Annons:
Etikettkattprat
Läst 861 ggr
Avantgardist
2014-12-15 14:00

Ny komps till gammal katt, fungerar det?

Hej! Jag har en fundering som jag hoppas att ni mer erfarna kattägare och kattuppfödare kanske har svar på. Det är nämligen så att jag och min sambo funderar på att vår Oliver kanske vill ha en ny vän, eftersom nya arbeten gör att matte och husse är borta mer under dagarna nu än tidigare. Långtråkigt tänker vi och misstänker att Oliver också tycker detta du han blivit ännu mer kelig när vi är hemma och väldigt rastlös under nätterna osv. Kanske en lekkamrat skulle stimulera honom och göra honom gladare är vår tanke, plus att vi också gärna vill ha ytterligare familjemedlem. Då till problemet. Hur väljer man en bra kompis till en gammal katt? Oliver fyller 10 år nästa år, han är en f.d. omplaceringskatt (som faktiskt förmedlades vida den här sajten) som nu bott i drygt tre år hos oss. Han är en helt underbar egensinnig siames/ragdoll-blandning, med 99% siamestemperament (men gillar att hänga över axlarna och bli omkringburen såsom en ragdoll). Absolut den mest unika personlighet av samtliga katter jag har haft. Han har inte fattat att han börjar bli lite till åren utan är fortfarande väldigt lekfull och aktiv. Vidare är han jättesocial och vill vara med hela tiden, därav oron att han kanske inte får tillräckligt mycket socialt umgänge nu under dagarna. Han har aldrig haft en kattkompis boende hos sig förut, utan bara träffat katter när han varit hos någon kattvakt etc. Vi har inga andra husdjur, och Oliver avskyr verkligen hundar så en sådan kommer inte på tal även om matte hade tyckt att det varit trevligt med en hund också… Men därför funderar vi på om det kan fungera att skaffa en kattvän till honom när han är så pass gammal som han är? Vad ska man tänka på i sådana fall? Ska man skaffa en kattunge eller en vuxen? Jag gillar tanken på att ta hand om en omplaceringskatt då jag har positiv erfarenhet av både omplacerade katter och hundar, men är två vuxna katter svåra att vänja vid varandra? Skulle han anpassa sig till en kattunge enklare? Är en hane eller hona att föredra till Oliver som är en kastrerad hane? Tänker man rätt om man vill ha en siames/oriental (mina favoritraser) som är lika aktiv som vår Oliver, eller ska man matcha med en "lugnare" ras? Viktigt för oss är att Oliver ska få det bra, så vi vill absolut inte utsätta honom för stress eller jobbig konkurrens utan bara avhjälpa att han numera är mer ensam om dagarna. Därför är vi måna om att undersöka vad som sannolikt skulle fungera bäst för honom innan vi tar några förhastade beslut om att skaffa en till katt. Kanske har någon av er haft en liknande situation eller bara har allmänt bra idéer? Skulle jättegärna vilja höra lite tankar och åsikter. /Sandra

Annons:
lynxlo
2014-12-15 19:07
#1

Hej Sandra! Fin text om er kompis, det går inte att ta miste på att ni är toppen-mattar för Oliver. Spontant tänker jag att en kattunge nog vore att föredra om Oliver är pigg och frisk, och ni är redo Att ansvara för ytterligare ett litet liv. Min erfarenhet är dock att innekatter kräver en hel del stimulans och närvaro för att må bra, oavsett antal. Ett tips på vägen kanske kunde vara att gå upp en kvart tidigare och busa lite med Oliver (och ev senare kompis) innan ni går till arbetet på morgonen, och sedan upprepa på kvällen. Med två spridda bus-pass på en dag så blir tillvaron lite skojigare. Jag gör själv såhär när jag har en lång dag framför mig, och det känns som en okej kompensation. Sen gäller det att vara påhittig och variera mellan platser och grejor. Kommer jag hem sent och är vrålhungrig så brukar jag öppna spännande garderobsdörrar och ta fram lite lådor, ge segt tugg- godis och sedan dra igång ett litet rejs efter maten. Sen 100% gos åtminstone 30 min på det! Om ni beslutar att skaffa ytterligare katt skulle jag rekommendera att komma överrens med uppfödare i er närhet att få prova en period och se hur Oliver och ungen kommer överrens. Det blir nog nödvändigt att vara hemma en period med dem för att se så allt går rätt till och de känner sig trygga. Ägna extra mycket uppmärksamhet åt Oliver under denna period! Till sist, var mycket försiktig och noga då en gammal katt är betydligt känsligare för smitta, f.a. om han varit ensam innekatt i alla dessa år. Diskutera detta med katteriet från första början, ni ska känna 100% förtroende innan ni bestämmer er för att prova. Jag kan tänka mig att Oliver skulle uppskatta en liten vän! Varmt lycka till!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kajsa1004
2014-12-16 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vi skaffade en liten kattflicka på 3 år till våran gamla tabbysiames Leon som då var 16 år. Det var ett år sen. Hon får gubben att bli lite piggare, och hon sover så gott bredvid honom. Hon är Siames och är kastrerad. Så absolut går det att skaffa en kattkompis. Lycka till.

lynxlo
2014-12-16 10:19
#3

#2 Vilken bild, underbart! 😍

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Avantgardist
2014-12-16 10:23
#4

#1 Håller absolut med dig om att man får vara lite kreativ i sysselsättningen med innekatter (jag har i.o.f.s alltid bara haft innekatter och har inget annat att jämföra med).  Oliver är duktig på att leka själv , men uppskattar när man jagar runt honom i lägenheten. Om ett par månader kommer vi att flytta till en (enligt central Göteborgs-standard) gigantisk lägenhet som jag tror han kommer att uppskatta att springa runt i. Men skräckscenariot är ju att han känner sig ensam och bortkommen om dagarna utan en kompis. Lite större boende känner vi ger möjlighet till ytterligare en katt också, så det hade varit så himla kul om man kunnat skaffa en vän till honom.

Har en fråga, är det vanligt att man har en kattunge "på prov" den första perioden om man redan har en katt i hushållet? Jag hade tyckt att det varit jättejobbigt att lämna tillbaka en katt med "ursäkta, men det funkade inte" till en uppfödare. Även om det inte är illa menat känns det lite synd om kattungen och uppfödaren i en sådan situation. :/

Avantgardist
2014-12-16 10:26
#5

#2 Instämmer till lynxlo att bilden är underbar. Så fina! Och så inspirerande att er ännu äldre katt fått en god vän. Hur lång tid tog det innan de blev goda vänner efter att ni fått hem den nya katten? Uppstod några jobbiga situationer till en början?

Avantgardist
2014-12-16 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Om någon som läst mitt inlägg funderat på "hur sjutton en siames/ragdoll ser ut?" så kommer svaret till er här.

(P.S. I brist på kattkompis har Oliver rekryterat Mr. Nalle som "partner in crime" för sina tokiga uppsåt. Mr. Nalle är dock urkass på fixa fram mat, vilket är en stor besvikelse..)

Annons:
Liltith
2014-12-16 12:01
#7

Jag tror säkert många uppfödare säljer med återlämningsrätt. Jag ger alltid den nya ägaren 2 v att känna in den nya individen om det redan finns katt i hemmet och meningen är att de skall vara varandras sällskap. Jag håller under den tiden katten försäkrad och fryser pengarna så att allt kan bli som vanligt om det inte stämmer katt/katt/ägare emellan. Jag genomför ett helt vanligt köp med 2 veckors ångerrätt kan man säga :) det finns säkert många lika många varianter på "ta katt på prov" som det finns uppfödare :) lycka till i letandet. Hos oss finns både kattunge och äldre omplacering som letar nya hem ;)

Upp till toppen
Annons: