Annons:
Etikettavel
Läst 3135 ggr
Pirot
3/4/15, 4:30 AM

pyo

Min katt är nyligen inlagd för pyo. Om hon överlever vad är chansen att hon fortfarande går att avla på?

Annons:
[SEQJOUZ]
3/4/15, 6:00 AM
#1

Hej! Om din hon är så dålig att hon är inlagd för pyo och man inte vet om hon överlever är det det första du skall oroa dig för. Det andra kan bara din veterinär svara på  personligen hade jag inte vågat hennes liv med en parning om hon blev så sjuk denna gång. En av mina honor har haft pyo en gång men det gick bra och hon fick en kull. Låt veterinären ge sitt svar  Lycka till och jag hoppas och håller tummarna för att hon överlever och bli bra och kanske då som en lycklig kastrat 💗

kalindas
3/4/15, 9:40 AM
#2

Är hon så allvarligt sjuk att du är rädd för hennes liv så tycker jag du ska ta bort livmodern och ge henne en chans att överleva.
En katt med mindre pyo så kan man välja att behandla med antibiotika (Baytril eller Synolox) och ge hormonsprutor så att livmodern tömmer sig.
De kan få stora kullar efter en pyo, men om det visar sig att det är ett återkommande problem så är det ingen katt man bör avla på. 
Har en misstanke om att katter med hög känslighet att få pyo eller får återkommande ger det vidare som en ärftlig åkomma…

/Elisa

Carlitos
3/5/15, 4:56 PM
#3

Jag hade kastrerat, fast att det kan vara jobbigt, så det nog det bästa i denna situationen. Jag håller tummarna att hon klarar sig.

lynxlo
3/9/15, 4:00 PM
#4

Hur har det gått för din kisse? Håller tummarna för att hon kryar på sig!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
3/10/15, 2:18 AM
#5

Vid svåra fall av pyo brukar de flesta veterinärer rekommendera akut Kastrering, trots att även det är oerhört riskfyllt. En av de stora riskerna, utöver risken för att katten förblöder eller alla andra operationsrisker man tar varje gång man söver en katt, riskerar livmodern att spricka och därmed rinner varet och infektionen ut i buken. 

Om man lyckas  behandla (alizin och antibiotika/penicillin) minskar ofta fertiliteten då det kan uppkomma ärrvävnad och annat otrevligt i livmodern (livmodern blir inte en lika ägg-vänlig miljö). Ska man behandla livmodersinflammation anser jag att man ska göra en resistensbestämning på bakterierna, då det faktiskt skiljer sig. Jag vet fall av både e.coli och "annat", och man bör inte gå på med starkare/mer bredspektra än man behöver, av både hänsyn till katten (biverkningsrisken) och för att det faktiskt inte hjälper att behandla för fel sak. Samtidigt bör vi vara försiktiga av resistensskäl, eftersom fler och fler bakterier faktiskt blir resistenta mot fler antibiotikasorter.

När det gäller livmodersinflammation finns det också andra överväganden, såsom vill man verkligen avla på en katt som haft livmodersinflammation? Livmodersinflammation verkar ha viss ärftlighet (ganska stark, är min erfarenhet), och att få in ökad risk för livmodersinflammation "på linjerna" är inte optimalt. På det finns alltid risken att livmodersinflammationen kommer tillbaka, och även om man kan behandla det så är risken att kullen efter också består av katter som får det.

Skulle du lyckas behandla livmodersinflammation bör du para OMGÅENDE. Olika veterinärer säger olika saker, och samma sak med uppfödare. Min erfarenhet säger att du minskar risken för att livmodersinflammationen kommer tillbaka markant genom att para, även om det kanske inte nödvändigtvis blir levande ungar (tyvärr).

Jag har själv behandlat livmodersinflammation, men en mycket liten sådan, men trots medicinering och parning slutade det med en akut Kastrering, men hon blev frisk från det bekymret. Hon blev dessutom en lugnare och mer harmonisk (om än något mer koko för hon nu hade tid att tänka på något annat än POJKAR) katt. Däremot fick hon retinatoxisitet som följd av medicineringen och blev permanent synskadad, trots att medicinen inte tog bakterien. Därför rekommenderar jag alltid resistensbestämning, vilket är en liten summa pengar i jämförelse med ångesten att min katt blev nästan blind för att jag gav henne en för stark medicin som ändå inte gjorde henne frisk.

Med det sagt hoppas jag verkligen att det går bra med din katt.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[SEQJOUZ]
3/10/15, 2:05 PM
#6

5# håller med dig om att det kan finnas viss ärftlighet gällande PYO och som du skriver att d är viktigt att bestämna typ av bakterie innan medicinering. Min Humlan fick en fin kull med kattungar och blev bra, men då hade hon e-colibakterie vilket inte är ärgtligt utan förs in av ren otur  ja det är inte lätt när alla förhoppningar om små kattungar och då efter en speciell hona grusas på grund av PYO, men det viktigaste är alltid att välja det för honan bästa och inte riskera hennes liv och onödigt lidande.

Annons:
Missannas
3/12/15, 6:52 PM
#7

😕🤐 

Hur går det med katten..?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
4/4/15, 8:03 PM
#8

#6 absolut kan det vara otur, men det kan man inte veta på förhand. Vi vet heller inte särskilt mycket om hur det kommer sig att vissa katter drabbas mer/hårdare/oftare än andra. Jag kommer inte att behandla större infektioner i livmodern baserat på andra saker än endast ärftlighet. Däremot anser jag nog att i rimlig mån (för katten, inte utsätta den för onödiga risker och lidande etc) kan man behandla en gång, men om det kommer tillbaka anser jag att man bör kastrera (förutsatt att man behandlat med rätt medicin). Men det finns garanterat andra som tycker annorlunda. Undrar också hur det går med katten!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejdet
4/4/15, 9:01 PM
#9

Min hona Alsace hade en fruktansvärd pyo i vintras där det rann matskedsvis med var ur hennes livmoder. Hon behandlades med Alizinsprutor,synolux samt cytotectabletter och idag fick hon sin första kull! 7st pigga,fina ungar så hoppet ska man inte ge upp.

Lejdet
4/4/15, 9:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10
kalindas
4/4/15, 10:49 PM
#11

#9
Det är inte det att honan inte kan få en fin kull efter behandling. Utan det med risken för ärftlighet och att honorna efter den katten har lättare att få pyo.
Precis som #8 skriver bör man ta en funderare om katten redan innan den blivit parad första gången får en pyo. Visst kan man behandla och det är inte säkert att det alls kommer tillbaka. Men om det uppkommer problem med infektioner längre fram eller om en avkomma också får pyo innan första dräktigheten. Så hade iallafall jag funderat på om det var bra att fortsätta använda den linjen…
Tyckte jag så tydliga tendenser i ärftlighet på de få kullar jag hade. Människor är olika känsliga i äggstockar och livmoder. Varav vissa sjukdomar är ärftliga från mor till dotter. Borde vara samma på djur.

Ett tag pratades det även om att coronaviruset kunde vara en bov i dramat när det gällde återkommande pyo.

#10
Underbart söta! Paddan kan du skicka hit! ❤️

/Elisa

Lejdet
4/5/15, 11:16 AM
#12

Hade det inte varit för att hon är S*Mesmereyes Ippolito 's enda avkomma så hade jag nog inte satsat på henne i avel. Hon parade med en annan hane första gången och fick den otäcka pyon. Andra gången vågade jag inte använda samma hane och nu har allt gått utmärkt. Hennes mamma Holly Cherie har aldrig haft pyo.

Lejdet
4/5/15, 11:18 AM
#13

#11 Tricolourn är det redan sug efter 😉

Annons:
Attacks
4/5/15, 3:54 PM
#14

Jeg har hatt begge erfaringer med PYO. En ble behandlet og så fort løpetid kom, kom en ny pyo. Vi behandlet enda en gang, det samme skjedde igjen. Den katten ble lykkelig kastrat. Ble en linje jeg aldri fikk brukt, og kanksje like bra var det 🙂Dette var ca 10 år siden eller noe sånt.

En annen var full av betennelse etter en fødsel - ble den gang før Alizin ble kjent, satt på synolux i 3 uker - fikk 2 flotte kull senere, ingen problemer med avkommene heller for dem som gikk i avl. Dette var min første beholder, en balineser født i 2003.

Så hadde vi en som også var full av betennelse etter en fødsel, hun var skamsyk og på hengende håret ble hun reddet med Kastrering rett etter fødsel. Hennes kattunger klarte seg ikke. 😕  4 år siden.

Vi har mistet en hunnkatt av lukket pyo - den er mye verre, for det er ikke alltid det oppdages.😕 9 år siden.

Vi har mistet drektig hunnkatt av pyo. Prøvde å hastekastrere henne, men hun våknet aldri opp igjen. 😕 8 år siden eller noe sånt.

Alle disse kattene jeg forteller om - ingen har vært i slekt. Men vår rase er ømfintlig for pyo,dersom det slår til.

Nå har vi aldri pyo problemer, og det er deilig. Men jeg  vil se an situasjon og kattens kondisjon. Kan det behandles og katten responderer bra på behandling, så får dem en sjanse. Skal det behandles er det viktig at man tar bakterieprøve, så man finner rett AB.  Men en PYO kan ikke vente på seg, så i mens vi venter på testresultat så settes katten på synolux og får alizin injeksjoner på avtalte dager.   Noen har så kratig betennelse at det eneste riktige vil være da å kastrere.   Den katten vi kastrerte for ca 4 år siden, den var så svak og medtatt etter fødsel, at det var faktisk på hengende håret hun overlevede kastreringen. Tok lang tid før hun fikk kreftene tilbake igjen etterpå. Med slik en tilstand ville vi aldri tenkt tanken en gang på å prøve å behandle livmoren.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: