Annons:
Etiketthälsa
Läst 2528 ggr
rutigduk
2014-11-13 16:09

Hur lärde ni er katt apportera?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som jag har förstått det så är det vissa kat4-katter som naturligt gillar att apportera medan andra kan tränas till att göra det.

Hur har ni som fått lära era katter att apportera gjort? Hur har ni uppmuntrat "rätt" beteende? Är det något speciellt som matte/husse bör tänka på/göra/inte göra för att lyckas? Tips på bra apportleksak?

Annons:
Zakira
2014-11-13 19:05
#1

Gibson äääälskar hårsnoddar. Så han apporterar gladeligen med den enda motivationen att han tycker att det är så himla kul att man skjuter iväg dem igen så han får jaga dem.

rutigduk
2014-11-13 19:39
#2

#1 Haha, vad roligt! När jag försöker locka på katten efter att jag har kastat iväg nån liten tygråtta och katten sprungit fram till den så brukar de bara börja leka med den och vill liksom inte komma tillbaka med den till mig… Där ligger problemet för mig ^^ De är så duktiga på att själva kasta upp leksaker i luften och spela hockey med dem så vet inte riktigt vad jag ska göra för att få katten att komma tillbaka till mig med leksaken i munnen :)

kalindas
2014-11-13 20:47
#3

Det är så individuellt jag har två som apporterar här, de andra två fattar inte varför jag kastar leksakerna. Bara leker själva eller på avstånd.
Du kan ju prova att använda klicker och använda den som beröm när katten kommer tillbaka med leksaken.
Du måste bara "klicka in" katten först.

/Elisa

rutigduk
2014-11-13 22:02
#4

#3 Juste, klicker har jag inte tänkt på! Det var en bra idé, vet dock inte om jag orkar klicka in katterna… ;)

lynxlo
2014-11-14 09:47
#5

Prova med ikea råtta/mus så ger det sig troligt av sig själv  OBS! Du kan komma att ångra att du någonsin tänkte på apportering när du sitter där med armen ur led och en uppfordrande kattblick som följer minsta rörelse..

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

rutigduk
2014-11-14 11:33
#6

#5 Haha ojdå! ;)

Annons:
Carlitos
2014-11-14 15:17
#7

hihi.. ja eller när man vaknar på morgonen med 5 Ikea nallar som ligger unt huvudkudden…

cillaroten
2014-11-20 23:58
#8

….haha :) eller när man har middagsgäster och "någon" är på apporteringshumör. Det är jäättekul när man kan gå varvet runt bland "kast-slavarna" (Blir man inte uppmärksammad när det är mycket folk, så kan man testa att lägga det man vill apportera på någons tallrik…) ;-)

cillaroten
2014-11-21 00:03
#9

Sorry. Det var ju inte direkt något svar.. Jag började nog bara att kasta favoritleksaken och väntade på att han/hon kom tillbaka med den. Först kastade jag om den lades nån meter ifrån mig,till slut var vi framme vid att den skulle läggas i handen innan jag kastade igen. Det är dock inte alla mina katter som tycker denna lek är rolig :)

carinbrack
2014-11-22 17:56
#10

Våra katter har lärt oss. Dexter kom en natt med en leksak och lekte i sängen, jag kastade iväg den för att han skulle sluta, han kom tllbaka med den, jag kastade iväg den osv. Sputnik är så galen i att apportera att jag fått en impingement i axeln av överansträngning och får sjukgymnastik. Vi får gömma hans IKEAråtta då och då för att han ska kunna tänka på annat än apportering. Det var inte heller nåt svar :-)

Missannas
2014-11-24 23:09
#11

Våra katter har lärt oss, de har också tränat alla vi känner till att kasta deras bollar och råttor. Idag vet alla som kommer hit vad som gäller 😃

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Leon1973
2014-11-25 07:04
#12

Mössen och råttorna från IKEA, finns på barnavdelningen.

Simba älskar dessa, han kastar upp dem i luften och fångar dem efter en stunds lekande lägger han dem i närheten av där jag sitter. Tar jag dem och gör honom uppmärksam på att jag kommer kasta springer han efter dem och hämtar dem sen igen. När han är trött på leken springer han bara efter för att komma tillbaka utan eller så lägger han dem bortom min räckvidd.

ps. han älskar både de stora och små råttorna och mössen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

rutigduk
2014-11-29 22:04
#13

Idag gick det upp för vår Ofelia hur man apporterar :D Vi var på IKEA och köpte en stor råtta eftersom de inte verkade bry sig så mycket om den lilla råttan vi köpt tidigare. Min sambo kastade den stora råttan och Ofelia rusade efter och kom sedan springade tillbaka till honom med råttan i munnen :D Nu har hon sprungit och hämtat råttan ett antal gånger, så roligt!! :) Har en filmsnutt i mobilen, men vet inte hur jag lägger upp det här (står att man ska skriva adress till filmen på Youtube eller Vimeo, går det inte att lägga upp den på något enklare sätt?).

Annons:
rutigduk
2014-12-01 11:31
#14

Här är en kort filmsnutt på Ofelia när hon apporterar en stor IKEA-råtta :)

Sunshine80
2014-12-01 13:33
#15

det var Izan som lärde oss faktiskt :) han kom springandes med en leksaksråtta och la den framför fötterna på oss och tittade bedjande med sina gröna ögon : Hallå släng iväg den nu då!! :)

Upp till toppen
Annons: