Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3300 ggr
MariaGusselby
2014-07-14 01:36

Tassproblem

Vet inte om detta hamnar rätt. Jag kryssade i rutan för sjukdomar men det kommer upp att det ska hamna i standard å färger….hmmm. Nåja, min fråga är om nån härinne haft problem med tassarna på sina katter? Jag har två orientaler, kullbröder. Musse fick nåt i sin ena baktass runt jul. Mellan tvånav tårna blev han röd å lite pälslös. Det kom som nåt klibbigt, kan inte säga att det var som var. Och det fanns inte, såvitt jag kunde se, nåt sår. Efter nån vecka var det borta. I maj blev det likadant igen. Samma tass, och mellan samma tår. Då fick han gå med tratt, efter att jag pratat med vet. Å en bakteriedödande salva, klådstillande också. Det läkte på ungefär samma tid som innan, så det verkarbinte spela nån roll om man gör nåt, eller inte. Sen häromdagen såg jag att Palle var svullen i ena framtassen. Trodde han blivit getingstucken, sånjag gav honom bara betapred å det verkade ge sig. Han har dock fortsatt att skaka tassen, å slicka. Han är fortfarande lite rädd av sig och vill inte gärna att man lyfter eller undersöker honom, men ikväll kom jag åt att kolla, och då såg han liknande ut som bror hans gjort på sin baktass. Är det nån som kan säga vad detta kan vara? Hälsningar Maria

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Annons:
[idaskoog]
2014-07-14 07:52
#1

har du några bilder på tassarna? den första katten du skriver om verkar i alla fall ha haft sitt "sår" ett tag eller? Jag har varit med om att en del katter (och hundar) kan slicka sig mellan tårna inuti trampdynorna tills det blir sår, sedan blir det en ond cirkel och det blir svårt att bryta. Detta tror man beror på stress, kanske kan vara något sådant? Den andra katten verkar ju ha råkat ut för en olycka, trampat på något ont? knepigt…

kalindas
2014-07-14 08:32
#2

Finns en sjukdom, som jag inte kommer på namnet på nu som Orientaler kan få problem med. Vet att flera här på forumet skrivit om den.
Har du otur är det den de fått.

Du har inte bytt foder eller att de blivit utsatta för ovanligt mycket stress? Den siste kan ju även fått ett getingstick.

/Elisa

MariaGusselby
2014-07-14 11:43
#3

#1 Den första katten har inget alls mellan tårna just nu, det verkar läka ut helt mellan gångerna. De två gånger han haft det här så har jag inte kunnat se något sår alls. Bara att skinnet är rött och lite svullet, samt att det kommer nån "gegga" direkt ur skinnet. Jättekonstigt. Han är "menlös" så han kan jag hantera hur jag vill :-)

#3 Jag bytte foder tidigare i våras så jag tycker att om det är foderbytet så borde han reagerat tidigare. Och Palle fick vad jag trodde var ett getingstick för några dagar sedan, men borde inte det gått över?

Vad jag kan bedöma är de inte stressade. Vi för ett lugnt liv, de har 180 m2 att röra sig på.

Palle har varit väldigt stressad tidigare. När han kom var han jätterädd. Han flyttade till oss ca 1/2 år efter Musse, i oktober förra året. Han hade då varit hos en annan familj men flyttat åter till uppfödaren, sen kom han till oss. De första månaderna vågade han inte ens titta på oss, men återfick kontakten med brorsan direkt som tur var. Med mycket jobb, och att han fått ta sin egen tid på sig, sover han idag lugnt i både soffa och säng. Jag får lyfta honom, men inte hålla nån längre tid. Mig kan han oftast titta på, om inte i ögonen så iaf i ansiktet. Tidigare tittade han bara ner i golvet. Både jag, sambon och dottern får klappa honom, på hans villkor :-). Jag lite mer eftersom det är mest jag som "jobbat" med honom. Nu leker han igen. Till en början så gjorde han det bara när han var själv med brorsan. Idag kan han till och med hoppa efter vippan, det vågade han inte tidigare. Höll sig hela tiden efter golvet. Lång utläggning, men jag är så glad att vi inte gav upp utan höll i även om det känts svårt många gånger. Har aldrig haft en katt som det tagit så lång tid med, men han var värd att vänta på :-D

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

kalindas
2014-07-14 12:26
#4

#3
Funderade mest på om tass-slickandet kunde vara ett stressbeteende. Men då borde Palle varit den som slickade.

Här är en länk om tassproblem.
http://siames.ifokus.se/discussions/4d717435b9cb462233081a20-hudsjukdom

/Elisa

MariaGusselby
2014-07-15 00:33
#5

#4 Tack för länken, ska fortsätta kolla på detta

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

MissMaven
2014-07-15 02:12
#6

Svamp? 

Jag skulle i alla fall försöka tvätta med http://www.veterinarbutiken.se/hud-och-palsvard-hund/171-malacetic-wet-wipes-25-st.html eller liknande. Tvätta mellan tårna/på tassen med våtservetten en gång per dag tills det blir bra (några dagar - 1 vecka är min gissning, om det är nu svamp).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: