Annons:
Etiketthälsa
Läst 1097 ggr
[postmortum91]
6/8/14, 7:51 PM

Rastypiska sjukdomar?

Finns det några rastypiska sjukdomar när det kommer till Siamesen?
Min uppfödare sa att hon trodde att någon tandsjukdom som jag inte minns namnet på kunde vara en, stämmer det och finns det isåfall fler?

Vad ska man hålla utkik efter?

Annons:
kalindas
6/8/14, 9:53 PM
#1

Nja.
Rasbundna vill jag väl inte säga. Men det är vanligt med FORL (tandsjukdomen) på rasen, de har även ganska lätt att få tandsten.
Likaså dyker det upp en del problem med njurar.

Tror mycket är orsakat av torrfoder.😮

Det du ska vara noga med är att hålla hennes tänder fina, vänj henne att du borstar tänderna på henne en gång i veckan, du kan ju passa på när du klipper hennes klor. Detta gör att risken för inflammation i tandköttet och tandsten blir så illa.
Ge henne gärna en rå kycklingvingen då och då så hon får använda tänderna naturligt. Dvs, om du inte väljer att ge henne BARF, fast även om hon får det så är det viktigt att hon får tugga i kött och ben, inte bara köttfärs. 
För att njurarna inte ska ta för mycket stryk om du ger torrfoder, så ge henne även minst ett mål burkmat om dagen.

/Elisa

AngelsCo
6/9/14, 2:58 PM
#2

Den enda konstaterade rasbundna sjukdomen SIA/OSH har är ju PRA. FORL drabbar alla raser, men SIA/OSH har generella problem med tänderna och en del tandsten. Det är det förvisso flera raser som har, men de tips du fått från Elisa är bra.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[postmortum91]
6/9/14, 6:22 PM
#3

#2 tyvärr sa det där inget till mig. Vad är sia/osh, pra och forl?

AngelsCo
6/9/14, 7:22 PM
#4

SIA = Siames

OSH = Orientaliskt korthår

PRA = Progressiv retinal atropi (genetisk ögonsjukdom som vi idag vet finns hos våra raser samt aby). Idag finns ingen behandling, men eftersom det är en sjukdom som behöver dubbla anlag för att bryta ut och vi idag har ett fungerande avelsprogram mot det så bör det inte dyka upp några nya fall i Sverige på våra raser. Det som händer är att katten får sämre och sämre syn i takt med att retina förtvinar, och till slut blir katten blind. http://www.sogrupp.se/2012/06/pra-progressiv-retinal-atrofi/

FORL =  Feline Odontoclastic Resorption Lesions, en tandsjukdom som innebär stor smärta för katterna och som till slut innebär att katterna tappar tänder. http://www.agria.se/katt/artikel/forl--tandsjukdom-hos-katt

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[postmortum91]
6/9/14, 7:39 PM
#5

#4 Okej, tack nu förstod jag bättre :)
Som jag har förstått det så klarar sig katten helt okej utan tänder om katten skulle åka på FORL och om man skulle vara tvungen att dra ut tänder?

kalindas
6/9/14, 10:31 PM
#6

#5
Det gör den, men sjukdomen går inte på försäkringen i de flesta bolagen. Så det kan kosta upp till 10 tusen att behandla.
Så är det ju bättre att försöka förebygga det så mycket som möjligt genom att vårda kattens mun och munhälsa.

/Elisa

Annons:
AngelsCo
6/9/14, 11:46 PM
#7

Inte bara så att det är dyrt, det är väldigt smärtsamt för katten. Min FORL-katt har en tand kvar, och har idag inga problem. När sjukdomen var aktiv och skördade tänder hade hon väldigt ont och tappade i vikt för att hon vägrade äta. Det är dock i slutet av förloppet, vilket innebär att hon hade gått med en trasig tand under en längre period utan att vi visste om det. Det man kan och bör göra är att hålla god munhygien, ge mat anpassad för katter, kolla tänderna regelbundet hos veterinär.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: