Annons:
Etiketthälsa
Läst 3731 ggr
Lejonhjarta
7/11/14, 9:55 AM

Val av kattgårdsmaterial?

Ä nu trött på att det aldrig blir någon altan byggd så jag tänker ha en rastgård där istället!

Behöver lite tips på vad jag skall tänka på… Val av nät? Har ni tak isåfall vad? Tryckimpregnerat är bäst antar jag i val av virke. Men räcker 45 gånger 45mm att bygga av eller behövs kraftigare??

Annons:
kalindas
7/11/14, 9:59 AM
#1

Det går bra med 45x45, men det kan hända att du behöver kraftigare stolpar i hörnen och där grinden ska hänga.
Ett bra och billigt nät är rådjursnät i plast, det var det jag hade runt min hundgård, fast till hund var det lite vekt.
https://fyndiq.se/sok/?q=kattn%C3%A4t&search=show_all#107515-kattnat-viltstangsel-20-x-20-met

Nät på taket måste du ha, tänk bara på att det inte ska vara för små hål, snön måste komma igenom.

/Elisa

[Forest]
7/11/14, 10:34 AM
#2

http://www.skogsleopardens.se/kattgard/kattgardstart.html  där finns kanske lite ide´r att hämta otroligt fina :)

Lejonhjarta
7/11/14, 11:55 AM
#3

Då mina gärna e ute i ur å skur så funderar jag på plasttak. Håller det nätet ordentligt Elisa, har ju sett ditt så jag vet vilket du menar. Vill föra så att kattlucka finns dit ut så att dom kan gå som dom vill och då måste ju det hålla dom dom inte alltid är övervakade!

kalindas
7/11/14, 12:04 PM
#4

Det är starkt nog till katter, så länge de inte står och sliter med tänderna. 
Men vill du vara säker så köp fyrkatnsnät av stål. Blir ju dyrare men starkare. Plasttak kan vara bra, men då tror jag du behöver kraftigare stolpar på mer ställen för att hålla upp det.
Sen så köp jordankare och fäst stolpen i dem.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Jordankare-142700/

/Elisa

tuska
7/11/14, 2:08 PM
#5

 jag har köpt hundgårdsgrindar och har även det som tak. På blocket kan man komma över skapligt pris.  Jag har tre kattgårdar, uterum, som är ihopsatt med dessa grindar.

Lejonhjarta
7/11/14, 4:25 PM
#6

#2   WOW!!!

Annons:
Carlitos
7/11/14, 8:33 PM
#7

Såg att byggmax har fyrkantsnät små rullar, dem är ju billiga :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Carlitos
7/11/14, 8:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vi strävade upp mot väggen å lade en xtra regel i mitten till taket. Inten den nyaste buren, men vi ska fixa till å bygga ut lite nu i sommar! Köpte små risbollar på solceller på Ikea å hängde upp lade solcellerna uppe på nätet, lyser mysigt på kvällen 😊

Lejonhjarta
7/14/14, 6:27 PM
#11

Vad har ni satt för nät som tak?  Ja funderar på om inte katt/rådjursnätet är för finmaskigt när det kommer snö… Kanske bättre med hönsnät…

[Forest]
7/14/14, 6:32 PM
#12

lite ot men jordankare är billigare på ÖoB än biltema bra o veta ;) http://www.xn--ob-eka.se/search?CMS_SearchString=jordankare

kalindas
7/14/14, 6:45 PM
#13

#11
Kruxet är att det hönsätet som har stora maskor har för stora, så katterna kan ta sig ut. Däremot kan det nog vara en idé att ha lite starkare när i taket om det blir snö. Lejdet, har väl byggt sina gårdar med rådjursnät. Kolla hur hon har gjort på vintern.

/Elisa

Annons:
Lejonhjarta
7/14/14, 9:10 PM
#14

Tack för tipsen!

Ska kolla med Lejdet Elisa. :-)

Lejdet
7/14/14, 9:42 PM
#15

Jag går ut och borstar av taket innifrån med en piassavakvast när det snöar om det lägger sig. Oftast snöar det bara igenom maskorna.

Lejdet
7/14/14, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är en av mina tre nuvarande rastgårdar

Millimina
7/15/14, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Vi tog kycklingnät, gamla reglar som var kvar sedan byggställningen blev stommen samt tryckimp virke som trall. Under trallen ligger duk och grus på så det är fästingfritt.

Millimina
7/15/14, 10:27 AM
#18

Glömde skriva att gården är flyttbar. Den sitter fast med krokar i väggen. Vi kommer ant ta in den över vintern så bara gruset blir kvar.

kalindas
7/15/14, 10:32 AM
#19

#17
Snyggt!
Ni får gärna komma hit o bygga en sådan gård till mina! 😃

/Elisa

Millimina
7/15/14, 10:37 AM
#20

Tack! Tommy har aldrig byggt/sett en kattgård förut utan byggde helt från sin fantasi på frihand. Min insatts i det hela var att få fast nätet med häftpistol! Jag ska ta bild på gångjärnen han gjorde själv för det inte fanns några hemma.

Annons:
Lejonhjarta
7/15/14, 4:14 PM
#21

#15 och #16 Lejdet, har du inga rovdjur där du bor eller är det ett säkert nät? Har du grävt ner nätet något så räv inte tar sig in?

Tanken är att mina året runt, dygnet runt skall ha fri tillgång till sin gård. Även vår "hund" på 1.9 kg ska kunna gå igenom kattluckan och ha fri tillgång. Då kan ja få sova dagtid efter nattjobbet utan problem…

Lejdet
7/16/14, 8:36 AM
#22

#21 Nej, jag bor mitt inne i ett villaområde, nej jag har inte grävt ner nätet. Mina katter har under de 6 år jag haft rastgårdar aldrig tagit sig ut. Däremot tog sig min höglöpande Venus en gång sig in till rastgården bredvid där alla hanarna gick… det blev akut Kastrering. (hon skulle ändå tas ur avel) Inte mindre än nio embryon fanns i henne så tur var det!

Upp till toppen
Annons: