Annons:
Etiketthälsa
Läst 1345 ggr
Abovos
9/30/14, 1:02 AM

Hur skulle ni göra?

Jag har tre vuxna katter, två okastrerade honor (Tyra och Selma) och en kastrerad hane (Ibsen).  När Selma kom till oss som 15 veckor tog Tyra hand om henne som sin kattunge och vi fick efter ett tag hindra att hon diade. Selma är nu snart elva månader. När nu Tyra har fått en kull med kattungar (snart 6 veckor) är Selma (som precis har genomgått sitt första löp och ytterligare ett under loppet av tre veckor) MYCKET aggressiv, först mot både Tyra, Ibsen och kattungarna men nu företrädesvis mot kattungarna. Hon går in i det rum de nu är i, vilket jag främst tror beror på att hon vill vara med oss människor och de andra vuxna katterna men om en kattunge är i närheten av henne fräser, morrar och slår hon (i luften) mot den. Konsekvensen har blivit att ungarna gömmer sig när hon är i antågande. Jag har testat olika metoder, behandlat henne som om hon är rädd och pratat lugnande med henne likväl som jag har kört ut henne från rummet när hon är ”elak”. Hon är såå spänd, hon har inte angripit mig i dessa lägen men jag uppfattar att hon tangerar den gränsen, hon morrar då även mot mig. Hur skulle ni göra? jag funderar över vilket som är bäst för henne men framförallt för kattungarna, skulle ni avskilja dem eller ”låta tiden ha sin gång”

/Susanne

Annons:
kalindas
9/30/14, 2:02 AM
#1

Tycker inte du ska behöva skilja henne från ungarna så länge hon inte biter eller skadar dom. Det kan hända att detta humör försvinner till nästa gång hon löper. Vet att min Smilla vände det på under löp.
Testa att sätt Feliway i uttaget, det kan lugna henne. Du kan även testa att ge henne Zylkene i någon vecka och se om det hjälper.
En del katter är nerviga och sura på ungarna, det kan ta veckor. Men som sagt, så länge hon inte skadar dem, så låt de sköta det själv, med lite stöd från dej. 🙂
Hoppas hon taggar ner snart igen.

Du ska inte köra ut henne eller fya på henne när hon fräser mot ungarna. Det har motsatt effekt och gör henne ännu mer otrygg. 
Bara lyft undan henne om hon blir för jobbig, men stäng henne inte ute eller bli arg.

/Elisa

Abovos
9/30/14, 7:32 PM
#2

Tack Elisa 🙂/Susanne

Nilla
9/30/14, 10:11 PM
#3

Bra råd Elisa. Och sära på dem när du måste lämna hemmet. Olika rum alltså för säkerhets skull. Då får de vila, både argbiggan och ungarna.  :)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Abovos
10/1/14, 12:57 PM
#4

Tack Nilla :-)

Upp till toppen
Annons: