Annons:
Etikettavel
Läst 8222 ggr
Camiz
2014-10-04 10:59

Skillnaden mellan Sverak och WCF?

Hej!

När jag tittat runt på lite annonser så har jag förstått att det finns lite olika föreningar man kan registrera katt i.

Vad är skillnaden mellan tex Sverak och WCF? 

Tacksam för svar :)

Annons:
kalindas
2014-10-04 14:15
#1

Sverak är större(i Sverige), de har fler utställningar än WCF. Sverak är ganska lika SKK, dvs eget kansli och en styrelse som bestämmer över de klubbar som finns under huvudklubben.
WCF har färre utställningar, ca 6-8 st per år, men det är mycket att alla känner alla och väldigt gemytliga. WCF i Norden är ett antal större klubbar som samarbetar och sen några mindre klubbar under sig. Varje klubb har en egen stamboksförare. 

Priskmässigt är WCF billigare än Sverak.

/Elisa

Camiz
2014-10-04 17:44
#2

Tack för ditt svar!

Så det är helt enkelt två olika organisationer som man registrerar i och båda alternativen räknas som rasrena katter.  Har man något samarbete mellan klubbarna när det kommer till avel?

kalindas
2014-10-04 19:53
#3

#2
Japp, det är två helt legitima förbund. 🙂 Finns ett par till liknande förbund i Sverige.
Samma regler om djurvård och uppfödning. Olika stamtavlor, men inga problem att skriva över sina katter eller para sina katter mellan dessa två. Så avelssamarbete går bra.  🙂
WCF välkomnar Sverakmedlemmar på sina utställningar, men WCF får inte ställa ut på Sverak som bottnar i ett gammalt bråk med en av WCFs ena klubb, då IDP. (sen har det dragits upp andra orsaker till att förbudet fortsatt).
Däremot får WCF medlemmars ställa ut på Fife utställningar (sveraks huvudförbund) i resten av europa. 
Så vill man ställa ut mycket ska man välja Sverak, annars så kvittar det. 

Här är WCFs huvud förbund i Europa http://www.wcf-online.de/WCF-EN/

Här är Fife, Sveraks huvudförbund http://fifeweb.org/index.php

Här är den svenska WCF sidan http://wcfnordic.se (gå in på de olika klubbarna och läs, för man blir medlem i en speciell klubb inte i själva WCF. Priserna är olika från klubb till klubb.)

Här är Sverak http://www.sverak.se/

/Elisa

Camiz
2014-10-05 13:28
#4

Då är jag med :) Tack för du tog dig tid att svara :)

orientalpricken
2014-10-05 13:48
#5

Fast ska man ställa i Sverak får man väl räkna med att inte alltid komma med, det problemet finns ju inte på samma sätt i WCF tror jag. :P

kalindas
2014-10-05 14:18
#6

#5
Det är sant. WCF har ofta ganska små utställningar. Sen har WCF en annan bedömning än Sverak. 
Flera jag träffat från Sverak som ställt ut för första gången på en WCF utställning brukar säga att de blir lite förvirrade av alla olika titlar, även om de är färre nu än då det var IDP.
Sen vet jag flera som sagt att de blivit lite chockade att alla hälsar och är trevliga, plus gratulerar när andra vinner. Mer gemytligt alla känner alla (inte bara inom kategorin) mentalitet. Utställningen är inte för äran utan glädjen av att träffa vänner. 🙂

/Elisa

Annons:
Camiz
2014-10-05 19:10
#7

Inte räkna med att alltid komma med? Hur menar du då?

alltidsiames
2014-10-05 19:49
#8

Det finns kanske bara t.ex. 300 platser som fylls snabbt, sen är det fullt.

orientalpricken
2014-10-05 20:20
#9

Det händer ju då och då när man anmäler till Sverak att man istället för bekräftelse får ett mail där de beklagar att utställningen är full, och det är ju lite trist när man planerat vissa man vill åka på.

Camiz
2014-10-05 20:23
#10

Då gäller det vara ute i väldigt god tid i så fall om man vill ställa inom Sverak låter det som.

AngelsCo
2014-10-06 00:59
#11

Det var ett större problem tidigare - att man inte kom med - men det har inte hänt mig på många år (nu har jag iof inte ställt ut på nästan två år, men inte innan dess heller). Det gäller främst Kategori 2…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[Pekingc]
2014-10-06 18:51
#12

Kan någon svara på detta.

Om man har en Sverak registrerad hona, kan den paras med en WCF hane och kan en WCF hona paras med en sverak registrerad hane?

kalindas
2014-10-06 19:04
#13

#12
Inga problem alls. :-)

/Elisa

Annons:
Lejonhjarta
2014-10-06 22:14
#14

Inga problem #12  Jag har en hane hemma just nu på parning som är reggad i Sverak och han ä inte den första ja lånat hem el skickat honor till. Jag har även lånat ut min hane till hona i Sverak. 😃

Upp till toppen
Annons: