Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 2213 ggr
nushan
10/27/14, 11:07 AM

kattunge som snuttar

Hej, är det någon som har erfarenhet av kattungar som snuttar på annan katt än mamman. Min nya kattunge har börjat dia på min vuxna hona. I samband med detta har hon fått lösare avföring. Inte direkt diarre men heller inte korvar. Kan det ha något samband? Hon är förövrigt pigg och äter bra. Har provat Pro-Kolin men det har inte blivit bättre. Tacksam för råd. Ta varken mina katter eller uppfödarens katter har eller har haft problem med magarna.

Annons:
alltidsiames
10/27/14, 1:10 PM
#1

Vad äter den?

nushan
10/27/14, 3:18 PM
#2

Hon får samma som hos uppfödaren, Mjau mixat med lite kycklinghjärta samt RC babycat torrisar. Den lösa magen börja när hon varit hos mig lite över en vecka. Hon har gått upp en aning i vikt.

kalindas
10/27/14, 3:40 PM
#3

#2
Magen kan vara stressrelaterat, bär katten på t.ex. coronaviruset så kan de göra att de lättare får diarré. Är katterna i ditt katteri och uppfödarens kollade för giardia och tf? Katterna kan ju ha det även om det inte syns på magarna.
Ang. snuttandet så kan det ju vara att hon inte var mogen att lämna mamma och då fick en ny mamma hos dina katter. Hade mycket snuttande på hittekattungarna som var utan mamma. Har även en OSH hona här hemma som snuttar, tror hon varit handuppfödd.

/Elisa

Attacks
10/27/14, 10:30 PM
#4

Mange gjør det bare for kos, det trenger ikke være noe galt 🙂

Jeg har en på 7.5 mnd og 2 på 6.5 mnd som snutter både på mamman sin eller på bestemor. Den ene voksne er kastrat og produserer melk for det om.

Når det gjelder magen, kan man ta en parasitt sjekk. Men det trenger ikke være noe galt ,men noe forbigående, også hormonellt.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

AngelsCo
10/28/14, 4:11 AM
#5

Att varken dina eller uppfödarens katter haft problem med magarna tidigare är bra, men parasiter är luriga och katter kan vara symptomfria bärare. Med det sagt så är det inte bara instabil mage som är indikationen på parasiter. Avföringen hos parasitdrabbade katter stinker. Död. Typ. Plus att det smittar, så andra katter borde bli dåliga också. Med det sagt så kan det vara på grund av omställningen (stress, ny bakteriekultur etc) eller så kan katten bebisen snuttar på bära på någon mindre bakterie som inte påverkar den som snuttas på. Eller foderbyte. Har ni bytt mat? Vad äter de? Canicur är ju ungefär samma, men på vissa fungerar det bättre. Mina ratar PRO-kolin helt. De gånger mina fått magproblem har varit när jag serverat bozita (hela katteriet fick dåliga magar), 0vid väldigt hög stress och magsjuka. Och en kull fick dåliga magar efter (den symptomfria) mamman fick en infektion som hon smittade kattungarna med via mjölken. Det kan även vara någon ospecifik magpåverkan. Hur länge har hon varit lös i magen?

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

nushan
10/28/14, 9:44 AM
#6

Stressad blev hon första vecka, de två stora katterna jag har, som i vanliga fall är bästa vänner blev rejält osams. De gjorde att lilla katten blev rädd. Som jag skrev ovan äter de samma som hos uppfödaren, Mjau med lite kycklinghjärta och RC babycat. Det Canicur jag såg på apoteket var tabletter, krossar ni dem? Hon har haft lös mage nästan en vecka, alltså lös men inte diarre.

Annons:
AngelsCo
10/28/14, 1:50 PM
#7

Canicur finns i pastaform också.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

nushan
10/28/14, 8:20 PM
#8

Tack för goda råd, verkar vara lite bättre nu, endast en bajning under dagen och den var något fastare. Om problemen kvarstår kommer jag testa mot sjukdomarna ni nämnde.

[SEQJOUZ]
10/29/14, 12:06 AM
#9

När man testar TF måste alla katter testas då inte alla i kattgruppen behöver vara smittade, parasiten kan ge symtom som lös mage och kräkningar och det är inte ovanligt att den bryter ut när en kattunge flyttar till sin nya ägare då immunförsvaret är nedsatt och den klarar inte av dem nya katerierna. TF kan katterna ha helt symtomfritt och behöver inte lukta men om den gör det är det en stark frän lukt. Du testar via SVA genom att sända ett avföringsprov det kostar c.a 540 kronor. om din katt har TF elker annan parasit gäller konsumentköplagen upp till 6 månader om du ine är registrerad uppfödare och du skall kontakta din uppfödare om du inte redan gjort det för att få hjälp och stöttning. Även Giardia kan vara helt symtomfri men är vid symtom mycket illaluktande diarre. Fråga din uppfödare om hon har testat man får svar via mail från SVA som man kan visa upp. Det behöver inte vara parasiter men att testa är enkel lösning för ett svar och en liten kattunge med diarre som inte blir bra skall man ta på allvar och undersöka. Lycka till med din nya lilla vän ♡

[SEQJOUZ]
10/29/14, 7:42 AM
#10

Konsumentköplagen gäller alla kattungeköpare som inte är uppfödare och från och med den dagen du köpt katten vuxen som liten. Blir katten sjuk skall man vända sig till den dem sålt 'varan' och uppfödaren skall kunna påvisa att smittan inte kommer från dennes katteri. Om så är fallet är det uppfödaren som skall stå för omkostnaderna kring smittan/sjukdomen. på baksidan av avtalet står det om detta samt på SVERAKS hemsida. Jag tror vi uppfödare behöver bli bättre på att upplysa om detta och även att kattungeköparen har 14 dagar ånger vid köp ;) Jag tycker du skall testa din kattunge/ dina katter oavsett då den uppvisar symtom då den blir nedsatt i sitt immunförsvar och lättare drar på sig sekundära sjukdomar. Hade den varit symtomfri och du inte tänkt avla eller ställa ut kan TF självläka inom sex månader upp till två år, men det skulle jag aldrig våga chansa med en kattunge. Det kan finns ju även Giardia ;) har din kattunge smitta kontaktar du uppfödaren enligt ovan inte bara för lagen utan för att denne isåfall bör testa sina katter och kontakta dem hon sålt kattungar till och lånat hane av så även dem testar. TF är inte hela världen det medicinerar man även Giardia och det finns uppfödare som haft det och som har kunskap…många har haft både TF och Giardia c.a 30 - 50% av våra katter bär på det så inget konstigt eller ovanligt ;) finns en medicinering som kostar runt 80 kronor per katt och behandling idag och som inte kräver licens och all veterinärer kan få tag på och skriva ut den. Den som vill veta får gärna höra av sig via PM till mig så hjälps vi åt att sprida det ;)

Upp till toppen
Annons: