Annons:
Etikettkattprat
Läst 1679 ggr
Saffran0Spice
2014-12-14 12:31

Livet med en Oriental?

Jag skulle vilja veta lite mer om Oriental, så ni med denna ras kanske kunde svara på några (ganska många..) frågor? ^^

  • Hur är det att ha en Oriental, alltså hur ser vardagen ut?

  • Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''?

  • Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland?

  • Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor?

  • Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund?

  • Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras?

  • Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik?
    Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på?

  • Vad kostar en Oriental per månad i försäkring?
    Är det stor skillnad mellan de olika bolagen gällande denna ras?

  • Vad kostar en Oriental ungefär?
    Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering?

  • Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen?

  • Skulle du rekommendera rasen?
    Om inte, varför inte?

  • Finns det något med rasen du upptäckt efter att du skaffade den som du inte hittade information på när du läste på?

  • Finns det någonting här jag glömt att fråga som du gärna skulle tillägga?

  • Om du är uppfödare - vilka frågor och funderingar tycker du det är bra att man som köpare tar upp vid ett besök?

  • Finns det några rassidor/böcker/personer du rekommenderar att man läser/pratar med för att kunna ''komma in'' mer på denna ras?

  • Vad bör man vara uppmärksam på som oerfaren köpare av rasen?

Ganska många frågor, men är väldigt tacksam för alla svarBlomma
//Saffran

Annons:
kalindas
2014-12-14 12:44
#1
  • Hur är det att ha en Oriental, alltså hur ser vardagen ut?
    Vardagen är nog som vanliga vardagar. Men man har sällskap vad man än gör.

  • Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''?
    Aktiv, krävande och intensiv

  • Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland?
    Mycket krävande och man bör ha två, då de annars kan bli för krävande. Plus att det vill ha en kompis att ligga hög med.

  • Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor?
    Ingen större skillnad.

  • Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund?
    Är olika. Har både katter som är tokiga i hundar och en som gärna slår hunden om han kommer åt.

  • Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras?
    Ganska rasistiska och vill helst ha en artfrände. Men kan funka med andra katter också. Sällskap måste de ha oavsett.

  • Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik? Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på?
    Inga direkta sjukdomar. En del problem med njurar och forl. Men är nog mest en foderfråga.

  • Vad kostar en Oriental per månad i försäkring?
    Är det stor skillnad mellan de olika bolagen gällande denna ras?
    Väldigt olika på olika försäkringsbolag. Enklast är att du ringer bolagen och fråga.

  • Vad kostar en Oriental ungefär? Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering?
    Ligger från 7000 kr och uppåt. 

  • Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen?
    Att man bör köpa två eller iallafall ha minst en annan kattkompis.

  • Skulle du rekommendera rasen? Om inte, varför inte?
    Självklart! Har man haft dessa raser en gång kan man aldrig leva utan en.

  • Finns det några rassidor/böcker/personer du rekommenderar att man läser/pratar med för att kunna ''komma in'' mer på denna ras?
    http://www.offbeat-cats.com/feature_ultimate.html

/Elisa

NatasjaHemby
2014-12-14 21:18
#2
  • Hur är det att ha en oriental, alltså hur ser vardagen ut?
    Att ha oriental är intensivt! Man har sällskap från det att man vaknar på morgonen (med en katt i ansiktet) till det att man går och lägger sig (med en katt som kör rally med en leksak så att det gnisslar om tassarna, sovdags eller ej).

  • Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''?
    Mycket aktiv.

  • Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland?
    Även om min oriental älskar sina tre huskattskompisar och gärna sover och leker med dem så är hon ändå som ett plåster på mig. Sätter jag mig i soffan så sitter hon på mitt bröst sekunden senare, går jag in i köket så står hon på en pall och kollar vad jag gör och går jag in på toaletten så står hon utanför och vrålar. Precis en sådan katt jag ville ha!

  • Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor?
    Rent generellt vad gäller katter så ser jag inga större skillnader mellan könen så länge de är kastrerade. Möjligen att hanar kan vara något lugnare och honor något mer reserverade, men det är snarare bundet till individ än till kön.

  • Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund?
    Kan inte svara för just denna rasen, men generellt är det lättare att få en kattunge att acceptera en hund eller annan katt.

  • Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras?
    Min oriental älskar sina huskattskompisar och de (åtminstone två av dem) älskar henne ❤️ Men det är smart att satsa på lekkamrater med liknande temperament.

  • Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik? Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på?
    Kort medellivslängd. Har också hört många orientalägare nämna att de har erfarenhet av magproblem, exempelvis vid foderbyten. Detta kan dock bero på dålig kost, parasiter eller annat som inte har med rasen att göra.

  • Vad kostar en oriental per månad i försäkring?
    Det brukar vara olika för olika bolag. Jag har Agria och betalar runt 1800:- om året (eller något ditåt). Ungefär dubbelt så mycket som för en huskatt.

  • Vad kostar en oriental ungefär? Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering?
    Runt 7-8000 för en unge till sällskap. Katter till avel kan kosta hur mycket som helst beroende på omständigheterna och en vuxen omplacering brukar vanligtvis vara billigare. Men marknaden är fri, så prissättningen är alltid upp till säljaren.

  • Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen?
    Som ovanstående skriver, att man absolut bör ha minst två stycken. Sen tycker jag att man bör träffa så många representanter från rasen som möjligt innan, så att man vet vad man ger sig in på 😛 

  • Skulle du rekommendera rasen? Om inte, varför inte?
    Absolut! Jag har som sagt min allra första oriental just nu och önskar att jag hade minst fem till.

  • Finns det några rassidor/böcker/personer du rekommenderar att man läser/pratar med för att kunna ''komma in'' mer på denna ras?
    Leta efter uppfödare nära dig, kolla om de planerar kullar och be om att få komma och göra ett besök. Då kan du både se hur de beter sig i sin hemmiljö (till skillnad från om man ser dem på utställning) och passa på att ställa frågor till uppfödaren.

SE*Simbelmynes

AngelsCo
2014-12-17 06:12
#3
  • Hur är det att ha en Oriental, alltså hur ser vardagen ut? För det mesta är vår vardag rätt lugn, men vi har alltid sällskap och det är alltid någon som vill vara nära och umgås. 

  • Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''? Det ÄR en intensiv, social och krävande ras, men två av mina individer är mer avslappnade än de andra två. 

  • Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland? Det är inte en självständig ras, och om du inte vill ha ett plåster bör du ha minst två. Att ha en ensam siames eller oriental är att ge sig själv en oärlig chans, för de kan vara otroligt jobbiga, närgångna, busiga och frustrerade när de inte har någon annan än människor att busa med. Att ha två orientaler är så mycket lättare än att ha en, och de blir inte mindre sociala för att de har en kompis utan bara mer nöjda med livet och lite mindre klängiga.

  • Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor? Om de är fertila är det enorm skillnad, men om de är kastrater tycker inte jag att det är så stor skillnad. Våra kastrater har alltid varit gosproppar. Mina honor är överlag mer viljestarka än mina hanar varit, men alla mina honor har också varit fertila.

  • Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund? Beror helt på individen. Jag skulle absolut välja en kattunge. Endast om omplaceringen är hundvan skulle jag överväga en omplacering

  • Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras? Min erfarenhet säger att jag inte kan ha någon annan ras än siames/oriental, då min gammeltant tycker att allt avvikande (inklusive hanar) är äckligt och bör dö. Däremot har min bästa kompis siames och burma tillsammans. Det finns gott om folk som har olika raser tillsammans med siames/oriental, men de BÖR ha liknande temperament. En aktiv katt behöver en annan aktiv katt. Siamesen och orientalen är ganska speciell i sitt sätt att ligga i hög, och väldigt få andra raser gör det i samma utsträckning.

  • Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik?
    Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på? Vi testar (per SVERAKs regler) för PRA, och det bör inte födas några fler affekterade katter (per lag). Däremot har många siameser och orientaler tråkig tandstatus.

  • Vad kostar en Oriental per månad i försäkring?
    Är det stor skillnad mellan de olika bolagen gällande denna ras? Ingen aning om mellan bolagen. Mina kostar typ 1200 per katt och månad, men mina är verkligen maxförsäkrade, inklusive avelsförsäkringar och så.

  • Vad kostar en Oriental ungefär?
    Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering? 7-9000 är vanligast, tror jag. Det beror ju på vilken uppfödare, men också vilka omkostnader uppfödaren. Det är alltid den enskilde uppfödaren som sätter priset.

  • Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen? Var medveten om att du köper en social, aktiv, krävande ras. Ingen blir lycklig av att köpa ett djur som inte passar en.

  • Skulle du rekommendera rasen?
    Om inte, varför inte? Klart jag rekommenderar siamesen och orientalen. De är fantastiska katter. Men inte för alla. Att köpa en katt som inte passar ens livssituation och ens sätt att vara kommer göra både ägaren och katten olycklig. Jag passar inte med lugnare raser - jag skulle bli uttråkad och jag ÄLSKAR att mina katter sitter i våra knän så fort vi sätter oss ned - men exempelvis andra människor mår bättre av att ha ragdoll eller birma, som är mer lagom. Siames/oriental har väldigt lite pälsvård, vilket passar mig, men om man trivs med pälsvård och tycker det är kul finns det ju gott om andra raser.

  • Finns det något med rasen du upptäckt efter att du skaffade den som du inte hittade information på när du läste på? Nej, jag gjorde en ganska grundlig undersökning. De är roligare än vad jag trodde, och man BÖR INTE ha dem som ensamkatter. Min orientaldam blev ett plåster som inte kunde vara ifrån mig en sekund, inte ens när jag var på toa fick jag vara ifred! 

  • Finns det någonting här jag glömt att fråga som du gärna skulle tillägga? 

  • Om du är uppfödare - vilka frågor och funderingar tycker du det är bra att man som köpare tar upp vid ett besök? Allting du undrar över. 

  • Finns det några rassidor/böcker/personer du rekommenderar att man läser/pratar med för att kunna ''komma in'' mer på denna ras? Prata med uppfödare, och besök gärna en utställning

  • Vad bör man vara uppmärksam på som oerfaren köpare av rasen? Se till att du gillar den du köper katt av. Chansen är relativt stor att du kommer köpa från samma människa igen, eller att denna människa kommer kunna sätta dig i kontakt med någon annan som du kan köpa av.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: