Annons:
Etikettavel
Läst 1166 ggr
[Pekingc]
10/14/14, 8:10 PM

Efterfrågan på hanar?

Har sökt och kollat runt efter avelshanar ett tag nu. Verkar inte finnas så jätte många att tillgå. Behövs det flera hanar att tillgå? Vet bara hur det är hos Devon rex så skulle vara intressant att veta hur det är här? :)

Annons:
kalindas
10/14/14, 10:33 PM
#1

Nu håller jag ju inte på med avel längre. Men visst behövs det alltid fler hanar. Många uppfödare har ju egna hanar och många har även avelsrestriktioner på de lite mer ovanliga linjerna. Att hanarna efter den specifike hanen inte får gå i avel. Vilket gör att urvalet blir ännu sämre.
Sen är det ju även det att det går mode i vissa hanar och då används de för mycket.
Skulle funnits en "Avelshane ansvarig" på t.ex. SOG som kunde hjälpa till att undvika inavel och överproduktion av vissa hanar och på det viset bredda aveln.
Enkelt sammanfattat: 
Ja, det finns för få hanar och de som används ofta för mycket eller för lite. En gyllene medelväg hade ju varit det bästa.
Fast det är såklart lättare sagt än gjort. 🙂

/Elisa

[SEQJOUZ]
10/15/14, 10:35 AM
#2

Jag har en hane på foder för utlån till begränsat antal honor för avel. Jag har egna hanar då jag tycker det är lättast så och även med tanke på smittorisk som jag minskar. Jag vill utvärdera utfallet efter mina hanar och tar få kattungar över lång tid och chipkastrerar så både dem och honorna får ha det gott emellan. Min importhane har jag restriktioner min andra använder jag själv men med något enstaka utlån beroende av hur det ser ut för hans avkommor. uppfödaren äger sin hane och bestämmer hur man vill ha det och det kan vara olika inget är rätt eller fel ;)

vinden
11/9/14, 5:58 PM
#3

Jag har min hane tillgänglig om du är fortfarande intresserad.

AngelsCo
11/10/14, 11:01 AM
#4

Det finns ingen ras idag som har för många hanar. Det behövs alltid alltid hanar. Jag upplever också att hankattsbeståndet minskat något på senaste tid. Det går alltid i vågor, och det är så att vissa perioder är det svårt att hitta hanar.  En trend som jag upplever efter TF-vågen är att många väljer att inte låna ut till "alla" utan endast till samarbetspartners. Jag har lånat ut mycket sparsamt och kommer fortsätta vara sparsam. Jag orkar inte ha ansvaret för andra människors honor i någon större utsträckning, och jag tror inte att många kullar gynnar rasen. Plus att det är lika jobbigt att ha en fertil hane som en konstant löpande hona, om man har otur.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: