Annons:
Etikettfoder
Läst 2583 ggr
rutigduk
2014-10-28 17:55

Allergifoder mot kliande öron?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är det någon som har tips på allergivänligt foder som verkligen är bra för katten och näringsriktigt? Vilket ska man välja när man ska göra utredning om foderallergi? Varför ska man välja just det fodret du föreslår? Mina två katter har haft riktigt ihållande öronskabb och nu äntligen blivit kvitt den efter flera behandlingsomgångar med olika läkemedel. Dock har hankatten fortfarande klåda i öronen och extrema mängder brunt öronvax/sekret i öronen. Han har fått antibiotika mot svamp/bakterier i tio dagar nu men om odlingen från idag inte visar sig innehålla svamp/bakterier så säger vår veterinär att det skulle kunna vara foderallergi. Därav min fråga om allergifoder.. Vet att det finns flera olika så därför är jag intresserad av att få veta vad andra upplevt fungera för liknande besvär och om det finns flera allergifoder som är lika bra men något som är mer prisvärt exempelvis. Jag BARF:ar mina katter och vill egentligen fortsätta med det, men om hankatten mår bättre av något annat foder så kommer jag självklart ge honom det. På bilden är hans öra nyss rengjort… Oerhört tacksam för svar!

Annons:
rutigduk
2014-10-28 17:58
#1

Såg nu att bilden inte blev så bra, men men… ;)

kalindas
2014-10-28 18:44
#2

Tycker du ska fortsätta med BARF då det är bästa att göra mot allergier, för du vet exakt vad du ger dom.
De kan ju klia sig i öronen pga att man varit där för mycket och att det blivit en ful ovana.
Vad använde du för preparat när du tog bort skabben?
Stronghold är det som fungerar bäst och då bör man köra det i nacke i två omgångar. För att det ska fästa bättre så kan man raka på stället där man sätter dropparna

/Elisa

rutigduk
2014-10-28 20:20
#3

#2 Okej, borde vi utesluta något speciellt i katternas mat som kan vara allergent? Har hört att nötkött kan vara det, och vi har det i deras mat… Ja, jag funderar också på om det bara blivit överdriven öronvaxproduktion pga för mycket pillande där och att det i sin tur kanske känns konstigt för katten och kliar. Är det möjligt tro? Har för mig att det var Stronghold, det var i alla fall en medicin som de fick på huden i nacken två gånger. Det hjälpte inte så då testade vi Otimectin som appliceras lokalt i öronen. Rengjorde öronen 1-2 timmar innan Otimectin applicerades. Detta hjälpte inte heller efter två omgångar så tillslut rekommenderade veterinären oss att han skulle sköljas i öronen. Han blev då sövd och veterinären sköljde för att få rent, men skabbdjuren lossnade inte. Veterinären fick tillslut skrapa loss dem med ett litet instrument. När vi hämtade katten var hans öron helt rengjorda och alla skabbdjur borta. Otimectin placerades i hans öron efter rengöringen och sedan igen efter en vecka. Sedan har han också behandlats med Terracortril med polymyxin B i 10 dagar mot svamp och bakterier tills igår. Nu är skabbdjuren borta, äntligen! Men som sagt så har han enligt veterinären (och oss själva) extrem sekretproduktion i öronen och klåda… Frågan är om det kanske blir bra om man bara låter öronen vila…? Sålänge han inte skulle ha några inkräktare där, som t.ex. svamp eller bakterier.

alltidsiames
2014-10-28 20:29
#4

Kan ju vara kroppen som överreagerar lite… Hoppas att det är övergående.

kalindas
2014-10-28 22:26
#5

#2
Stackars liten vad mycket han har fått utstå! Får hoppas att inte mina fem små hittekatter får så illa utan att andra Strongholden fungerar.
Tror som #4 att försök låta hans öron vila, kan blivit för mycket med alla behandlingar.

Ang. fodret. Välj en proteinkälla som han normalt inte fått, tex. lamm och utgå därifrån. 
Personligen tror jag att skabben är boven i dramat och han kan skaka på huvudet länge…

/Elisa

rutigduk
2014-10-28 22:45
#6

#5 Veterinären är också förvånad att skabben varit så ihållande… Den borde varit borta för länge sedan liksom ;) Kan man ge endast en proteinkälla i sitt BARF-recept utan att behöva vara orolig att de inte får tillräckligt varierad kost eller att det blir otillräckligt näringsmässigt? Tror du att skabbdjurens tidigare visit kan göra att det kliar i efterhand även fast de är borta?

Annons:
kalindas
2014-10-28 23:34
#7

#6
Ja, jag tror att skakandet på huvudet kan blivit en ful ovana. 
Ingen fara med samma proteinkälla. Det viktigaste är att han får rätt mängd vitaminer och mineraler som behövs. Dvs. hjärta, ben och lever mm

/Elisa

lynxlo
2014-10-29 00:20
#8

För ett år sedan höll jag strikt eliminationsdiet för min ena katt baserad på lamm. Jag gav då ziwi peak torr- och blötfoder med lamm, james wellbeloved blötfoder med lamm, lammfärs och lamminälvor- det funkade utmärkt, hon har aldrig varit i bättre kondition än under denna period. Det var dyrt men värt det! Hoppas det ska bli bättre för er, lycka till!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

rutigduk
2014-10-29 13:18
#9

#7 Tack för bra svar! :) #8 Okej, det kanske kan vara värt att testa. Är det enbart lamm som proteinkälla i de specifika foder du nämnde?

[cicoccabim]
2014-10-29 13:48
#10

ziwi peak lamm innehåller bara lamm (och grönläppad mussla i små mängder, tillskott ).  Funkade utmärkt på min katt som blivit allergisk mot fisk.

lynxlo
2014-10-29 21:13
#11

#9 Ja det stämmer, dessa innehåller endast lamm som kött/proteinkälla, så det funkar som eliminationsfoder.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Jossefina
2014-10-30 00:00
#12

ziwipeak gav supersnabbt resultat för min kisse som var dålig i magen och hade utslag i öronen. magen blev bra på bara nägra dagar. nu funkar ziwipeak lamm torr och blöt (ganska dyrt men bra) bozita lamm, acana grasslands torrfoder och mush kykling-kalkon-gris. tror det är majs och liknande han inte tål. lycka till!

Upp till toppen
Annons: