Annons:
Etikettavel
Läst 1930 ggr
[idaskoog]
6/19/14, 10:00 PM

akut hjälp kattungar!!

Hej. Jag har kattungar på två veckor hemma (sia&osh). Imorse hade mamman fylliga juvrer med gott om mjölk men ikväll är det helt tomt!?!?! Hon vill dia ungarna och de kämpar för fullt. Jag har masserat alla spenar i en timmes tid men inte en droppe kommer ut. Alla ungar och mamma mår bra men vad sjutton har hänt? Kan mjölken komma tillbaka eller är det kört med det nu? Och i så fall…är det någon som har en mamma hemma med ungar som kan hjälpa mina bäbisar?? Snälla svara! :( Ida

Annons:
[Pekingc]
6/19/14, 10:53 PM
#1

Ge mamman mjölk ersättning kan hjälpa.

kalindas
6/19/14, 11:40 PM
#2

Är du säker på att det inte kommer nåt?
Du bör i så fall ge ungarna ersättning så de inte går ner i vikt. Ha även koll så att mammakatt trots allt inte har fått livmodersinf., brukar dock vad jag vet inte komma två veckor efter förlossning.
Låter ju lite konstigt att det bara försvinner så. 😮
Men ha koll på henne och börja stödmata bebisarna. Verkar hon bli dålig så åk in akut. 

Tänk på att inkapslad pyo inte alltid märks innan det är för sent.

/Elisa

MissMaven
6/20/14, 1:50 AM
#3

Håller med de andra, ge de små mjölkersättning!

Jag skulle tempa honan, ha koll på om hon äter och dricker som hon ska, ringa veterinären och åka in akut om de tycker att man ska göra det.

Jag har haft en hona vars mjölk sinade helt från en morgon till kvällen samma dag, och hon hade mycket mjölk för att börja med. Anledningen i hennes fall var att hon började löpa. Det var 13 dagar efter förlossningen. Hennes kattunge kämpade och diade, men inte en enda droppe kom ut. 

Vi tvångsmatade henne, hon verkade dricka och äta mindre än vanligt och jag tror att mjölken sinade pga det. Hon fick mjölk tillbaka efter ett par dagar. Under tiden matade vi kattungen regelbundet med mjölkersättning. 

Vi hade en annan hona med ungar hemma samtidigt, men kattungen ville inte dia henne. Ersättningen ville han ta.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Oriental miracle
6/20/14, 7:24 AM
#4

Jag hoppas att dina kattungar mor bra!

Du behöver att kontrollera kattungars vikt. Kanske du kan inte se mammas mjölk,eftersom att de suger så snabbt. Om de inte gå ner i vikt, då oroa dig inte. 

Mamma måste äta mycket rått kött. Detta är viktigt i utfodringsperioden. Jag märkte att när mamma äter kött, sedan mjölken kommer efter 15 minuter. Torrfoder för ammande mödrar är inte tillräckligt.

[idaskoog]
6/20/14, 12:21 PM
#5

Jag ger alla mina djur BARF så bra mat får de, mamman äter jättebra och har ingen feber. Jag har börjat stödmata nu men det är ju verkligen kämpigt! De diar från mamma också men då har jag i alla fall säkrat upp dagsbehovet. Jag har klämt massor på spenarna och det kommer inte något alls. Jag får helt enkelt hoppas att mjölken kommer tillbaka då och fortsätta stödmata ungarna. Tusen tack för all hjälp!

kalindas
6/20/14, 12:38 PM
#6

#5
Tycker det är lite svårt att få mjölk ur spenarna på en katt, även om de skulle ha mycket. Kan ju hända att det är något så enkelt som att den värsta svullnaden i juvren har minskat.
Håller tummarna att bebisarna får i sig det de ska ha. 🙂

/Elisa

Annons:
tuska
6/20/14, 9:57 PM
#7

  Hej Ida!   Du ser på kattungarnas vikt om hon har sinat, det visar sej fort.  Två vekors ungar suger så tomt.   En sjuk mammakatt vill inte dia sina ungar, den erfarenheten har jag.  Har hon många ungar måste hon dricka mycket  Uppvispad äggula i  mjölkersättning brukar dom gilla.   Hoppas nu det inte är som du tror för det är jobbigt som attans.

[idaskoog]
6/21/14, 11:42 AM
#8

Det verkar som att mamma katt trots allt har mjölk för nu har det gått två dygn utan att jag stödmatat ungarna och de går upp mellan 5-15 gram varje gång jag väger dem var 12:e timme. Det kanske är så att jag bara inte kan klämma ut något ur juvren på henne men att det finns mjölk ändå. Jag blev bara så uppskrämd av veterinären jag pratade med som sa : "du ska alltid kunna klämma ut mjölk ur juvren, om du inte kan det nu så är mjölken slut och den kommer inte komma tillbaka. Du måste därför stödmata var 3:e timme tills de är minst 5 veckor gamla". Jag blev så orolig men efter att ha haft is i magen och mycket googlande och prat med andra uppfödare så verkar det ju som sagt inte vara slut på mjölken för annars hade ju inte ungarna gått upp i vikt. Tack för allt stöd av er!! Snart kommer det bilder och fina presentationer av mina små juveler :)

MissMaven
6/21/14, 1:05 PM
#9

Ah, vad skönt! 🙂 

Lycka till, hoppas på många fina bilder på mammakatt och hennes bebisar snart!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Attacks
6/21/14, 2:53 PM
#10

Så bra :-)

Kattemødre er så ulike.

Diva hos meg snublet nesten i tuttene sine, som var så fylte med melk at dem nesten subbet gulvet :D , Så la også bebisene på seg 20-30g pr døgn i gjennomsnitt.

Mamma Ozzie hadde ikke like mye melk, og man merket det nesten ikke på henne heller til å se på. Men når man veide kattungene 1g pr døgn så hadde dem lagt på seg mellom 10-15 g pr døgn i gjennomsnitt.

Så begge to hadde mer enn nok melk til sine 6+5 :-)

Beste er å veie dem ja, og fornøyde bebiser sover og spiser for det meste hele tiden de 2-3 første ukene,men noen få våkne øyeblikk.

Bare dem legger på seg 10gram + pr døgn så er jeg mer enn fornøyd. Vekten fyker raskt nok oppover når dem er i gang med fast føde, og det er jo ikke lenge til hos deg nå :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Felicula
6/22/14, 12:55 AM
#11

Man kan också prova att vätska upp mamman, för om hon dricker för lite kan det bli dåligt med mjölk. Det handlar alltså inte bara om maten, även om det är viktigt att hon äter ordentligt också.

Jag skulle fortsätta stödmata för att vara på den säkra sidan, mjölkproduktionen kan ju gå upp och ned lite. Om du ger en del och låter dem dia en del så får ju både mamman och ungarna hjälp.
 Jag stödmatade mina en del kring tre veckor för att det var svårt för mamman att äta ikapp allt det de sög ur, även om hon åt bra och hade gott om mjölk. Det är nog inte lika någon gång helt enkelt.

kalindas
6/22/14, 9:33 AM
#12

Skönt att de går upp i vikt igen! 🙂
Massor av god och näringsrik mat till mamma katt så blir det nog fart på det. Kan hända hon är en katt som inte har jättejuver när hon har bebisar. Men som sagt, viktigast att bebisarna går upp i vikt.
Om de inte verkar nöjda och skriker mycket, ge dem lite extra i nappflaska. Är de tysta så är de nöjda.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: