Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 3049 ggr
kalindas
2014-06-16 14:10

Matning 3v gammal kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen Siames denna gång utan en liten huskattkille som jag hittade tunn, ensam och gråtande på logen där jag bor.
Tog in honom och började stödmata, hade bara grädde igår så han fick några ml var tredje timme.
Idag har jag köpt RC babymilk och försöker mata honom med. Kruxet är att jag tycker han dricker dåligt. Han letar spene, men vill inte suga på nappen, känns väl annorlunda mot mammans spenar. Köttfärs har han ätit när jag gett honom.
Kruxet är att jag inte vet hur mycket jag ska ge honom? Står ingenstans någon rekommendation om antal ml dag.

Så ni som har fött upp kattunga för hand, hur mycket mat stoppar ni i dem? Tips på annat att äta bortsett köttfärs önskas också.

Kommentarer att kattungen behöver vara hos sin mamma undanbedes. Detta är en speciellt situation och jag vet inte vilken katt som är mamman eller om hon har fler och bara lämnat honom. Hört han gråta i två dygn.

/Elisa

Annons:
VildaVittra
2014-06-16 14:22
#1

Innan mjölkersättningens tid gav man dom rå äggula, eventuellt uppblandat med lite vatten. 

Så små ungar ska ha fri tillgång till mat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
2014-06-16 14:31
#2

#1 Hade fundering att blanda i äggula i grädden igår. Men nu har jag köpt ersättning så jag hoppas att den ska göra nytta. 
Vägde han nu för att hålla koll om han går upp. Tror han vill ha mer, men han vet inte hur han ska göra riktigt. Hade han kunnat äta helt själv hade han fått fri tillgång. Men nu får han var tredje timme på ett ungefär.
Hoppas på att mina katter ska ta till sig honom. Men just nu är han pesten i deras ögon.

/Elisa

VildaVittra
2014-06-16 14:32
#3

#2 Det är ingen i närheten som har en skendräktig tik?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kalindas
2014-06-16 15:17
#4

#3
Nej, tyvärr och dåligt med getter också. Hoppas mina katter ska ta till sig honom. Den ena har ju haft ungar så nåt borde hon väl minnas.

/Elisa

MissMaven
2014-06-16 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag hittade en tabell här (ounce är 28gr). Jag har stödmatat kattungar och min favorit matningsflaska är från Gimpet, mjölkersättning är KMR. Jag stödmatade var tredje timme. Kompleterade med vitaminpasta, också från Gimpet, när de var lite äldre. Se till att stimulera tarmrörelsen genom att försiktigt massera rumpan med en bommultops efter varje matning. Och han ska ha mycket värme osv. Men allt det där vet du förmodligen.

Jag gav dem Smetana och äggula också (Smetana är laktosfri, jag ger inte grädde och annat som inte är laktosfritt till katter).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2014-06-16 15:31
#6

#5
Tack! 🙂
Han vägde 214 g nu, ögon är öppna och han springer runt väldigt bra, gissar därför på 3v. Vet inte om han gått ner då jag inte vägde honom igår. Vad blir 80cc i ml tro? 🤔
Har Gimpetflaskan men ingen napp så jag köpte RCs ersättning där det fanns flaska med, även om KMR är bättre.
Han äter lite köttfärs om han blir bjuden, mest orolig att han inte får i sig tillräckligt med vätska. Ska testa uppblött Orijen ikväll och köpa de små kattmatburkarna Gold.
Måste undvika att blanda för mycket.

Han ligger på varmvattenflaska och fleecefilt, sen masserar jag rumpan så han kissar o bajsar. 
Vet inte om jag måste fortsätta och massera till han är klar med kisseriet eller om han kissar ut det han behöver bara man stimulerar.🤔

Har ju varit bortskämd med att slippa handmata kattungar. 🙂

/Elisa

Annons:
MissMaven
2014-06-16 15:45
#7

1cc är 1ml. Men det låter lite mycket med 80ml?

Hittade på en annan sajt att "A kitten needs 20ml of milk for each 100gr of his weight per day. " Det låter lite mer rimligt. 60ml för en kattunge som väger 300gr då? Så om du matar honom tex 8 ggr per dag, 7,5 ml åt gången? Jag tror att det blir bra så.

Vi fick stödmata LillMupp när Claire löpte (han var bara 13 dagar gammal då) och hennes mjölk sinade. Men hon fick det tillbaka senare, som tur var. Det var lite kämpigt. Och Tsuki har vi också stödmatat ett tag. Det är inte lätt, men sedan blir man bättre på det, och de små lär sig hur man suger ur flaskan. 🙂

Alltså, stora katter slickar innan de små kissar, och fortstätter när de små kissat klart och lite till. Vet inte hur länge det behövs egentligen. Vi hade andra katter som tog tag om det medan Claire sprang runt och skrek efter hankatter…

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2014-06-16 16:03
#8

#7
Då får jag i honom alldeles för lite mat. 😮
Är glad om jag får i honom 1-3 ml per gång. Vill ju inte tvångsmata honom. Han var väldigt tunn när jag tog in honom, känner revben tydligt, så jag tror inte han är van vid stora mängder. 
Ska försöka med nappflaskan igen, hade ju varit bra om han ville suga, märker ju att han är hungrig.

Om det är hans mamma som jag matade nu i eftermiddag så verkar inte hon sakna sitt barn speciellt mycket.

/Elisa

kalindas
2014-06-16 17:01
#9

Nu åt han säkert nästan 10 ml, så han börja fatta att det är gott med mat. Hoppas det fortsätter och han går upp fint till imorgon.

Håll tummarna att lillkillen håller sig frisk o pigg nu! 🙂

/Elisa

[SE* Qjou´z]
2014-06-16 20:19
#10

ge lite dextrosol i maten oxå det behöver dem, bara ngr korn.

Så söt han är det lilla pyret man blir alldeles varm i hjärtat vilkien tur han har som träffade på dig Elisa ❤️det kommer gå bra och vi får väl uppdatering hur det går?

Lycka till//Lisa

kalindas
2014-06-16 21:23
#11

#10
Du menar druvsocker? Det är fullt ös på honom, så jag väntar med det.
Verkar som han är ganska mätt nu. Tror inte hans mamma har varit så noga med att ge honom mat. Blir lätt så när det är en ensam unge.

Jag ska hålla er uppdaterad och visa bilder på den lille oäktingen. 😉
Håll tummarna att han fortsätter vara pigg.

/Elisa

kitte
2014-06-16 21:33
#12

Åh vad gullig han var!❤️Vilken tur att han kom till dig. Vi håller våra tummar och tassar att allt ska gå bra för lillkillen 🙂

MissMaven
2014-06-16 23:29
#13

Än så länge han inte gråter och skriker efter mat, tror jag att han får så att det räcker. De små brukar skrika om de är hungriga (om de inte är för svaga för det, men det skulle du märka).  

Okej, jag skrev för 300gr, och om han väger runt 214 gr ska han få typ 43mg per dag? Så om du matar honom 8 ggr per dag, 5-6 ml åt gången? LillMupp åt ibland 2-3ml, ibland nästan 10 åt gången! Jag var inte så jättenoga när jag matade dem, bara att de verkade vara nöjda och gick upp i vikt, var jag glad!

Han är så söt, lilla bebisen, jag hoppas på det bästa och håller tummarna för honom!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2014-06-17 09:00
#14

#13
Han äter bra nu. 🙂
Misstänker att mamma katt bara matat honom sporadiskt. Blir ju ofta så med en utekatt och en ensam unge. 
Nu äter han nästa 5-7 ml per gång och har ökat 20g minst! 
Måste bara se till att han bajsar vilket han inte gjort på snart ett dygn nu.

/Elisa

Garmabias
2014-06-17 09:13
#15

Du kan ta i lite parrafinolja i RC för magen. Om den lilla är tre veckor nu skulle jag försöka få honom att dricka från ett litet fat. Lycka till!

VildaVittra
2014-06-17 09:17
#16

#14 Har du tvättat honom därbak?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Garmabias
2014-06-17 09:17
#17

Det finns getmjölkspulver att beställa på nätet och jag har för mig att det är snällare mot magen.

kalindas
2014-06-17 09:40
#18

#16
Tvättar för fullt och magen känns mjuk så fort han har kissat. 🙂

Ska köpa lite Gold kattmat till honom och se om han äter det, så kanske tarmarna kommer igång som det ska.
Om de är den honan jag tror som är mamma, så bör han vara mer än tre veckor. Misstänker att han är lite undernärd och därför efter i utvecklingen helt enkelt, vill gärna äta när man bjuder på mat.
Får han att gå mycket så att magen kommer igång bättre.

/Elisa

alltidsiames
2014-06-17 09:54
#19

Absolut inte paraffinolja, det har man slutat med för det kan ge kemisk lunginflammation. Nuförtiden ska man ge Laktulos.

Garmabias
2014-06-17 11:02
#20

Nejmen vad i..! 😕

Annons:
alltidsiames
2014-06-17 11:43
#21

Jag vet! Så där reagerade jag också! 1/2 ml per kilo katt, 3 ggr per dygn mot förstoppning.

kalindas
2014-06-17 11:50
#22

#21
Hade tänkt köpa Lactulos, brukar ha det hemma. Men det var slut. Så har han inte bajsat själv i kväll så ska han få några droppar. 🙂

/Elisa

cillaroten
2014-06-17 12:43
#23

Väldans söt var han 🙂 Lycka till!

lynxlo
2014-06-17 13:34
#24

Vilken raring! 😍 Håller tummarna för er, tror detta kommer gå bra! ❤️

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Attacks
2014-06-17 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nydelig liten en - dette kommer nok til å gå bra!!

Vi har lactulose i medisinskapet - men det beste for å holde magen i orden er jo å gi prim. Det heter noe annet hos dere i Sverige, men jeg husker ikke …… Det var Tuska som tipset meg om det.

Sånn karamellisert smørbar ost.

Vi  sliter alltid med harde mager på kattunger som skal over på fastføde , gjort i mange mange kull. Så da gir  vi litt prim annenhver dag til dem går fint på toa med passe myk og fast avføring :-) Er gjerne bare 1 - 2 uker dem trenger. Enkelte trenger lenger. Dosering er bare en liten fingerspiss i munnen.

Jeg har jo også senest i fjor besøk av 2 hittebarn. Dem var bittelitt større enn din, for dem kunne spise, men slett ikke bruke toa. Vi serverte bare variert av det jeg ville gitt mine egne kattunger, og dem fant raskt ut hva dem likte godt :-)

Baby-tørrfor og så elsket mine 2 hittebarn rått. Så dem fikk mye hundepølser fra Vom og Hundemat, kyllinghjerter og rått elgkjøtt. Så elsket dem kokt kyllingfilet og biff…. :D

Geitemelk er veldig bra, det har vi alltid i hus om vi venter kull. Provit selger dem som pulver :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

tuska
2014-06-17 15:15
#26

 Messmör en knivsudd till en liten kattunge gör dem fina i magen /Tuska

kalindas
2014-06-17 21:13
#27

#25-26 Tack!
Köpte hem Lactulos och ska ge honom lite vid nästa matning. Är det för mycket med 0,1ml till en bebis på 230g tro?
Hade helt glömt messmör, har ju fått tips om det förr.

/Elisa

Annons:
[SE* Qjou´z]
2014-06-17 23:22
#28

#11, vet inte om det stämmer men när jag stödmatat någon hemma har jag fått tipset av Vet. att ta i några yttepytte korn i mjölken då små kattungar inte själva kan producera socker och behöver det…men det går bra utan oxå. Gott att han kryar på sig och ökar i vikt 😃

Lycka till med Lilleskrutten ❤️

kalindas
2014-06-17 23:56
#29

#28

Mjölkersättningen borde innehålla det som de behöver. Men är kattungen svag är det nog inte fel med lite druvsocker. 
Fått tipset att man kan lägga lite på tungan på svaga kattungar för att få de att suga bättre och det funkar bra.

/Elisa

Attacks
2014-06-18 00:52
#30

Glemte å legge til denne i sted :-)

Denne kan gies til katter i alle aldre. Til nyfødte, nybakte kattemødre,syke katter, gamle katter og så klart friske katter i alle aldre :-)

Min venninne som kom opp som jordmorvakt da vi ventet på Diva sine kattunger stod å lagde mange porsjoner mens jeg var på jobb.  Skal det ikke brukes med en gang, kan det fryese ned i porsjoner. Vi bruker isterningposer ( glassterningposer?? He he ? )

Vi trengte det ikke som mating av små,men vi har gitt alle det som kos, og dem blir helt ville av glede når dem får.

Siden der er gelantin i dette, så er det stivt og geleaktig som kaldt, og det er Milla sin favoritt. Varmer vi det opp blir det helt flytende, og det liker best kattungene vi har nå.

Kattungene i Ozzie sitt eldste kull var ekstra glade i dette, så når Kajsa flyttet til Sverige fikk dem med seg masse nylaget på boks og oppskriften i tillegg, så det ble laget mer :-))

Så vi kommer alltid til å ha dette liggende på frysen i tillegg til geitemelkspulver. Kommer aldri mer til å bruke RC, KMR eller annet i den kategorien kattemelk :-)

http://www.kittykouch.com/articles/kittyglop.html

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2014-06-18 09:03
#31

#30
Tack!
Sparar den sidan. :-)

/Elisa

kalindas
2014-06-18 13:47
#32

Lille smutsige Pelle Plutt. Han har inte bajsat ännu, men fått 0,1 ml Laktulos igår och idag. Verkar dock inte må speciellt dåligt. ❤️

/Elisa

tuska
2014-06-18 14:55
#33

"PellePlutt"  tror jag är äldre än 3 veckor.

kalindas
2014-06-18 15:12
#34

#33
Skulle tro att han blir omkring 4 veckor nu denna vecka. För den som är hans mamma blev smal för fyra veckor sedan. Men han är lite sen pga matbrist. Han ha äntligen bajsat *jippie!*
Sen i måndags då jag vägde honom och han vägde 214g, så väger han nu 260g. 🙂

/Elisa

Annons:
flis
2014-06-18 15:31
#35

Han är jättesöt.❤️ Accepterar dina katter honom? Det skulle ju i så fall underlätta för dej.

kalindas
2014-06-18 16:18
#36

#35
Inte ännu. I mina katters värld är han just nu ett Orientalätande monster. 😉

/Elisa

Upp till toppen
Annons: