Annons:
Etikettavel
Läst 2542 ggr
Labolina_73
7/18/14, 12:34 AM

Peterbald och avel

Är det svårt att hitta en peterbald hane att para med en peterbaldhona? 

Hur många finns det?  

och hur många siames och orientalägare lånar ut sin hane till en peterbaldhona? 

Tack. :-)

Annons:
Fielie
7/18/14, 2:28 AM
#1

Jag har en siameshane och visst skulle jag kunna låna ut till en peterbald hona. Jag kan bara tala för mig. Hur det ser ut i stort för de nakna katterna vet jag inte.

Lejdet
7/18/14, 6:45 AM
#2

Jag har en importerad PEB-hane som jag kan låna ut till några enstaka honor. PRA-fri

alltidsiames
7/18/14, 7:49 AM
#3

Hur uttalas namnet? Har hört PEterbald och PeterBAld.

Oriental miracle
7/18/14, 7:54 AM
#4

Din peterbaldhona är nakna eller brash?

Det är viktigt. När du väljer en hane, måste du titta på hans och hennes päls .

Oriental miracle
7/18/14, 7:57 AM
#5

alltidsiames, andra 🙂

Men spelar inte roll, tror jag.

Vivere Ex Animo
7/19/14, 12:56 PM
#6

Vi har 2 peterbald hanar som kan utlånas till få utvälda friska, PRA testade honor
Mer info om killarna via PM.

Annons:
Labolina_73
9/28/14, 6:24 PM
#7

JAg ska ev köpa in en peterbald hona från ryssland, det blir min första peterbald och därav mina frågor.

Den honan är naken / flock.

Jag vet inte stamtavlan ännu då detta är väldigt nytt, jag har kollat länge och slängde in en fråga om det är svårt att hitta hane efterso min tanke är att ha henne i avel. 

Har läst att det bästa är "om man vill ha naket" är att para med detsamma, 

Jag har inte helt 100 förstår det där med utfallet om man parar en flock med en tex siames eller oriental.  och vad den ska registreras som?

Tack på förhand. :-)

mvh Linda

AngelsCo
9/28/14, 8:40 PM
#8

Jag skulle låna ut min OSH till PEB, men har inget eget intresse för PEB annat än att bidra till rasens utveckling och ökad genpool.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Oriental miracle
9/29/14, 6:20 AM
#9

Det rekommenderas INTE att para ihop två nakna Peterbald. 

Rekommenderas att inte använda för avel naken hona peterbald. Detta är bara för kattutställningar. 

Du kan prova, naturligtvis. Men då sök en oriental eller en borste hane.

MissMaven
9/29/14, 10:21 PM
#10

#9 Det var intressant. Jag sökte lite om det och läste tex den här  (väldigt informativt):

"Speaking about the “naked-born” ones, as I have mentioned already, they happen to be quite problematic. It may be dependant only on several bloodlines or may be general for all Peterbalds, we still don’t have this confirmed. There are few lucky breeders who have their “naked-born” studs or queens who live and mate successfully, but others are not like that. In general a “naked-born” male tends to have mating problems, a female has small litters and mammal difficulties, little milk or no wish to give it. A “naked-born” kitten is the weakest in the litter (well, it will be the same for a naked rat for example, so I suppose it is not a pathology but a natural rule) and needs a special care. The “naked-born” cats often have immune weaknesses, vasculitis, etc."

Det gäller dock INTE dust, flock, brush, osv. Det var intressant. Finns det någon studie på det, eller är det bara något som PEB uppfödare märkte? 

Jag har inget intresse själv för att avla på PEB, men jag skulle låna min SIA hane till en PEB hona om hon är sund och frisk, av samma anledningar som de flesta - för att bidra rasens utveckling.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Abovos
9/30/14, 1:22 AM
#11

Jag tycker de nakna katterna är såå charmiga MEN utifrån ovanstående inlägg undrar jag (okunnig om genetik)vad ni anser/vet, huruvida det  är "rätt" att avla med målet   nakna katter

/Susanne

kalindas
9/30/14, 2:07 AM
#12

Är inte direkt kunnig på PEB avel. Men rent tankemässigt så låter det väldigt osäkert att avla på två nakna katter då anlaget är dominant. Tror att risken för defekter på ungarna borde bli större.
Tar man Sphynx så är deras anlag inte dominant och där tror jag risken är mindre för defekter.
Hade jag haft en PEB hade jag valt en fullpälsad hane/hona att para med.

/Elisa

Oriental miracle
9/30/14, 8:10 AM
#13

Jag har erfarenhet av avelskatter i 14 år. Jag undrade mycket om Peterbald med mina vänner i olika länder. 

Ja. Hårlösa katter kan ibland föda och mata första kull ganska bra. Men deras bröstvårtors skinn kan bli skadad och nästa kull kommer inte att få mjölk, även om finns mycket mjölk. Det är inte en ärftlig defekt, utan alldeles för känslig hud. Men brush peterbaldhona föder kattungar, och aldrig har problem med mjölk. Brush är bästa typ  av peterbaldhona för avel. 

Av egen erfarenhet kan jag säga att i kullen måste vara brush eller variette kattungar! Under de första dagarna är nakna kattungar inte så mycket starka att få mjölken själv. Brush och variette kan suga mjölk jättebra. Då, efter några dagar kan  nakna kattungar göra det också. 

Därför finns många nya uppfödare som gör misstaget att para ihop två hårlösa peterbald och har en kull med bara nakna kattungar. Sedan måste de själv mata kattungarna  varje 2 timmar. Men då är det för svårt och ofta inte lyckat. Samtidigt mammakatt kan få mastit. 

Det är en väldigt svår kattras!

Ursäkta mig för dålig svenska! 😊 Men jag försökte mycket hårt, och jag hoppas att ni förstår vad jag menar. 🙂

Annons:
MissMaven
9/30/14, 9:45 AM
#14

#13 tack så mycket för ditt svar! Jag var alltid nyfiken på PEB avel.

Det är säkert många som också är nyfikna och blir tacksamma om de får veta mer, speciellt om de funderar på att avla med PEB.  🙂

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

lynxlo
9/30/14, 10:56 AM
#15

Jätteintressant och viktig läsning, tack! 🙂

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
9/30/14, 11:46 AM
#16

#3 Tack, mkt bra info! Och vi förstod. :-)

Abovos
9/30/14, 7:41 PM
#17

Tack för all info - såå lärorikt!

S*Cupcakes
10/1/14, 10:02 AM
#18

Allt utom gumminaket, jag säger som Oriental Miracle och håller med fullt ut. Homozygota peterbald, med dubbla nakengener, är ingenting vi vill hålla på med, för det kommer bara bädda för problem då man sett väldigt mkt problem med bland annat hormoner på gumminakna.
Målet är faktiskt inte gumminakna, utan de med flock/velour päls.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: