Annons:
Etiketthälsa
Läst 1866 ggr
Carrosh
6/3/14, 3:02 PM

Matgalna katter

Ända sedan jag sist hade kattvakt (alltså under ett par dagar för en månad sedan) så har mina tjejjor blivit väldigt tokiga i mat. Kattvakten hade gett mer än ordinationen, vilket de verkar ha vant sig väldigt snabbt vid. Jag håller på portionerna, så att de får den mängd de ska ha, men det verkar ju vara svårare att vänja sig på andra hållet. De har börjat tjata och så fort maten kommer i skålen så glufsar de i sig allt och kommer tillbaka och tjatar två timmar senare. Den ena av dem har även börjat hoppa upp på köksbänken strax efter att man lagat mat, något som hon tidigare inte gjort, och jag kan inte längre ha något där uppe.

Finns det något mer jag bör tänka på än att bara fortsätta vara bestämd, hålla på portionerna och tiderna, och ignorera tjatet? Sprayflaskan har fått åka fram igen också när det hoppas upp på diskbänken..

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
kalindas
6/3/14, 5:21 PM
#1

Är det torrfoder du ger så är det bättre att de får fri tillgång. Då äter de vid behov och blir inte så matfixerade. Första tiden kommer de äta massor, sen vänder det.

/Elisa

Lejonhjarta
6/3/14, 9:22 PM
#2

Varför underlätta för dom och ge i matskål?? Låt dom jobba för maten. :-) Göm i lägenheten, klipp hål i en skokartong så dom måste peta ut genom hålen, köp mataktiveringssaker… Allt för att dom inte skall få allt serverat lättvindligt utan som i naturen där dom får jobba för att få tag på mat… :-) Bara fantasin som sätter begränsningar för hur mkt svårigheter dom måste övervinna för att få tag på sin mat.

Carrosh
7/23/14, 12:55 PM
#3

Vi har gått över till att de får fri tillgång. Den ena av dem har vant sig och äter inte som en galning, den andra är helt mattokig fortfarande, men jag tror också att det hänger ihop med att jag precis flyttat med dem.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Liltith
7/23/14, 3:16 PM
#4

Byt även plats på matskålen/arna lite då som nu. Lite extra aktivering att leta efter maten :)

[idaskoog]
7/23/14, 7:31 PM
#5

Vad är det för torrfoder du ger? Om det är mycket spannmål i så blir de fort hungriga trots att de kanske äter mycket, precis som hos oss människor. Mer protein och fett och de håller sig mätta längre. Men om det är samma torrfoder som innan kattvaktens besök så kanske det enbart är en dum ovana.

kalindas
7/23/14, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag ger mina katter mat i en sådan här skål. Funkar bra. 🙂

/Elisa

Annons:
Carrosh
8/4/14, 2:11 PM
#7

#5 De får specialfoder pga allergi. z/d.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

kalindas
8/4/14, 2:56 PM
#8

#7
Vad är det de är allergiska mot? Har för mig att z/d inte är ett fullfoder utan ett uteslutnings foder. Vet du bara vad de är allergiska mot så ska du kunna behandla dom med annan mat. Prova t.ex. att ge BARF.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: