Annons:
Etikettkattprat
Läst 873 ggr
carinbrack
2014-08-02 17:20

Kattgäst?

En kompis till mig har skaffat kattunge (ingen siames dock) och vi funderar på om det är möjligt att vänja mina katter och hennes katt vid varann så att de kan komma och hälsa på ibland. Vad tror ni? Går det? Om vi försöker, vad ska vi tänka på?

Annons:
kalindas
2014-08-02 18:59
#1

Beror helt på hur coola dina katter är. Här skulle det bli bråk varje gång. Skatan surar i en vecka om det dyker upp nåt nytt. Det räcker att någon av de andra katterna har varit hos veterinären, så morrar hon ock fräser i en vecka.
Mina gamlingar jag hade var ännu värre, de slogs om de bara kände doften av en annan katt. Spokie min vite och började kissa ner huset efter jag hade varit på besök hos mina föräldrar och haft med katterna. Trots de träffats några månader innan så blev det stress direkt. 
Det slutade med att mamma till sist fick avliva alla sina katter pga att de kissade ner hela huset och jag hade ett helvete med Spokie i flera år.
Fast är de huskatt coola och accepterar alla nya katter direkt, så kanske det går. Men ofta är kat4 rena revirmonster.

/Elisa

carinbrack
2014-08-02 20:06
#2

Det låter ju inte så bra. Nån annan som har erfarenheter av detta?

Nilla
2014-08-02 20:56
#3

Att ta in en annan katt tillfälligt (om än en kattunge) innebär stress för dina katter. Också risk för sjukdom och kisseri. Jag skulle överge dessa tankar. 🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2014-08-02 22:55
#4

Just nu (sen jag tog i kattungarna) har jag tre stressade katter. 
Har viss misstanke om punktmarkering, misstänker Elliot. Elliot ger sig även på och slår Saga, som i hämnd ger sig på Skatan och kattungarna. 
Hunden Nelson känner av stressen och jag kan därför inte han i samma rum som kattungarna, för risken är att han slår över.
Bortsett från Ellie, så verkar ingen fortfarande acceptera kattungarna utan fräser och slår efter dom.
Ibland kan en god gärning bli slitsamt och jag hoppas det lugnar ner sig när alla utom Pelle flyttar.

/Elisa

carinbrack
2014-08-03 01:20
#5

Och jag känner mest att det var tur att jag frågade innan vi testade, vilken tur att jag har er!

MissMaven
2014-08-03 12:24
#6

Det är väldigt individuellt. 

Vi hade hanar och honor hos oss på parning (instängda i ett eget rum) och våra andra katter var mest nyfikna, men helt lugna. 

En gång hade vi en siames kastrathane som var hos oss instängd i ett rum när min väninna var på besök efter en utställning innan hon skulle åka hem (hennes hane är pappa till två av mina katter, men har aldrig varit hos oss förut). 

Alla våra siameser var bara jättenyfikna och ville ha kontakt med honom, men det fick de inte. Medan min väninnas katt väntade tålmodigt i sin bur på att vi fixar mat, låda och vatten åt honom i hans tillfälliga rum (vi var snabba, men det tog någon minut), kom våra katter fram och tittade på varandra, nosade lite från distans. Ingen fräste eller var aggressiv. Vi hade stenkoll på dem, men man såg från deras kroppsspråk att allt var under kontroll och relativt vänligt. De var ledsna när han fick åka sedan utan att de fick 'umgås' med killen som var instängd i sitt tillfälliga rum. De pratade lite genom den stängda dörren. Vilka konstiga och ovanligt vänliga katter vi har, tänkte vi!

Men det är, som jag redan skrev, väldigt individuellt och inte någonting jag skulle rekommendera. Det finns fall där det fungerar. Och en risk för smittor och stress finns alltid.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
carinbrack
2014-08-03 13:24
#7

Jo, det finns kanske en chans att det hade fundågerat men jag blev lite avskräckt nu (och min kompis också). Vi älskar ju våra katter och vill inte göra nåt som kan bli dåligt för dem.

kalindas
2014-08-03 13:51
#8

#7
Har ni katten instängd i ett rum så som #6 hade, då kan det funka om de inte är alldeles för revirtokiga. Men som sagt, smittorisken finns alltid.

/Elisa

Mezzoluces
2014-08-04 17:32
#9

Problemet med katter är att om dom inte träffas på 4 veckor känns det som att dom måste göra om hela rangordningen. Det är ju ett väldigt stressigt moment. Men jag tycker inte att det borde vara något problem om vännen kommer hem till dig och bor med katten i ett stängt rum.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Upp till toppen
Annons: