Annons:
Etikettkattprat
Läst 1607 ggr
Misun
2014-07-08 15:24

Kattsand

Vilken katt sand tycker ni är bäst och varför?

Har provat mig fram den senaste tiden och bland de jag provat så tycker jag att Ever clean och Intersand Extreme Classic varit bäst. Ever clean är tyvärr lite dyr men får fasta bra klumpar. Intersand är billigare och får ganska bra klumpar. Damm blir det av de flesta sand jag provat men tycker nog att Ever clean varit minst dammig. Finns det någon riktigt bra sand som dessutom är billig?

Annons:
MonicaLagerquist
2014-07-08 16:52
#1

Jag köper Olivers kattsand. Köper man 10 säckar i taget kostar de 75 kronor säcken köper man en pall ( 60 säckar) kosta de 65 kronor för 10 kilo.

Fri leverans snabba och bra.

Stolt ägare till fem La permer

[SE* Qjou´z]
2014-07-08 17:42
#2

Jag har PeeWee lådorna och stallströ som kostar 49 kronor för 14 kilo på granngården. PeeWee kan vara besvärligt att vänja katten vid när den är van vid sand, men man skall aldrig säga aldrig, ge det tid och prova går det så går det, men billigt och nästintill dammfritt blir det 😉

kalindas
2014-07-08 19:41
#3

När det gäller kattsand så använder jag Cats Best ÖkoPlus, den klart bästa sanden. Klumpbildande, vattenlöslig och komposterbar. Den är även billig och dryg. Nackdelen med den är att katterna sprider lätt runt den i huset om man inte har en bra matta och att det kan bli halt på golvet om man har den i duschen.

Annars använder jag eldningspellets, som jag blöter upp lite lätt. Tömmer den när det blir för mycket spån och luktar.

/Elisa

Misun
2014-07-08 21:08
#4

#1  bra pris

#2 har funderat på sånt strö men aldrig vågat prova, kanske dags för det, miljövänligt dessutom.

#3 oxå bra tips med eldningspellets, skall kolla in Öko plus

cattisa
2014-07-08 22:26
#5

Jag har också Everclean kattsand. Jag tycker att den är väldigt bra på att ta bort lukt. Dessutom blir klumparna lagom hårda och håller ihop väldigt bra, så det är lätt att göra rent i lådan. Den är lite dyr, men eftersom klumparna håller ihop så bra går det åt mindre sand varje gång man rensar än med andra märken. Sammanlagt tror jag inte det blir dyrare än med  en mindre klumpbildande sand.

Jag har prövat några andra märken som var ungefär lika bra på att göra klumpar, men de var inte lika bra på att hålla borta lukt.

Det är lite olika på olika katter hur mycket det luktar efter dem. 🙂Och lite olika vilken kattsand de gillar. Lite olika lådor. Och lite olika pris. Konsten är att hitta något som både katt och lådskötare gillar. 🙂

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

lynxlo
2014-07-08 23:17
#6

Jag har också Cat's Best Öko Plus, den är fenomenal! Inget damm alls, och min hostlisa slutade hosta samma dag jag bytte. Riktigt bra produkt!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Lejonhjarta
2014-07-08 23:46
#7

#3 Elisa, vart köper du den och vad kostar den??

elli-kleo
2014-07-09 00:03
#8

Jag kan rekommendera Best Friend Cattia, väldigt bra kattsand till ett bra pris.
Betalar ca 40 kr för 5 kg. Finns på bland annat Ica Maxi och Willys
Jag har provat Everclean förr och tycker absolut att denna sand kan mäta sig med Everclean! Dessutom hälften så billig och du slipper köpa storpack för att få ner priset.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

lynxlo
2014-07-09 00:22
#9

#7 Zooplus är billigast på Cat's Best Öko Plus efter mina efterforskningar. Storpåse 40 l går på 279kr där. Varar flera månader för mig, men jag har bara två katter.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2014-07-09 00:22
#10

#7
Finns på bl.a. Animail.

/Elisa

alltidsiames
2014-07-09 08:07
#11

Ibbland häller jag ihop lite av varje, Granngårdens pellets och 30-kronors My Catsand. I sovrummet har jag alltid Everclean Multicat. Den tar all lukt men flyger ut överallt.

Misun
2014-07-09 22:45
#12

tack för alla tips, finns så mycket att välja på. Intressant att höra hur andra tycker.

Upp till toppen
Annons: