Annons:
Etikettkattprat
Läst 2336 ggr
MijmuPix
2014-11-02 12:40

plastgran - bra eller dålig idé?

Någon som har erfarenhet av plastgran + katter? Inte främst att katterna hänger i grenarna som glada apor (det räknar jag kallt med att de gör 🥳) utan mer om de tuggar på "barr" och grenar? Eller på annat sätt reagerar på plastgranen?

Annons:
ChristineL
2014-11-02 12:50
#1

Inget tuggande på grenarna här. Det är mer pyntet som varit intressant ;) Annars tycker jag att det är toppen med plastgran! Man återanvänder den = billigt, den barrar inte = man slipper sopa varje dag, julig skogsdoft kan man fixa ändå med tända ljus etc och man kan ha den inne hur länge man vill :)

Rumblebee
2014-11-02 12:57
#2

Har aldrig upplevt att de katter jag känt har tuggat på vare sig äkta eller plastgranar (dock har det bara rört sig om huskatter). Ur ett icke kattelaterat perspektiv så är det miljövänligare med plastgranar också då man kan återanvända pr efter år :)

Zakira
2014-11-02 13:48
#3

Vi hade en plastgran när Gibson var bebis. Minns en del klättrande men annars var pyntet mer intressant än själva granen tror jag.

Missannas
2014-11-02 14:14
#4

Hos oss har det funkat lika bra med äkta som med plast, mer specifikt, det ligger barr på golvet ändå och den är lika god att tugga på oavsett plast eller the real deal. 🤪

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

alltidsiames
2014-11-02 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har en som morrade och bet sig fast i plastgranen och drog iväg med den. Han visste precis var den förvarades under resten av året och for in där och bet när jag öppnade skåpdörren. Han bara hatade den. Granen hamnade till slut på tippen.

SacredSouls
2014-11-02 15:21
#6

Vi kjøpte plast ifjor og kommer til å bruke det i år også. Jeg synes de virket mye mindre interesserte i det. Sikkert fordi det ikke lukter tre. Litt leker de jo uansett .Men jeg henger alltid "gjør ingenting at går istykker" pynten helt nederst😀

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
MijmuPix
2014-11-02 16:26
#7

Tack för alla svar! :-)
Jag är mest lite orolig för min demolition-padda Seelia som äter på det mesta, och om hon skulle tugga i sig plastbarr som sen fastnar i magen. Hur gör era katter som tuggar på granen; spottar de ut barren eller kommer de ut när katten går på lådan?

Jag hade en "riktigt" gran för flera år sen när Seelia och Pixi var tonåring/kattunge och den var helt kal nedtill och full med fint julpynt upptill 🙂 Och viktigast av allt: fastsurrad mellan två dörrars gångjärn för att inte bli omkullvällt stup i kvarten. Den arma granen var hårt utsatt! Pixi tyckte det var höjden av obehag att få granbarr i pälsen och Seelia såg ut som en förklädd gran/piggig igelkott hela julen :-)

Missannas
2014-11-02 16:37
#8

Mina katter tuggade mest sönder och sen låg det platsbarr på golvet. Men säker kan man ju inte vara, att jag inte vill att de tuggar eller sväljer plast är en av anledningarna till varför vi slängde plastgranen och köper riktig i stället.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

S*Cupcakes
2014-11-02 16:55
#9

Mina är betydligt mer intresserade av pyntet än av granen i sig, såväl plastgran som riktig gran.  Tycker kungsgranar är bra för de är liksom stadiga och barrar inte alls så mkt!

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

MijmuPix
2014-11-03 09:27
#10

Hm… jag får noggrant inspektera tåligheten på butikernas plastgranar och se hur pass stabila och barrhållande de är ;-)
En kattungeköpare för flera år sen hade problem med att katterna bet i en sladd och de smetade nån slags Vicks blå/stark menthol-salva på sladden och katterna bet aldrig mer i den.  Kanske nåt snarlikt skulle funka om julgranen blir attackerad? Seelia hatar bananer, de luktar pyton, så i värsta fall får jag hänga bananer längst ner i hela granen och julpynt högst upp :-)

#9: Kungsgran var ett bra tips! Men är inte de väldigt stora?

S*Cupcakes
2014-11-03 13:20
#11

Banangran låter som en rätt klämmig idé :D

Det finns ganska små kungsgranar också, de är lite fylligare än sånna rödgranar som är rätt glesa, så egentligen är de finare också. Två flugor i en smäll. finare och obarriga!

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

MijmuPix
2014-11-03 14:37
#12

#11: Obarrigt med bananer… det kanske får bli en sån variant i jul? ;-)

tuska
2014-11-03 18:27
#13

   Det va många år sedan jag hade julgran, jag binder fast adventstakarna i fönstret ,det är det julpyntat som fungerar i detta hus .  Köpte en plastgran och där i satt alla katterna, pyntet på golvet.   Det va ingen fin gran alla grenarna hängde neråt.  =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: