara så att katten är lite orolig. Mina sover bredvid mig som sagt och de gånger jag inte haft katt i säng så har jag inte kunnat sova.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Herseruds
3/30/15, 12:58 PM
#22

Låter jobbigt. Sömnproblem ska tas på allvar och kan vara nog så allvarligt som tex allergi. Det är viktigt att du får din sömn. Mina tankar, om du nu inte fixar att ha katterna i sovrummet vilket verkar vara vad de helst vill. 1. Är katterna tillräckligt stimulerade dagtid? Om ingen möjlighet att gå ut, möjligheter till aktivitet inomhus? Klättermöjligheter, leksaker, en lika aktiv o social kompis? 2. Finns mysiga sovalternativ till sängen? Kattkoja/bädd eller liknande? 3. Hör med grannarna om de verkligen är störda, om inte slipper du oroa dig för det och kanske tom sova bättre själv? (När min son skrek sig nätterna igenom med tremånaderskolik var jag jätteorolig för hur grannen intill skulle störas. Det visade sig att hon hade en stor sömnbegåvning och var helt oberörd av gapandet, jätteskönt att få höra för mig!) 4. Om du tar in katterna med stängd dörr, ha låda/mat/vatten i sovrummet. 5. Feliway är redan nämnt. 6. Om problemet fortsätter trots div åtgärder, om du inte får sova och katten uppenbarligen är missnöjd med läget kanske du ska överväga annan boendelösning för er om möjligt eller katten om inte möjligt. Det ska vara kul och mysigt att ha katt och kattens skrikande och dina stryptankar nattetid säger mig att ni båda just nu är rätt missnöjda… ;)

[postmortum91]
3/30/15, 2:56 PM
#23

#16 Varför ska man alltid döma folk? 
Jobbigt med djurmänniskor som har en lista i sina huvuden och så fort någon inte stämmer överens med listan så är personen en dålig djurägare eller det är synd om katten. 

#22
1. När det är fint väder får de gå ut och titta lite under uppsikt, annars leker det väldigt mycket på kvällarna,  de har en jättestor klätterställning, flera möss och olika ställen där de kan gömma sig och klättra upp och spana.
2. Lite samma där, vi har ordnat så att de har minst en mysig hörna i varje rum.
3. Bra idé, ska faktiskt kolla upp det.

6. Jag får se om jag kan överväga att ändra mig, dock ska vi snart försöka skaffa barn och då kan vi ändå inte ha katterna i sovrummet när vi har spjälsängen i rummet. Jag är ju förstås rädd att katterna skulle råka lägga sig över ansiktet och kväva bebisen, så långsiktigt så hjälper det inte direkt att låta katterna sova med oss eftersom det bara blir temporärt.

carinbrack
3/30/15, 3:07 PM
#24

Jag har alltid haft mina katter i sovrummet, med eller utan bebis (jag har tre barn), jag har aldrig hört talas om en katt som kvävt en bebis, tror att det bara är en skröna. Det kan kanske vara värt att kolla upp, om det faktiskt är nån risk att nåt sånt kan hända. Annars behöver man ju i alla fall inte vara rädd för det.

MonicaLagerquist
3/30/15, 3:49 PM
#25

Det är en skröna att katter kväver små barn. Vi har vant våra katter att när det är kväll så sover katterna i sutt sovrum och vi sover i vårt sovrum. Jag är allergisk och fixar inte att ha katterna i sovrummet. När det är läggdags ropar jag på katterna som då kommer springandes till sitt sovrum. De får lite godis mat vatten och toalåda finns alltid i deras rum. När vi vaknar på morgonen öppnar vi katternas dörr och de får frukost. Jag har sålt en väldig pratig katt till en familj som bodde i lägenhet. Hon la lappar i grannarnas lägenhet och berättade att katten fick mat och gos men att han pratade väldigt mycket och bad grannarna höra av sig om de blev störda av katten. Ingen hörde av sig.

Stolt ägare till fem La permer

amandahurtigh
3/30/15, 4:16 PM
#26

Fast alla kan inte sova med katterna. Jag har alltid stängt till sovrummet pga allergi..

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

C-rex
3/30/15, 4:39 PM
#27

Älskar också att sova med katterna. Men de första veckorna/månaderna med bebis har jag inte vågat låta katterna sova med bebisen. Katter söker värme och  nyfödd bebis saknar muskler att kanske kunna få bort en katt som lagt sig på den. Även om jag inte tror risken är stor så känns det inte värt att chansa.

Annons:
Liltith
3/30/15, 7:20 PM
#28

Vi har lagt upp det så att katterna har sitt sovrum med soffa, lådor, mat och vatten. Där ges varje kväll kvällsmaten och katterna kommer verkligen springandes för att få maten sen sover de lugnt hela natten för det mesta. När vi vaknar öppnar vi och så har vi det :) jag hade även rekommenderar att kanske servera extra god mat när de blir instängda så de ser lite positivt på det :) på dagarna kan man ju även ha flera matningsplatser med bara lite mat i skålarna så de måste leta sig fram till mer mat. Gömma mat och byta ställen varje dag så de är aktiverade. Det kan man ju även göra i utrymmet de skall sova i. Mat i petflaskor eller andra aktivitetsmatleksaker. Saker som gör ljud kan ju användas bara på dagen. Lycka till!!

Attacks
3/30/15, 9:25 PM
#29

Et eller annet er det i hvert fall katten ikke er fornøyd med.Og det må finnes ut av, så katten blir fornøyd. 

Vi har alt fra 3-6 katter normalt og når jeg sover, så sover dem. Det er slett ikke alltid dem er med på soverommet,  og er dem ikke det, så går det helt fint det også. Nå som jeg har kattunger, er soverommet kattefritt, for jeg orker rett og slett ikke 10 hyper lykkelige småtroll i sengen 😃

Men vi har en katt som er mørkredd av alle ting. I vinter da stormen "Nina" suste forbi, hadde vi plutselig ikke strøm. Kattene lå å koste seg ved ovnen, så jeg gikk å la meg. Soveromsdøren var åpen, og kattene kunne komme å gå som dem ønsket. Så begynte Nikita å hyle, og hun fikk nesten panikk. Helt til hun kom opp i sengen min. Men hun roet seg ikke før strømmen kom tilbake. Jeg har det helt mørkt på soverommet, men et lampe står gjerne å lyser et sted i huset, og da er alt ok.  Nikita er en bushøne som alldeles ikke er redd noen verdens ting, annet enn stummende mørke. 🙂Hun kan forresten gi oss "grå hår" når hun ikke har noen å buse med. Da våres 2 kull vi har hjemme nå var riktig små , så sendte jeg henne på ferie til min CO i Kristiansand. For hun var nesten verre enn en hunnkatt i løpetid. Da ammet jo mødrene sine små, og hennes bestemor lå konstant i ene fødekassen, så da var der ingen busekompis igjen til Nikita. I Kristiansand var der masse lekekompiser og hun pratet normalt og var ingen Duracell, eller jo , det er hun jo, men da var energinivået passelig til henne å være. Hun kom hjem igjen hit da kattungene var blitt mer mobile, da hadde hun plutselig mange busekompiser og syns livet er riktig hærlig. 🙂

Det finnes dem som ikke vil ha kattene i sengen, og uansett hvor glade denne rasen er for å dele seng med husse og matte, så skal det respekteres at alle ikke vil ha dem med i sengen sin.  Jeg er veldig glad i hunder, men jeg ville aldri i verden delt sengen min med en hund for å ta et eksempel. ( Men så er jeg også veldig glad i store hunder). Dersom jeg ikke hadde hatt katter som sovner godt gjennom hele natten, og gjerne utover morgenen også, så hadde jeg ærlig talt ikke orket å dele seng med dem jeg heller. Men fordi vi har så gode sovehjerter både på 2 og 4 ben her i huset, så er alt bare superkos.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

xperiment
3/30/15, 11:29 PM
#30

Jag har tyvärr inget annat tips än att prova Feliway som andra redan skrivit om, jag hoppas verkligen det löser sig för er! 

Märkligt och trist att de flesta inläggen inte är försök till hjälpa dig och din katt utan anmärkningar på hur du skulle vara som kattägare/att man skulle vara usel om man av någon anledning inte kan eller vill ha katten i sängen :(

Attacks
3/31/15, 12:36 AM
#31

#30  Veldig enig med deg i at det er merkelig og trist.

Jeg er en av dem som har mine katter i sengen, men dem er kun der fordi dem sover om natten. Jeg ville aldri drømme om å nesten gi en restriksjon til kattungekjøpere om at kattene man selger skal være i sengen . Får dem lov er det toppen av kattelykke,men det er ikke et must.

Viktigst er at dem har det godt, er glade og fornøyde.

Men katten til TS er ikke fornøyd - så det gjelder å finne ut hva den ønsker.  Og den kan ha et veldig lykkelig liv uten å ligge i sengen om natten 😉

TS - hvordan er din andre katt i væremåte, er den fornøyd? For som jeg skrev i det andre innlegget om min bushøne - hun er en meget aktiv og krevende kattefrøken. Har skikkelig "ADHD lopper" i blodet. Hun har det best når hun kan være med andre med samme energi - for hun har masse som må ut før hun er trøtt.  Hun kan gå å snakke og snakke dag og kveld om hun ikke har nok å finne på. Purrer og koser seg, men samtidig tolker jeg praten hennes til noe sånt som : Nå må vi finne på noe, alle de andre kattene sover, og jeg er ikke trøtt på flere timer enda". 🙂  De andre kattene jeg har hjemme, blant de voksne er faktisk 4 år og meget laidbacke. Så jeg er veldig glad vi skal beholde 2 kattunger så Nikita får noen å buse med. Nå vet jeg jo ikke om du ønsker en 3. katt, men hvis er sunn og frisk og faktisk bare har masse energi som må ut, så tja? Det er i hvert fall det som er mitt dileamma med min energibundt. 3 katter er et perfekt antall i et kosehjem syns jeg , for da er der alltid en katt til å buse med, hvis en av de andre ikke gidder :-)  Og ønsker du ikke en 3. katt så kanskje hjernetrim og klikkertrening kan slite katten ut mentalt så den sovner fornøyd om natten?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
3/31/15, 12:49 AM
#32

Vad ger du dem för mat? 
En del mat, speciellt torrfoder med mycket spannmål/kolhydrater i triggar igång stressen på vissa individer. Gäller både människor och djur. Ge dem mat som tar lite längre tid att smälta och goda saker att tugga på.
Gör ett "kattrum" som den del skriver, med varma sköna bäddar, nåt gott att tugga på, vatten och såklart en låda. Lär dom att det är där de sover på natten.
Sätt Feliway i uttaget.

/Elisa

AngelsCo
3/31/15, 8:06 PM
#33

Det finns flera olika alternativ för att minska stressen hos en katt, om det är stress det handlar om. Tristess och stress är ju inte så kul, och våra raser är ju lite krävande både vad det gäller sällskap och aktivitet. Har de leksaker så de kan roa sig själva? Feliway ÄR ett bra tips, men RC har ju även deras Calm-foder. Mina lekte mycket på natten i början, och nu har de kommit på att om de sover så går det fortare tills de får mat på morgonen…

Men snälla ni: tänk på att man i text väldigt lätt låter hårdare och onyanserad, och att det därför är oerhört viktigt att tänka på hur man uttrycker sig. Att vara otrevlig eller hård i tonen hjälper ingen, vare sig er själva eller andra.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[postmortum91]
3/31/15, 9:58 PM
#34

Vi ger ett foder med lågt energiinnehåll just för att de är överviktiga och behöver gå ner. Det är spannmålsfritt som jag jämt ger till mina djur. De leker ju mycket på kvällarna och sover mycket på dagarna, men jag ska fundera på om jag kan ge lite mer aktiverande leksaker till dem. Ska faktiskt nu leta upp aktiveringsbollen till dem.

Annons:
lynxlo
3/31/15, 11:51 PM
#35

Låter jobbigt! Jag skulle rådfråga veterinär och be att få prova Zylkene, ett naturligt och milt lugnande preparat. Håller tummarna för att gastandet avtar framöver!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: