Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2572 ggr
dittz
2014-07-11 17:31

Veterinär luftvägsproblem

Hej!

Min katt har astma som behandlats med kortison sen ett par år tillbaka och lider även av återkommande bihåleinflammationer som inte verkar vilja ge med sig av antibiotika. Vi har besökt både Uppsala veterinärmottagning och Ultunas universitetsdjursjukhus en hel del gånger men jag tycker inte att hjälpen är särskilt bra. Känner någon till någon veterinär eller klinik, kanske i Stockholmsområdet, som har specialkunskaper inom luftvägssjukdomar/astma?

Annons:
kalindas
2014-07-11 17:59
#1

Vilken antibiotika har du fått för bihåleproblemen?
Om du inte redan provat så be att de skriver ut Ronaxan vet.  och att din katt ska äta den i minst en månad.
Det är en enda antibiotikan som jag märkt gjort nytta på de problemen. Ofta orsakas bihåleproblem och även hosta av att katten bär på eller har drabbats av en infektion av antingen Herpes, Calicivirus eller Mykoplasma felis. Alla är sjukdomar som sätter sig i hals och näshåla. 
På Mykoplasman så hjälper ofta Ronaxan, de övriga två är virus, men kan göra att det växer bakterier i halsen.
Tyvärr känner jag dåligt till veterinärer i Sthlm, men andra kanske kan ge dej svar på den frågan. 🙂

/Elisa

Carvecomp
2014-07-11 20:16
#2

dittz: 

Får jag fråga vilka symptomer din katt visar för astman och även bihåleinflammationen? Vi har en bengalhona som har besvär med andningen sedan 8 månader tillbaka. Vi började utreda detta i December men vi kommer ingenvart. Veterinären vet inte vad det kan vara men tror absolut inte det är astma. (vi misstänker ev det) och det har vi sagt men inget medhåll från vet.

Hon har ibland hostningar ( mycket sällan nu), med sänkt huvud som hon kastar från ena sidan till andra. Vet tycker dock det ser mer ut som att det är halsen som irriterar med hostningarna. Hon låter rossligt och tar ibland djupa rossliga andetag, detta sker dagligen.

Vi har gjort svalgkoll, otoskopering, rönkat lungor, sköljt genom lufvägarna två gånger, rhinoskopi samt genomgått två pencillinkurer ifall det skulle vara någon snuva eller liknande. Men inget hjälper och vet  vet kan inte fastställa vad det kan vara och har inte ens en liten aning. Hon var sämre en kort period (direkt efter rhinoskpoin och fick då första pencellinkuren då det hittades en liten bakterie i luftvägen) det förvärrade måendet försvann av penecellinkuren men tillbaka till hennes "normala problem".

Avmaskad och även testad för mask och det är negativt.

Har du eller någon annan några tips? Vi vet verkligen inte hur vi ska komma tillrätta med hennes problem, inte veterinären heller. 😕

Carvecomp
2014-07-11 20:32
#3

Inte alls svar på din fråga dock😇

kalindas
2014-07-11 20:37
#4

#2
Har det kollat detta? Ronaxan vet. är den antibiotika som tar bäst på detta också.
Jag har en känsla av att Bordetella är vanligare på katt än man tror.
http://www.abcd-vets.org/fact_sheets/Svenska/SE_BB_Bordetella_bronchiseptica_hos_katt.pdf

/Elisa

Carvecomp
2014-07-11 20:55
#5

#4 Tack för tipset! Har löst och ska prata med vet om detta och se om de kan ta ett prov. Hon har ätit Antirobe och Therios..

Carlitos
2014-07-11 23:28
#6

Vår gamla siames låter precis som du säger #2 inte alltid utan emellan åt. Det är herpes som blossar upp då å då.. Kommer inte ihåg vad det var hon fick nu sist men det hjälpte bra i alla fall :) kan kolla upp det!

Annons:
alltidsiames
2014-07-12 10:13
#7

Min lilla blev hostig dagarna efter att jag köpte henne. Varken Vetrimoxin eller cortison hjälpte. Hon blev bra på 20 dagars Ronaxan men efter några dagar började hostan igen. Nu har vi ökat dosen pga viktökning och så kör vi 40 dagar. Hon är pigg och har inga andra symptom.

Upp till toppen
Annons: