Annons:
Etiketthälsa
Läst 1567 ggr
MissMaven
9/18/14, 2:50 PM

BARF - Toxoplasma gondii och andra parasiter?

En av mina uppfödarvänner (hen är inte från Sverige och är inte Kategori IV uppfödare) upptäckte t. gondii hos sina katter. De går inte ut och de verkar ha fått det via rått kött. Hen BARF:ar dem med ekologiskt kött av högst kvalité som är sålt som människomat och hen var chockad att t.gondii verkar ha kommit den vägen. Hen behandlar det nu, och det ser bra ut.
Jag undersökte saken lite och det verkar stämma att, förutom utekatter, är det oftast katter som man BARF-ar som får toxoplasmosis.
Jag BARF:ar mina katter delvis (de får både MUSH köttbullar och annat men också torr foder), men nu blir lite fundersam . Vad tycker ni som barfat länge och kan mycket om det?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Proktologi
9/18/14, 2:56 PM
#1

har aldrig hört på maken. 
Toxoplasmos kan även människor få. jag köper endast närslaktat och musch. Jag fryser ALLTID ner det innan användning pga risk för parasiter.
Man ska ALLTID frysa ner det röda/vita köttet innan användning.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

kalindas
9/18/14, 7:03 PM
#2

Inte hört om det, men också lärt mig att man bör frysa maten.

På tal om konstiga saker i rått kött o hjärta. Så rekommenderade jag rått kycklinghjärta till min brors katt. Veterinären som sedan fick höra detta blev väldigt orolig. Inte för att katten fick rått kött utan just för att de var råa kycklinghjärtan. Orsaken var att hon menade att det blev så många farliga bakterier på kycklinghjärtan då de hamnar ihop med tarmar och avföring i en stor tunna i slakteriet. Detta kan då göra att vissa bakterier frodas och kan sätta sig på hjärtat. Frysa skulle inte hjälpa.
Däremot hemmaslaktat var ok och också andra hjärtan. Men just fabriksslaktade hjärtan avrådde hon ifrån…

/Elisa

Attacks
9/20/14, 3:32 AM
#3

#0

Hvordan merket eieren at kattene ble syke?

Vi har diskutert om Mush i kveld, ikke at det har noe med Tox å gjøre , da. Men vi ble litt usikre.  Er Mush kjøttet laget av friske dyr som ikke har blitt behandlet i det vide og brede av AB for eksempel?

Jeg var vedig  positiv å prøve dette til kattene mine,men da dette kom på tale, så tror jeg at jeg forholder meg til rent kjøtt/innmat og VHS fra Norge i stedet - der man vet 100% hva kjøttet og dyrene har vært igjennom.

Verste scenario var jo om kattene ble AB resistente pga noe dem har spist.  Går det an? 🙂

Kan noen berolige meg, så kjøper jeg gjerne et par tester 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Zelda12
9/20/14, 11:45 PM
#4

#2 Fast jag tänker att om man köper kycklinghjärtan i livsmedelsbutiken så är de kontrollerade för att vara människoföda. Det låter väldigt konstigt att någon skulle sitta och sortera ut hjärtan ur annat slaktavfall.. Tror inte att det är någon fara med kycklinghjärtan, men självklart ska man hantera dem försiktigt precis som allt rått kött.

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


kalindas
9/21/14, 12:34 AM
#5

#2
Det är nog det att vi äter inte kycklinghjärta råa och då ska väl dessa bakterier eller vad hon pratade om försvinna. Jag menar att det borde räcka att frysa in dem först.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: