Annons:
Etikettfoder
Läst 3300 ggr
xperiment
11/1/14, 9:26 PM

James Wellbeloved?

En foderfråga; vår drygt ettåriga Peterbaldhane äter James Wellbeloved's torrfoder men jag upplever inte att han blir mätt!? Han "tjatar" alltid om mat, äter upp allt i skålen såfort jag häller upp (får portionera ut dagsransonen, annars smäller han i sig allt på en gång) och får i dagsläget långt mer än han eg ska ha.. Har nu en katt som börjar se rund ut om magen men ständigt är/verkar hungrig..funderar på foderbyte, något som mättar bättre? Behöver hitta ett bra torrfoder, helst utan fisk då hans föräldrar enligt uppgift ska vara överkänsliga mot det. Råd mottages tacksamt!?

Annons:
[trazy]
11/1/14, 9:33 PM
#1

applays eller ett utan spanmål.fisk inte bra för katt ej naturlig föda lyckat till

kalindas
11/1/14, 11:22 PM
#2

JW innehåller ju ganska mycket kolhydrater och precis som vi människor så blir vi inte mätta på ett foder med mycket kolhydrater och lite fett i.
Köp alltså ett foder med hög fett och proteinhalt (protein från kött, inte från t.ex. majs) och du kommer få en mättare katt.
Sen när det gäller torrfoder så är det bättre att ge fri tillgång än att portionera ut det. Märker katten att mat alltid finns framme så blir de inte lika fixerade.
Alternativt så ger du honom enbart burkmat (välj de sorter som bara innehåller kött) och han går ner av sig själv. Köp annars påsmat och ge han en ggn per dag, blanda i lite extra ljummet vatten, så han inte får problem med njurarna pga torrfodret.

/Elisa

xperiment
11/1/14, 11:57 PM
#3

#1 Tack :)

#2 Ja, låter ju logiskt. Har du något tips på bra märke (torrfoder)?

Har kikat lite på Porta 21 men den verkar innehålla rätt  mycket potatis (!) Känns inte helt naturligt..

[Pekingc]
11/2/14, 8:59 AM
#4

Acana eller Orjen

kalindas
11/2/14, 9:52 AM
#5

#3
Mina katter kaskadspyr ofta av Porta 21 Sensible. Sen blev de väldigt feta av den.
Säger som #4 Acana eller Orijen

/Elisa

xperiment
11/2/14, 2:36 PM
#6

#4  #5 Det är ju tyvärr fisk i både Acana och Orijen men kanske värt att prova iaf. Tack för tipsen!

Annons:
lynxlo
11/3/14, 11:07 PM
#7

Prova Applaws kyckling kanske? Mina får det som gottis i bland och det är poppis. Ziwi Peaks torfoder är fantastiskt, men mycket dyrt och innehåller bara torkat kött, kan vara bra att blanda med.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nilla
11/5/14, 3:58 PM
#8

Min funkar bra med gamla hederliga Mjau blötmat! Tipsar dig om att ge morgon och kväll, samt fri tillgång på torrisar. Då ska du se att "hungern" stillas och så besparar du ju hans njurar en del också. 🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

xperiment
11/8/14, 9:49 PM
#9

applaws kyckling inköpt, ska sakta fasas in!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: