Annons:
Etikettkattprat
Läst 1346 ggr
[cicoccabim]
2014-10-22 06:42

Vad väger era katter?

Jag har en liten tjej som är till hälften siames. Både jag och veterinären anser att hon har bra hull, att jag ger precis lagom mycket mat. Tidigare har hon varit ungkattsslank, kännbara revben men inte synliga, tydlig och lååång midja. Nu har hon börjat hitta sin vuxenkropp- och börja lägga på sig muskler kring bakben och rygg. Hon är slank, inte mager anser jag. Hon väger idag 2.8-2.9 kg och verkar må bra på det, 15 månader gammal. Men- alla som träffat henne av mina bekanta säger att hon är för mager….. därför undrar jag vad era honkatter väger. Börjar bli trött på att många anser att en katt ska vara lite rund och go……

Annons:
alltidsiames
2014-10-22 09:13
#1

Dina vänner kanske inte har levt med siameser/orientaler?

MissMaven
2014-10-22 10:46
#2

Mina fertila honor väger mellan 2,9 och 3,4kg, de är absolut inte magra, de är slanka, eleganta och muskulösa. En kastrathona väger 4kg, men hon är inte tjock, utan stor och kraftigare i typen.

Mina hanar väger mellan 3,7 och 4,6kg. Leroy, som är en snart 8 år gammal kastrathane vägde 5,4kg när han var lite överviktig, men det har vi tagit hand om (4,6kg nu, kanske skulle 4,5kg varit optimalt).  🙂  Alla är i toppen form.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
2014-10-22 11:14
#3

Får alltid höra av alla mina "icke kattvänner" att mina katter är magra vilket de absolut inte är, tvärtom. Får ofta höra på utställningar att de är lite för tjocka.. Mina honor är alla lagom tjocka och väger mellan 2,8-3,8 kg ca, men då är de väldigt olika stora. Hanarna väger mellan 3,5-6 kg, varav 6 kg är min jättekatt Solomon, Peterbald.

[cicoccabim]
2014-10-22 13:05
#4

Tack! Då vet jag vad jag ska svara….. och att jag ska lita på mitt omdöme!

AngelsCo
2014-10-22 14:09
#5

Siameser har ju en väldigt speciell kroppsbyggnad. Min Yatzy ser ut som en boll och hon anses vara "för mager" eller "i jättefint hull" av normala människor. Skulle en domare titta på henne skulle de muttra åt mig att banta henne.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[cicoccabim]
2014-10-22 18:04
#6

Min goding! ❤️Som snart kommer ur tonåren… äntligen! Svarta katter är så svåra att fotografera 😕. Hennes pappa måste ha varit helsvart bondkatt??

Annons:
Zakira
2014-10-22 18:30
#7

Mina föräldrar frågar jämt om min kille inte får någon mat och frågar "ska han verkligen vara sådär smal?!".. En domare för nåt år sen eller två konstaterade att han hade "a good kitchen at home"

RoxannaS
2014-10-23 11:26
#8

De är ju en ganska "slank" ras. Om du frågar mig. Dem blir liksom inte lika rund i formerna som en huskatt/vissa andra raser.

Min kastrat väger också 4 kg. Och hon är inte heller speciellt tjock. Hon har bara lite bukhäng hihi. Men de är efter kastreringen


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Uriel
2014-10-25 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Min Imbra väger 3,9-4 kg och är fortfarande slank med sina långa ben …..

Upp till toppen
Annons: