Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 8964 ggr
carinbrack
7/5/14, 1:28 PM

Getingstick?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stackars Sputnik har muckat med getingarna. Åtminstone tror vi det för han har en svullen tass och getingarna var skitförbannade. Det ser riktigt ruggigt ut. Finns det nåt jag kan göra? Borde jag hindra honom från att slicka på det?

Annons:
kalindas
7/5/14, 2:19 PM
#1

Har du en tratt så sätt på honom det och ha koll så han inte blir inflammerad. Lägg på lite aloe vera om du har.

/Elisa

carinbrack
7/5/14, 2:23 PM
#2

Bra! Tack! Har en tratt men den har stackars Kaiser som fått inflammation i ett sår (han är en riktig slagskämpe). Men får kanske köpa en till. Och aloe vera har vi ju faktiskt.

kalindas
7/5/14, 2:27 PM
#3

Hoppas det går ner fort! 🙂

/Elisa

alltidsiames
7/5/14, 2:37 PM
#4

Min svullnade upp i munnen också för han försökte äta getingen. Men det försvann av sig själv över natten.

carinbrack
7/5/14, 2:56 PM
#5

Det här hände igår och det är värre udag än det var igår. Nu har såret spruckitoch var runnit ut, jag har dragit bort nåt som kan ha varit en gadd, jag har gjort en tratt av en plastdunk och tvättat med desivon och smort med aloe vera. Blir det inte bättre snart åker vi in akut.

kalindas
7/5/14, 3:37 PM
#6

#5
Tycker jag att du gör rätt i. För blir det inte bättre kan han behöva antibiotika. 🙂

/Elisa

Annons:
carinbrack
7/5/14, 4:36 PM
#7

nu varar det rätt mycket men en jouröppen veterinär finns inte i närheten. Vi fick penicillin till Kaiser som också har ett infekterat sår, vågar man ta av det kanske?  Vetrimoxin. Men hur beräknar man hur mycket? Nån som vet? Är det en bra ide?

carinbrack
7/5/14, 4:45 PM
#8

Ja, nu har jag gett honom av Kaisers penicillin, omräknat till hans vikt. Håll en tumme för att det funkar nu.

kalindas
7/5/14, 4:54 PM
#9

Vetrimoxin går säkert bra. Brukar funka på sår.
Om det är en fördjupning efter bölden så är det väldigt viktig att den läker inifrån, annars kan de bli en ny böld. Så håll såret öppet och spola rent själva gropen varje dag.

/Elisa

tuska
7/5/14, 5:47 PM
#10

  Kan de bli så varigt och infekterat så fort efter ett getingstick ?  Jag tror han har haft detta ett tag "böld" sen har det gått hål på den nu.  Tur du hade vetrimoxinet att ge honom.

carinbrack
7/5/14, 6:56 PM
#11

Ja, jag undrar också om det verkligen är ett getingstick. Det var kanske bara ett sammanträffande att getingarna var arga. Men han började halta igår eftermiddag, sen svullnade det fort upp och nu har det spruckit. Jag försöker att försiktigt klämma ut så mycket var som det går. Är det bra?

kalindas
7/5/14, 7:08 PM
#12

#11
Håller nog med #10 att det kan varit något annat. 
Ja, det är bra att få ut så mycket som möjligt. Om du har en spruta, så stick in den i hålet och skölj med desivon. Det är säkert inte fel att trycka in lite Aloe efteråt. Rengör minst ett par ggr om dagen. 
Ser det inte bättre ut på måndag eller blir sämre imorgon, så får du åka in med honom. Du behöver ju ändå mer antibiotika.
Men som sagt, rengör inifrån, håll såret öppet.

/Elisa

carinbrack
7/5/14, 8:41 PM
#13

Har pratat med djursjukhuset i Hässleholm nu, är han inte bättre imorgon åker vi in men de tyckte vi kunde avvakta över natten. Men gud vad det är skönt att ha er, som svarar på frågor och kommer med råd. Guld värt i en stund som denna.

Annons:
kalindas
7/5/14, 10:15 PM
#14

Hoppas han mår bättre imorgon! 🙂

/Elisa

carinbrack
7/5/14, 11:51 PM
#15

Ja, det hoppas vi också. Men han verkar redan lite piggare. Och vi fjäskar, ger honom köttfärs i äggula och det slinker ner.

carinbrack
7/6/14, 1:16 PM
#16

han är piggare idag! Det varar fortfarande, men inte lika mycket. Puh!

kalindas
7/6/14, 1:49 PM
#17

👍

/Elisa

kitte
7/6/14, 6:39 PM
#18

Vad skönt att det går åt rätt håll 🙂

tuska
7/6/14, 10:33 PM
#19

 Hoppas du har vetrimoxin i 10 dagar,  De vetrinärer som jag besökt för böld har vet. spolat med veteperoxid  och av det kokar ur det som är öppet och sedan lagt i pc salva och en 10 dagars kur med vetrimoxin   tassen såg inte fin ut och hoppas han nu blir bra

carinbrack
7/6/14, 10:52 PM
#20

Vi åker in imorgon så får vi se vad de gör men det ser mycket bättre ut nu. Varar inte så mycket, ser torrare ut. Han är pigg och full av ofog.

Annons:
Lejonhjarta
7/6/14, 11:56 PM
#21

Ett tips nu i geting å bi-tider är att absolut INTE dra ut en gadd som sitter fast! På gadden sitter nämligen giftblåsan fast och tar man i den så pumpas d giftet som är kvar in i katt el människa. Ta en kniv och stryk/skrapa med huden så taggen skrapas med… Getingen och biet sprutar nämligen inte in allt giftet när den släpper gadden.  En liten parantes bara. 🙂

kalindas
7/7/14, 12:27 AM
#22

#19
Väteperoxid är bra. Använde den med 3% på korna då de hade sina bölder. Mycket effektiv och det håller såret rent så det kan läka inifrån. Kruxet är att det svider, men accepterar katten det så är det de absolut bästa.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: