Annons:
Etikettkattprat
Läst 848 ggr
[cicoccabim]
2014-10-04 09:34

halvny/halvmedlem?

Hej!

Har en katttjej, 1 år, som är halvsiames. Eftersom det enda hon fått från sin pappa är pälsfärg och ögonfärg tänkte jag lära lite av er som kanske har tips på hur man håller dessa intensiva och mycket nyfikna katter på bra humör? Hon blir så otroligt lätt uttråkad…… Än kan hon inte öppna skåpdörrarna- men det kommer säkert snart!

Annons:
kalindas
2014-10-04 10:28
#1

Skaffa en kompis. 🙂

/Elisa

[cicoccabim]
2014-10-04 10:36
#2

Jag har försökt. Det gick inte bra alls. Varken med ungkatt eller kattunge.

AngelsCo
2014-10-04 21:56
#3

är din katt Kastrerad? Bästa är en kompis, men annars måste du dels ersätta kompisen, dels hitta på aktiviteter åt henne som sysselsätter hennes huvud. Att gömma godis är bra och det finns aktiveringsleksaker, klätterträd och apport funkar bra på våra…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[cicoccabim]
2014-10-05 07:03
#4

Hon är kastrerad. Jag brukar ge henne torrfodret "torkat kött" i en sån där pyramid där hon själv måste jobba för att få ut maten, dels har vi "fånga maten" där hon får jaga varje matbit genom halva huset, gärna upp i klösträdet mellan varje matbit (golv till tak). Jag brukar dessutom gömma godbitar/matbitar lite överallt i huset innan jag går till jobb. Det har blivit en lek- hon sitter snällt och väntar bakom den stängda köksdörren så går jag och gömmer. Hon far ut som en pil så fort jag gläntar på dörren. Far upp i bokhyllor och klösträd, under allt och bakom allt, minst två gånger (för att dubbelkolla att det inte finns något kvar…).

Vi går ut i sele en till två gånger om dagen, och hon trivs så bra i sin sele att hon bara blir lite irriterad när matte inte hänger med i hennes tempo, selen verkar hon inte ens märka. 

Jag har aktiveringsleksaker för hundar (Nina ottosson) där hon själv måste komma på hur hon ska få ut godiset. Nu börjar hon få kläm på den lättaste nivån på "pusslet" (det ser ut som en stor pusselbit), så snart kan det vara dags att lägga till den svårare nivån. 

Apport fungerar ibland, när hon är på rätt lekhumör och har hittat rätt leksak. Jag har en dabird, och den fungerar bra ibland (återigen rätt humör och med rätt hänge! De med insekter är bäst enligt henne). 

Der fungerade tyvärr inte alls att komma med en kattkompis. Jag försökte länge att stå ut med deras bråk, men hon började med så många negativa vanor att jag insåg att det inte var rätt för henne- kanske skulle hon vara ensamkatt. Så katthemskompisen fick återvända till katthemmet, och jag får istället se till att hon har tillräckligt att göra. Kanske var det att det inte var rätt katt? Kanske att jag trivs bäst med en katt? Hon är lugnare sedan den andra katten försvann (och den andra katten  hittade snabbt en familj som var rätt för henne! Om jag inte hade haft katt innan skulle jag definitivt behållt henne- goare katt får man leta efter).

Nu är hennes ungkattsperiod snart över, tror ni att det kan bli lättare att hitta kompis till henne när hon är vuxen?

kalindas
2014-10-05 09:07
#5

Du får skaffa henne en kattunge. Då kan det bli spott och fräs i någon vecka. Sen brukar det gå över. Om hon har mycket siames i sig så blir de ofta lite extra mattetokiga och revirkänsliga. Men det brukar gå över. 🙂
Jag har fina små hittekattungar här hemma som blir leveransklara den 15/11.  (smygreklam) 🤐😉

/Elisa

[cicoccabim]
2014-10-05 10:02
#6

#5 bilder! Pratar man om sådana godingar måste man givetvis ha bilder!😍

Annons:
kalindas
2014-10-05 10:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lite svårt att få dem att sitta stilla. Men du kan få en suddig bild på Tjorven. Några av bebisarna har två extratår på fötterna.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: