Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3996 ggr
Jeanetty
8/31/14, 9:23 PM

Förväntad livslängd och sjukdomar i rasen

Hej.

Jeanette heter jag, ny här på iFokus och nybörjare på Siameserna. Om allt faller väl ut får jag tillökning i familjen i form av en siames/oriental flicka till hösten/vintern. Jag försöker nu läsa in mig på allt jag hittar om rasen och har framförallt 2  frågor jag skulle önska att få ta del av era erfarenheter och kunskaper om.

1. Förväntad livslängd? Vad är er erfarenhet att medellivslängden är hos Siameserna?

2. Vad är den/de vanligaste sjukdomarna i rasen?

Det som bekymrar mig är att det verkar tämligen vanligt med unga katter som dör i njursvikt. Stämmer detta?

Vänligen Jeanette

Annons:
kalindas
9/1/14, 1:38 AM
#1

Tror detta med njursvikt har att göra med torrfodret. Likaså är jag ganska säker på att FORL (som också är vanligt) har med torrfoder att göra. Sen spelar såklart arv in också.
Siameser är relativt friska katter i övrigt och känner flera som blivit upp mot 16år. Min Holly blev 14,5 år, de övriga två 12år. Kanske hade de blivit äldre på en bättre diet. Men det är bara gissningar från min sida. 🙂
Lycka till med din nya bebis!

/Elisa

kajsa1004
9/1/14, 5:20 AM
#2

Mina Siameser har varit friska. Freud blev 17 år och 8 månader och Leon är 17år.

Däremot har dom haft dåliga tänder.

Lycka till!

MissMaven
9/3/14, 3:43 PM
#3

Förra året har Siames- och Orientalgruppens hälsoråd genomfört en dödsfallekät och en hälsoenkät för de orientaliska katterna.

Enkäter är helt anonyma och man kan fylla i dödsfallenkäten hur många gånger som helst – en gång per katt man haft som avlidit. Man kan fylla in den här: http://www.sogrupp.se/halsa/dodsfallsenkat/

Man kan se statistiken här:

Dödsfallenkät

Hälsoenkät 2013

Jag tror också att en del av problemen vi ser förekommer delvis eller helt pga kosten. En del är ärftlig, en del är stress- eller miljörelaterade och en del är ren slump.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
9/3/14, 4:46 PM
#4

#3
Intressant läsning. :-)

/Elisa

AngelsCo
9/5/14, 6:15 PM
#5

Jätteintressant läsning, men det ser ut som en signifikant undertäckning. Man har heller inte redovisat allt som ska redovisas vid en korrekt utförd enkätundersökning, men det ger ju fortfarande viss ledning i vad vi har att jobba med. 

Mycket tror jag beror på att vi ger mat som är helt onaturlig, samt i viss mån även att katter saknar en del saker som de i naturen hade haft tillgång till. Att ett riktigt stort bortfall sker vid späd ålder (yngre än 3 månader) tycker jag egentligen är rimligt, men tråkigt. Det finns trots allt en anledning till att katter får stora kullar, och inte bara en avkomma åt gången.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Nilla
9/5/14, 9:19 PM
#6

Japp, tror absolut det har med kosten att göra. 🤓

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: