Annons:
Etikettfoder
Läst 4530 ggr
Boppan
10/13/14, 10:14 AM

ZiwiPeak?

Någon som testat detta foder..? Jag har haft orijen nu ett tag (som "nattmat" annars äter de blötmat), men katterna ledsnar lite på samma smak så vill ha fler att variera med!

Annons:
[cicoccabim]
10/13/14, 5:14 PM
#1

Min katt har zp som sin huvudsakliga mat (började när hon var 5 månader, hon är 15 månader nu), det och BARF. Det är lite dyrare mat, men dryg. Min katt väger 2.8 kg och behöver mindre än en burk om dagen (197 gram), om jag bara skulle gett henne mjukmat. 

Den verkar väldigt god, luktar inte "kattmat", har bra ingredienser, gör att bajset luktar i stort sett ingenting, hennes päls är svart och "glittrande" och supermjuk. Dessutom är det ett enda protein i- vilket är bra för allergiska katter (tål inte fisk). De innehåller malda ben- vilket inte alla vill ge sina katter-men det gör att hon inte har någon tandsten alls.

Hon är så förtjust i hjort och kanin/lamm (köpt via US-web site) att hon gör en dans när det är dags för mat.

Jag ger även deras "torra mat"- mycket som aktivering. Påsarna är små, upplevs dyra när man köper dem, men katten behöver så lite av maten att det känns futtigt…. (hon får ex 9 gram på kvällen om hon fått en halv burk på morgonen- en påse räcker mer än 40 dagar!). Så det är mycket kalorier per gram (både den torra och den blöta maten). Och ingen utfyllnad. Tyvärr tillverkas den och fraktas den i/från nya zeeland…. men man kan nog inte få allt??

Kanonmat enligt mig och katten. Dyr- Nja-det beror på vad man jämför med (räknade på det innan det blev huvudsakliga mat- och kom fram till att med det lägsta priset på burkarna är det billigare än att ge royal kanins blötfoder)  Dryg- ja! Få och bra ingredienser- ja! Om du ska köpa är det billgast att handla från animal (köp 12 st så får du det lägsta pris jag har hittat på dem)- och ha lite framförhållning- de tenderar att ta slut i lager rätt fort.

Måste ju lägga till en bild på mitt hjärta! ❤️

Boppan
10/13/14, 9:56 PM
#2

Tack för ditt svar! Fin misse :)

Allt låter bra med innehållet i maten, förutom som du skriver att det fraktas långt… Och att man inte vet om det är "glada" djur, ekologiskt osv. 

Tänk om vi kunde få en svensk tillverkare av bra kattmat! 

Jag ska ta och testa fodret, tror att det kan bli bra!

kalindas
10/13/14, 10:54 PM
#3

Emmzo har gjort kattmat http://emmzo.se/spannm%C3%A5lsfritt-helfoder/4
på sidan 3 har du en sort med lamm. Jag hade dock valt kycklinghjärta mixen.

Inte lika bra som ZiviPeaks, men svenskt

/Elisa

Attacks
10/14/14, 6:25 AM
#4

Ziwi Peak er noe dem syns godt om her også :-)  Jeg ble også svært positivt overrasket over lukten. Det luktet godt og ikke typisk "våtmat" 🙂Vi gir det til kattene på kvelden til kos av og til, i og med at jeg har  5-6 katter her, så er det ikke et helfor her i huset  pga pris :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[cicoccabim]
10/14/14, 7:23 AM
#5

#4 vilken är favorismaken hos dig?  Här är det kanin och lamm- köpt på nätet- snordyr! Men eftersom detta är den enda mjukmat jag vet att hon tål och tycker om så ville jag variera även med denna smak. Jag har prövat andra bra märken, men antingen reagerar hon på att det är fiskolja i, eller så luktar maten så mycket att jag inte står ut med att ge den. 😮

Förstår att det inte går att ge det till så många katter! Då blir det dyrt…..

Attacks
10/14/14, 11:43 AM
#6

#5  Jeg har bare gitt lam.

Bestilte et helt brett som test første gangen ( på nettet), og da tenkte jeg lam er den snilleste sorten når det er en ny mat dem skal prøve.   Men vi kommer nok til å prøve andre sorter også.🙂

Men da jeg leste på innholdsfortegnelsen og hvor mye en katt skulle spise pr kg, så trodde jeg at jeg las feil første gang  - så det er jo fantastisk og helt utrolig hvor lite dem behøver , og likevel får dekket alt en kattekropp behøver 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
elesde
4/30/15, 11:30 AM
#7

Jag/Vi har inte några Sieameser utan två Maine Coon honor, men eftersom inlägget handlar om maten och inte kattrasen så postar jag här ändå. Vi har serverat dem Ziwi Peak våtfoder sedan vi köpte dem för lite drygt 2 år sedan. Har inte mycket erfarenhet av annat (våt-) foder, men vår erfarenhet av Ziwi Peak är bara positivt.

Pälsen är glansig, ser fräsch och livlig ut. Båda tycker också att det är gott, även om vi på senare veckor har upptäckt att de börjat tröttna lite på just lammvarianten. Rekommendationen är att växla mellan de fyra smakerna. Vad vi gillar med maten är att det inte finns några tillsatser alls, att det uteslutande är muskelkött och att det dessutom är kött från frigående djur som inte har fått vare sig antibiotika eller andra hormonstörande tillsatser. Nu har de dessutom tagit bort Carragenan och ersätt det med Agar-Agar som konserveringsmedel, vilket gör det än bättre. Carragenan har ju varit något ifrågasatt.

Torrfoder varianten har vi provat men det tycks inte uppskattas. De knaprar hellre på Orijen så vi ger dem det istället.

Våtfodret är dock bland det dyraste som finns på marknaden, cirka 34-36 kr för en 170 gramsburk men då är mitt tips att beställa det över Internet från främst Tyskland.  Det går det få tag på dem för cirka 22 kr/styck.

Kanin/Lamm varianten är väl egentligen endast tillgänglig för den amerikanska marknaden. Köpte med ett gäng burkar senast jag var där men de börjar ta slut, någon som har pejl på någon försäljare som har det tillgängligt här i Europa?

kalindas
4/30/15, 11:50 AM
#8

Gett ZP till och från ett tag nu. Fick tag i burkar för 10 kr styck. Katterna uppskattar den och äter den bra. Den är också ett av de få blötfoder som luktar väldigt gott!
Animail hade för ett tag sedan jättebra pris på ett flak ZP. Men tror de slutat med det nu.

/Elisa

elesde
4/30/15, 12:03 PM
#9

10 kr/styck …. det bör ha varit en utförsäljning eller???
Köpte själv upp allt en djurbutik hade kvar i lagret häromveckan för liknande pris då de skulle sluta med det.

kalindas
4/30/15, 12:16 PM
#10

#9
De för 10 kr köpte jag av en via nätet vars katt inte åt. 
Men tror de kostade nåt på 20kr på animail när det var rea.

/Elisa

S*Cupcakes
5/2/15, 9:35 AM
#11

Jag gillar ZiwiPeak, mina får det som tillägg då och då, det är godis för dem. Blötmaten älskar de :)

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

(N) Bekmørtnans
5/2/15, 6:44 PM
#12

Jeg har servert ZiwiPeak, men ingen ville smake på det, heller ikke hunden 😃

Upp till toppen
Annons: