Annons:
Etiketthälsa
Läst 1148 ggr
kalindas
2014-07-21 16:53

Felv vaccin

Ni som vaccinerar med vaccin mot kattpest/snuva och felv. Vilket vaccin använder ni?
Har tänkt att köra med vaccin mot felv på mina huskattsbebisar då en del av dem ev. kommer att få gå ut och då kan det vara bra med ett extra skydd.
Det finns ju Purevax RCP felv http://www.fass.se/LIF/product?userType=1&nplId=20040607005675
Men har för mig att det finns ännu en sort som ev. är bättre. Stämmer det?

Liten film på mina busungar.

/Elisa

Annons:
cerwinvegas
2014-07-21 19:12
#1

Vilka härliga bus ungar du har där hemma ❤️

[idaskoog]
2014-07-21 19:19
#2

Men då måste jag bara fråga varför man INTE vaccinerar alla sina katter mot felv? Jag visste faktiskt inte fören nu att man kunde det ens. Borde inte vi alla göra det? Och om inte, varför?

AngelsCo
2014-07-21 20:25
#3

För att vaccinet är ganska dåligt, och gör det omöjligt att testa för FeLV.  Av samma anledning som att man inte massvaccinerar katter mot klamydia i Sverige.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2014-07-21 20:30
#4

#2
Håller med #3 att jag väljer att vaccinera mot FeLV på dessa katterna har sina orsaker. Men det är även ett litet extra skydd då de ev. kommer gå ute.
Skulle inte vaccinera mina innekatter för mot FeLV om jag inte visste att några av de bar på det. Hade jag FeLV bland mina katter så hade jag vaccinerat de friska som ett skydd. Ska tillägga att inga av mina katter har FeLV (om inte ungarna dragit in nåt).

I många lägen gör vi katterna en björntjänst att vaccinera, samma gäller oss själva. Det gör att djur som kanske har ett för dåligt immunförsvar och som inte bör föra sina gener vidare gör det trots allt.

/Elisa

[idaskoog]
2014-07-21 20:43
#5

Okej…då har jag fått svar :)

kalindas
2014-07-21 20:49
#6

Men behöver som sagt fortfarande tips vilket av vaccinerna som förhoppningsvis ger bäst skydd. 🙂

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: