Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 1677 ggr
[postmortum91]
8/18/14, 9:56 PM

Kattkompis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag letar kattkompis till Ayla nu, min siamesflicka. Som jag förstått det funkar inte långhåriga kattraser utan helst en kattras som är besläktad med siamesen, exempelvis: balines, oriental, foreigh white eller siames helt enkelt. 
Detta är lite krångligt då jag fort vill få hem en kompis till henne och samtidigt inte vill lägga för mycket pengar på katt nr 2 då jag vill kunna lägga pengar på klätterträd som jag tänkte köpa nu och även kunna spara undan pengar ifall något skulle hända etc. 

Är det helt uteslutet med en exempelvis birma?
vad är skillnaden på en birma och ragdoll?
Jag hittade en kattkull på blocket nära mig som säljs för 1300 och är avmaskade, vaccinerade och veterinärsbesiktade. Dessa katter var bondkatter med beskrevs som

"Tillbringat sommarens soliga dagar i vår trädgård. Klättrat i träd, jagat flugor, sprungit så fort man kan över gräsmattan å givetvis brottats med brorsan. Och umgåtts mycket med oss tvåbenta hela dagarna. Detta är troligen den mesta sociala kull vi haft! Rädds ingen"

Det låter väl bra? 
Jag hade ju gärna velat ha en oriental som andra katt, men det är lite mycket pengar att köpa två st katten för ca 7000 var på en sommar när man precis fått jobb och inte hunnit stadga sig ordentligt än. Dessutom verkar det vara svårt att ta en omplaceringskatt eftersom vi har hund och det kan göra folk tveksamma till att omplacera till oss ifall det inte skulle funka.

Annons:
Oriental miracle
8/19/14, 9:01 AM
#1

Du kan få fri vuxen kastrerad katt. 

Till exempel vi har två katter som behöver ett nytt hem. 

Peterbald.

kalindas
8/19/14, 9:05 AM
#2

Går din katt ute? Om inte så ska du absolut inte skaffa en katt som gått ute. Den kommer inte må bra av att bli instängd.
Du måste inte ha en siames eller släkting till siames. Men de brukar fungera bäst så.
Finns flera omplaceringskatter här som söker hem, titta där.

/Elisa

[Lilyz]
8/19/14, 10:28 AM
#3

Varför inte besöka närmsta katthem och ta en titt? Där brukar finnas katter i alla storlekar och personligheter plus att du gör en god gärning genom att hjälpa en hemlös katt. 🙂

[Pekingc]
8/19/14, 10:42 AM
#4

Vart bor du?

Espresso Love
8/19/14, 12:30 PM
#5

Ta kontakt med mail på toverasmussen@gmail.com, så kan vi se om vi kan "finne på noe lurt".  :-)

[postmortum91]
8/19/14, 1:12 PM
#6

#1 Jag Pmar dig.
#3 Men de flesta katter på katthem verkar vara så osäkra.
#4 Karlstad typ.
#5 Okej, ska göra det :)

Annons:
[Lilyz]
8/19/14, 1:27 PM
#7

#6 Det är därför det kan vara bra att åka dit och titta, då märker man ju om det finns någon katt som passar eller inte. Hittade några sötnosar på Djurskyddet Karlstad ifall att du kanske vill ta dig en titt ändå. 😉

devour
8/19/14, 2:05 PM
#8

Förlåt men…en katt som gått ute kan visst bli innekatt och må bra. Däremot att köpa en huskatt från blocket tycker jag är oseriöst. Har man inte pengarna en raskatt kostar så kan man 1) spara. Eller 2) köpa på katthem.

devour
8/19/14, 2:07 PM
#9

Katter på katthem har en annan bakgrund än andra katter men alla är inte akygga. Det finns många som stabiliserar sig forr i nya hem med människa och andra katter.

[postmortum91]
8/19/14, 2:58 PM
#10

#8 Oseriöst? 
Jag skulle aldrig köpa en katt på blocket om den kostade 500 kr och inte var vaccinerad etc. Men nu är dessa det, så jag ser inget oseriöst med det.

Jag har ingen utekatt nu, men planen är att jag ska lära katterna att kunna hänga med och gå i koppel med hunden iallafall en promenad om dagen. Sedan bor vi bra, så i värsta fall får väl den nya katten bli utekatt även fast jag är väldigt skeptisk till utekatt.

devour
8/19/14, 4:05 PM
#11

Det är oseriöst att ta kull på sin huskatt. Hur vettigt planerad och väl igenomtänkt är den egentligen? Då är det mer seriöst att köpa raskatt eller på katthem.

masarten
8/19/14, 6:20 PM
#12

Min Natacha behövde en kompis och vi sökte här på forumet, det tog ett tag men så dök underbara Momo upp :) En omplacering som hade en matte som ville att han skulle få det bättre än att vara ensam hemma hela dagarna pga ändrade förhållanden! Han flyttade till oss på prov och matte & lillmatte besökte honom ett par gånger för att se hur han trivdes. OM han gör, det är en glädje att se de två spanarna i trädgården när de smyger på div. insekter o fåglar :) Så mitt råd ; sök en omplacering här på forumet! Lycka till !

[postmortum91]
8/19/14, 6:41 PM
#13

#11 Om det är oseriöst av ägaren är en sak, bara du inte kallar mig för oseriös. Eftersom jag är väldigt noga med att katten ska må bra, är vaccinerad och avmaskad etc. Sedan om det råkar vara en raskatt eller ej är  en annan sak.

Annons:
[Pekingc]
8/20/14, 5:28 PM
#14

Du har PM :)

Upp till toppen
Annons: