Annons:
Etikettkattprat
Läst 1688 ggr
kalindas
2014-12-28 13:10

Skillnaden huskatt vs oriental/siames

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

När jag på senare tid har blivit huskattsägare och har haft gott om tillfällen att verkligen se skillnaden mellan kat4 katterna och huskatterna. Så tänkte jag dela med mig om det här. Man får såklart ha i åtanke att  huskatter kan vara betydligt mer siameslika än mina. Men jag tror ändå mycket stämmer. 🙂

Pratighet - Kat4 är överlag väldigt pratiga men där finns dock undantag, såsom min Skatan, som mest kvittrar som en huskatt.  Huskatterna jag har här nu är väldigt pratiga och går gärna och kuttrar lite för sig själv om dagarna.
Det som man däremot märker är att kat4 svarar på tilltal! Det gör sällan eller aldrig en huskatt.
Uppmärksamhet - Där märker man också en tydlig skillnad. Du kan prata med en kat4 katt och den sitter och tittar dej djupt in i ögonen och man riktigt ser att den lyssnar och är intresserad. Vill den sen något så svarar de ofta bräkande. De är väldigt hundlika med sin intensiva blick.
Huskatterna tittar en sällan i ögonen. Visst möter de ens blick när man prata med dom. Men bara korta stunder. Sekunden senare har de vänt bort blicken och studerar taket.
Ordförståelse - Orientalerna kan sina namn, det märks tydligt då det är alltid den katt jag pratar med och nämner namnet till som svarar. Huskatterna kanske kan sina namn också. Men de skiter i det så länge de inte anser de behöver svara. 
Kat4 lär sig även andra ord snabbare. Jag har t.ex. ett speciellt ljud som jag har när jag vill att hundar och katter ska gå ut ur ett rum där jag ska släcka och stänga dörren. Hundarna och orientalerna går ut, ibland hänger en huskatt med av bara farten och att det är kul att springa. Men deras reaktion på ljudet är inte detsamma. Även om jag misstänker att Pelle inte går ut för han vill bli buren. 😉
Livlighet/påhittighet - Det sägs att kat4 är livliga intensiva och påhittiga, men i det gänget jag har så vinner huskatterna med hästlängder! De är överallt! Pillar på allt! Bär omkring allt! Leker med allt de får tag i! Vara stilla? Vad är det??
Kat4 känns däremot som de är bättre på att lägga upp lätt djävulska planer och idéer. T.ex. lista ut att matte går upp om man medvetet knuffar ner prydnadssaker från hyllan….
Tillgivenhet - Skulle säga att det är samma. Men även där på olika vis. Alla tre huskatterna är väldigt mattekära och möter mig i dörren om jag varit borta. Även Elliot kommer och möter mig. De är däremot inte lika krävande utan kommer en till två gånger om dagen och ska gosa. Pelle slänger sig gärna i mitt knä och vill bli kramad minst en gång per dygn. Orientalerna och speciellt Ellie ska sitta i mitt knä hela dagen. Hon vill även ligga nära på natten och bli kramad. Orientalerna vill helst vara med alltid. Men även huskatterna är där jag är. Dock inte så tätt intill.

Är det något ni tycker jag missat. Skriv gärna era erfarenheter på skillnaden mellan kat4 och "vanliga" katter.

/Elisa

Annons:
devour
2014-12-28 14:03
#1

Jag har huskatter och det är ju en sån enorm skillnad och jag kan tycka det är lite dumt att du skriver "huskatter" istället för "mina huskatter" för att inte generalisera. Mina huskatter pratar och min ena svarar alltid på tilltal. Hon tittat mig mer än gärna i ögonen när jag diskuterar och hon kan ge "svar på tal". Hon förstår och lyssnar på tonfall och kan urskilja vad jag vill förmedla därefter. Om jag vill ha sagt att hon ska komma, gå iväg eller om det är lek. (T.ex). Mina huskatter är lugna och bär sällan saker i munnen. De är livliga på sitt vis men när jag haft siames har jag märkt att de i jämförelse är lugna små krabater.

kalindas
2014-12-28 14:38
#2

#1
Skrev i texten ovan att man inte kan jämföra till 100% då huskatter kan vara väldigt olika. 🙂

/Elisa

devour
2014-12-28 15:36
#3

"Man får såklart ha i åtanke att  huskatter kan vara betydligt mer siameslika än mina. Men jag tror ändå mycket stämmer. " - Jo det här läste jag även om det kändes som att det skulle vara en tolkning av huskatten. Det är så himla fantastiskt med just huskatter, eller kanske levande varelser generellt, att det är så olika. :)

Upp till toppen
Annons: