Annons:
Etikettavel
Läst 1700 ggr
Lisala58
8/14/14, 8:01 AM

Genetikfråga om teckning

Kan en unge bli tabby om ingen av föräldrarna är det ?

Kan en unge få annan teckning än tickad om båda föräldrarna är tickade?

Annons:
kalindas
8/14/14, 10:05 AM
#1

För att få "agouti" dvs. mönstrade katter, så måste minst en av föräldrarna vara mönstrad. Då det är ett dominant anlag.

Två tickade föräldrar kan få solida kattungar utan mönster och jag "tror" att de även kan få spotted och tabby, men kvalitén på teckningen kan bli dålig. Är lite dåligt i mönstergenetiken.

/Elisa

Attacks
8/14/14, 3:09 PM
#2

Jeg mener ticket er dominant, og har begge foreldrene dette, så kan der ikke blir annet enn ticket. Men jeg kan jo så klart ta feil 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

GoodWibes
8/14/14, 3:36 PM
#3

Ticket er dominant over de andre mønstrene. Men si at den ene forelderen har et ticket gen og et spottet gen, og den andre har et ticket gen og et solid gen (evt et annet mønstergen). Da vil vel forelder nr 1 kunne gi videre sitt spottede gen, og forelder nr 2 kunne gi videre sitt solide gen, og ungen vil bli spottet? Jeg er heller ikke så stødig på mønster, men sånn har jeg forstått det. 

En annen ting…jeg har sett at det er mange som sier at en katt bærer classic, der katten selv er solid. Det er vel ikke mulig? Jeg vet at classic er det "minst dominante" mønsteret, men det er vel likevel dominant over solid? Litt OT…

kalindas
8/14/14, 4:45 PM
#4

Skatan är solid ns, hennes mamma var tickad och pappa solid ns, finns classic tabby bak i stamtavlan.  I första kullen med Odin (sia b 21, tydlig spotted), vars pappa var classic tabby,  fick hon en classic tabby bebis. Den var tyvärr dödfödd.
Parades sen med Odins pappa och fick då två ns (Elliot med tydlig classic tabby spökmönster), en tickad SYS och en spotted OSH.
Skatans spökmönster tror jag är tickat.

Stämmer säkert att tickat är dominant, vet att den kan förstöra många mönster. Men det verkar som att classic tabby är recessivt, då hon fått det både med en spotted och med en classic hane, så tycker man att det borde finnas anlag på båda sidor. 🤔
Fast som sagt, mönster genetik är jag värdelös på.

/Elisa

Attacks
8/14/14, 7:06 PM
#5

Alle er classicbærere om der er barn etter en forelder som er classic selv.

Fant denne :

Agouti - mønster

Alle katter har et mønster, men på noen så ser man det bare ikke. For at man skal se mønsteret, er det et bestemt gen som må være tilstede. Dette genet heter agouti, og merkes som A. Det opptrer i to varianter, en som gir mønster (A) og en som ikke gir mønster (a). Sistnevnte står det litt mer om lengre ned. Her skal jeg ta for meg mønster-varianten.

Det finnes mange mønstre på katt. De vi kjenner til er Klassisk Tabby, Tigret Tabby, Ticket tabby, og Spottet Tabby.

Alle disse mønstrene er i samme

lokus

. Et lokus er et slags "hus" for gener med samme egenskaper. Alle gener sitter i par på to og to, og hvert av parene har sitt "hus" (loki). Og alle disse mønstrene konkurerer da om de to plassene som er i lokuset. Og av de to som er i lokuset, så er det det genet som dominerer mest som gir utslaget på pelsen, med mindre det er to like gen som er sammen.

Ticket tabby dominerer over alle. Men det er delvis ufulstendig dominanse. Ticket mønster er et slags "ensfarget mønster". Man kan ane tendenser til mønsterstriper i ansiktet, og hos de individene som kun har ett ticket gen og ett annet gen (hetrozygote), kan man også se striper på ben og hale. Men ellers på kroppen ser de ganske ensfargede ut, dersom man ikke studerer det enkelte hårstrå. Da kan man se at hvert hårstrå har flere bånd med striper på seg. Annenhver lys og mørk farge. Denne fargevarianten er mest kjent innenfor Abbysiner og Somali, men kan også sees hos andre raser.

Spottet tabby kommer på andreplass når det gjlder dominansegrad. Den dominerer over alle, bare ikke ticket. Hvordan nedarvingen og den kjemiske prosessen skjer med dette mønsteret, vet man veldig lite om. Noen mener at det kun er en "brudt opp" versjon av de andre mønstrene, og noen mener at dette er et helt selvstendig gen men som finnes i fler varianter. Så her vet man som sagt veldig lite, og derfor går jeg heller ikke noe mer inn på dette temaet. Men som ordet sier, så gir mønsteret spotter, altså flekker fremfor f.eks. striper.

Tigret Tabby (også kalt makrell taby) er så den neste i rekken. Den dominerer kun over klassisk tabby. Et tigret mønster har som ordet sier, tigerstriper over hele kroppen. En makrell tigret katt vil ha striper som går vertikal nedover sidene av kroppen fra ryggraden mot magen. De har og tre striper (av og til sees de kun som én) som går langs hele ryggraden mot halen, og halen har tynne ringer ringer rundt hele veien. Stripene opptrer i både tykke og tynne varianter og hva som styrer dette vet man heller ikke 100%.

Til slutt er det klassisk tabby. Dette er en mutert (genetisk foandret) variant av de andre mønstrene og skiller seg gankse ut. Mønsteret danner en sirkel på sidene av kroppen, kalt bulls eye, og har en karakteristisk sommerfuglformasjon over skulderbladene. Stripene er ofte tykkere enn hos de andre mønstrene, og går i sirkelformasjoner. Dette er det mest rescessive genet.

http://niliv.net/gen_farge.php

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
8/14/14, 7:41 PM
#6

Bra och enkelt förklarat. Tack!  🙂

/Elisa

Annons:
Lisala58
8/16/14, 5:43 AM
#7

Tack för svaren 😃

Nonimonos
8/16/14, 9:07 PM
#8

Fliker in lite snabbt bara. Ögnade bara lite snabbt igenom det som skrevs, mycket var säkert rätt men en sak var fel. De olika agouti mönsterna ligger inte på samma locus har man efter tid kommit fram till. Som då tickat tex som inte ligger på samma som de andra, därav kan man se tickade katter med spottade små prickar. Classic är som sagt recessivt, en tickad katt kan bära classic och ge det med tex en spottad katt som även den bär classic. Känner att vinet i min kropp just nu inte gör mig till någon bra pedagog så jag ska inte gå vidare i genetiken. Det finns att läsa om lite varstans om man är nyfiken :-) tror vi haft flera trådar här om det tidigare. Spottat ligger även det på eget locus.. ;-) därav spottat i tidliga uppspruckna ränder (tigre) eller mer som ringar (classic). Ha en skön kväll

GoodWibes
8/16/14, 10:47 PM
#9

Okei…sååå for å oppsummere, og for å sjekke om jeg nå har forstått det riktig…

- Alle katter bærer ett eller flere mønster

- For at mønsteret skal "bryte ut" (ikke spøkmønster), så må katten i tillegg ha minst ett agouti-gen. Dette genet er dominant, og hvis katten har to agouti-gen (homozygot), så kan den kun gi mønstrede barn.

- Solide katter har ikke dette agouti-genet, og to solide katter kan ikke gi mønstrede barn. Men sammen med en katt som har minst ett agouti-gen, så er den solide katten med på å bestemme mønsteret på barna.

- To classic-katter kan bare gi classic-barn, eller solide bærere av classic.

- Tigré-katter kan gi tigré eller classic, evt solide som bærer disse mønstrene*

- Spottede kan gi spotted, tigré eller classic, evt solide som bærer disse mønstrene*

- Tickede kan gi alle mønster, evt solide som kan bære alle mønster*

*Kommer an på hvilke av møstrene hver forelder gir videre, og hvilke som er mest dominant av dem.

Ble dette riktig, eller er jeg fremdeles ute og sykler?🤪

Upp till toppen
Annons: